Skoda Fabia Combi 1.4 16V 100pk Comfort (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia Combi 1.4 16V 100pk Comfort |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 235.000 km |
KM-stand laatst | 275.000 km |
Aankoop
- 237.000 km
7 Juni 2013, dus afgelopen vrijdag, heb ik deze Skoda Fabia Combi met 1.4L 100PK motor met LPG onderbouw aangeschaft. Het betreft een auto met een pittige kilimeterstand. Maar motoren kunnen wel een stootje hebben. Na veel autos getest te hebben die zelfs bijna de halve kilometerstand hadden leek dit het beste paard van stal. De Fabia is natuurlijk een broer van de Polo en Ibiza.
De auto beschikt over cruisecontrol, automatische airco, electrische ramen, centrale vergrendeling met afstandsbediening (de bekende VW klapsleutel), elektrische ramen voor, boordcomputer die ook aangeeft wanneer hij onderhoud wilt, 2 airbags, ABS, ASR (tractiecontrole), PDC (park distance control, parkeersensoren), instelbare ruitenwisser, stoel en stuur in hoogte verstelbaar.
Het is dus wel echt meer dan een Polo.
Ik ben er na de aankoop direct mee naar mijn vriendin in Duitsland gereden, om de auto te leren kennen. Alles voelt heel degelijk aan en werkt goed. Wat vervelend is is dat bij flink optrekken het stuur behoorlijk schudt. De 190E die ik hiervoor had was achterwiel aangedreven en dat is in ieder geval op dat gebied een voordeel. Het verbruik na deze eerste rit was 8,48 l/100km (dus 11,8 km/l) als je dat terug rekent naar benzine verbruik dan is dan 13,9 km/l en dat komt dus bijna overeen met de fabrieksopgave. Dit is overigens gemeten bij 100, 120, 130 rijden met cruisecontrol en airco.
Opeens volop problemen
- 275.000 km
Mijn Fabia heeft het opgegeven. Het olieverbruik bleek vanaf het begin al vrij fors te zijn. Toen is er rond 270.000 km een lager in de versnellingsbak kapot gegaan. Vervolgens het raammechanisme rechtsvoor. Toen is de auto op 3 cilinders gaan rijden. Toen heb ik hem een tijdje stilgezet, toen ik besloten had dat hij maar als loop of sloop auto weg moest was de aanjager ook kapot, hij werkte alleen nog op standje 3. Tevens bleek de airco opeens lek. Achteraf jammer dat ik de transmissie nog heb laten vervangen.
Wat betreft die transmissie, het bleek een behoorlijk veel voorkomend probleem te zijn. Tevens gaat de bobine nog al eens stuk (zo vaak dat de ANWB deze standaard bij zich heeft, al was dit bij mij niet het probleem). Ook het rammechanisme is gewoon slecht, op internet zijn de vervangers vaak wat steviger met metalen delen in plaats van plastic. Wat mij betreft een teken dat VW zn zaakjes niet in orde had. Of in iedergeval de auto niet gemaakt heeft om te blijven rijden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.