Skoda Fabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Ambition Busine (2017)

autoreview

Skoda Fabia Combi
Skoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda Fabia CombiSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia Combi

Signalement

UitvoeringFabia Combi 1.2 TSI 66kW Greentech Ambition Busine
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst7 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda fabia combi 1.2 tsi 66kw (90pk) ambition bus

  • 7 km

Sinds twee dagen ben ik de trotse bezitter van een Skoda Fabia combi 1.2 Tsi in de uitvoering ambition business.

Ik zocht een nieuwe auto met voldoende ruimte met een bepaald budget. Dan blijft er vrij weinig over uit het B-segment. Nadat ik bij meerdere auto's had gekeken
besloot ik om naar de plaatselijke Skoda dealer te gaan om de Skoda fabia combi van dichtbij te bekijken. De plaatselijke Skoda dealer was Holdinga te Almere. Hier werd ik zeer vriendelijk ontvangen en vakkundig te woord gestaan. Na de nodige informatie kreeg ik een zeer nette combi mee om een uitgebreidde proefrit mee te maken. Ik hoefde door de verkoper niet meer overtuigd te worden. Ik bestelde direct een Skoda uit de voorraad, welke binnen 2 weken geleverd kon worden .

Op 6 februari kreeg ik de auto in ontvangst. Zoals eerder vermeld gaat het om een 1.2 tsi Ambition business uitvoering. Deze uitvoering is standaard rijk uitgerust met een hoop opties. De belangrijkste zaken die standaard zijn in deze uitvoering heb ik hieronder op een rij gezet :

OPTIES
- Admundsen multimedia / navigatie systeem met Skoda surround systeem ( 6 speakers ).
- stuurwiel bediening voor het bedienen van de radio, telefoon, voice controle, board computer en front assist.
- cruise controle
- parkeersensoren achter
- handmatige airco
- Elektrisch verstelbaar en verwarmbare buitenspiegels
- Front assist ( grijpt in om een aanrijding te voorkomen)
- 15 inch lichtmetalen velgen
- Armsteun voor
- Chrome details in het interieur ( handgrepen, stuurwiel, tellerringen, etc)
- Klein leder pakket ( stuur, pook)
- en nog veeel meer.. zie dealersite voor de info.

MOTOR EN TRANSMISSIE
Het is een 4 cilinder 1200 cc benzinemotor met een turbo. Deze levert 66kw (90 pk) en is gekoppeld aan een handgeschakelde 5 bak. Het gemiddelde verbruik zou, mede dankzij het lage leeggewicht van 1033 kg, 1 op 21,7 moeten zijn. Hier kom ik later op terug aangezien ik het verbruik nog moet gaan ervaren.

Ik ben erg tevreden over de motor. De motor loopt heerlijk rustig en heeft wat mij betreft voldoende vermogen. Stationair hoor of voel je niks van deze motor. Gelukkig is de toerenteller er om mij te laten zien dat de motor wel degelijk aan staat. Bij een zeer laag toerental bereik je het maximale koppel van 160nm. Dat houd in dat je weinig hoeft te schakelen.. een rotonde in zijn 3e versnelling gaat soepel, en de motor pakt dan goed op zonder dat je het gevoel hebt dat je in een te hoge versnelling zit. De motor is voorzien van een turbo en dat voel je op een prettige manier. Geen turbo gat of een klap in je rug, maar gewoon prettig en soepel. Wat hoger in zijn toeren bereikt hij zijn maximale vermogen van 90 pk. En echt waar, dat is voor deze auto voldoende. Zeker in de 1e, 2e en 3e versnelling gaat hij rap vooruit. De snelweg oprijden is ook geen enkel probleem. De auto komt meer dan voldoende met het overige verkeer mee en voor je het weet rijd je al harder dan de toegestane maximum snelheid. De 110 pk gekoppeld aan een 6-bak of 7 traps dsg automaat zal ongetwijfeld feller zijn en mischien wel nog soepeler, maar is ook meteen een stuk duurder.

Over de versnellingsbak gesproken.. deze handgeschakelde bak met 5 versnellingen schakeld zeer soepel. Eigenlijk niets slechts over te melden. De pook voelt goed en stevig aan. Elke versnelling is zonder enige moeite zo gevonden. Om de pook in de juiste versnelling te plaatsen heb je geen lange armen nodig. Het zijn korte halen en dat maakt het prettig schakelen. De koppeling is licht en prettig te bedienen. Het lijkt bijna alsof de koppeling computer gestuurd is. Alsof de koppeling ingrijpt voordat je hem te vroeg / laat op laat komen. Het fijne is je hem niet snel laat slippen, of de auto laat bokken. Eigenlijk zou dit niet een nadeel kunnen zijn maar toch ik dat het een minder direct gevoel met de auto geeft en het geheel wat kunstmatig aanvoelt. Mischien komt dit wel doordat ik veelal oudere auto's gewend ben.. iniedergeval het went snel en is niet onprettig te noemen.

Het doel van deze auto is voor mij niet de snelheid, want dan zou ik ook geen genoegen kunnen nemen met "maar" 110 pk. Het doel is een ruime gezinsauto die mij comfortabel, betrouwbaar en veilig van A naar B kan brengen. En dat doel behaald deze Skoda heel goed !

INTERIEUR
Zodra je de portieren al opent voelt het degelijk aan. De stevige deurgrepen en een "zwaar" portier geeft een degelijk gevoel. Als je dan instapt plof je neer op een fijne stoel. Het is een stevige stoel met voldoende steun. De hardheid van de stoel vind ik precies goed. Niet te hard, niet te zacht. Beiden voorstoelen zijn in hoogte te verstellen. Het stuurwiel kan zowel verticaal als in de diepte worden ingesteld. Dit zorgt ervoor dat er voor een ieder wel een fijne zitpositie kan worden gevonden. Hoe deze stoel aanvoelt na een rit van 500 kilometer weet ik nog niet. Dit zal ik in de toekomst in een volgende review aanvullen.

Vervolgens kijk je tegen een dashboard aan die mij een ruimtelijk gevoel gaf. Het geheel is wel van een harde plastic, maar door de afwerking van wat Chrome details en een RVS look gedeelte over de breedte van het dashboard oogt het stijlvol en zeker niet goedkoop. Het stuur is van een goed formaat en voelt door het leder erg fijn aan. De bediening op het stuur is overzichtelijk en gemakkelijk te bedienen. Mede door het leder en de Chrome details op het stuur ziet het geheel eruit alsof het uit een Volkswagen Highline uitvoering is getrokken. Het enige voordeel is dat hier het Skoda logo op staat en het geheel een stuk voordeliger maakt. De klokken achter het stuur zijn goed afleesbaar en compleet ( snelheid, temperatuur, tankinhoud en het toerental). Te midden van deze klokken bevind zich een vrij groot digitaal info scherm van de board computer die je van alle benodige informatie voorziet. Het verbruik, trip meter, navigatie, je telefoon, cruise controle, front assist, tijd/datum...eindelijk te veel om op te noemen ! Je kan natuurlijk deels zelf bepalen wat je wel of niet wilt zien.

Centraal in het midden bevind zich het 5" kleuren touchscreen multimedia navigatiesysteem van de serie Admundsen. Een mooie formaat scherm die niet TE aanwezig is waardoor het ook niet afleid tijdens het auto rijden. Aan weerszijden van het scherm bevinden zich een aantal bedieningsknoppen en totaal 2 draaiwieltjes onderaan het scherm. De rest is te bedienen met het touchscreen. En ja, dit systeem werkt gewoon super. Het is duidelijk leesbaar en het menu en alle gewenste opties zijn simpel te bereiken. Zelfs iemand zonder enige digitale kennis kan dit systeem eenvoudig bedienen. Het systeem reageert direct op de gekozen opties en laat je niet onnodig wachten. Je mobiele telefoon is zo gekoppeld en te bedienen via het touchscreen of het stuurwiel. De actuele verkeerssituatie kan je op elk gewenst moment raadplegen en word mooi in kaart gebracht. Altijd handig ! Onderin het middenconsole (onder de kachelbediening) bevinden zich de AUX en USB aansluitingen. Prima weggewerkt alleen bij duisternis blijken ze wel onverlicht en zodoende niet te vinden ! Toch nog een minpuntje kunnen vinden. Verder zijn de opties te veel om op te noemen dus ik zou zeggen ervaar het zelf bij de Skoda dealer.

Onder het touchscreen bevind zich de kachel bediening. Helaas heb ik handmatige airco en bestaat dit dus uit 3 draaiknoppen. Niks op aan te merken, maar mocht je de keuze hebben kies dan voor de Climate controle. Dan creër je een fijn klimaat in de auto en het ziet er zo veel strakker en luxer uit !

Onder de kachel bediening is bevind zich een opbergvak met daarin 2 bekerhouders. Één houder voor een groter blikje of fles en één houder voor een smallere fles of blik. Prima in orde en ook hier niets op aan te merken.

Verder heeft de auto voorin meerdere handige opbergruimtes. De deur vakken zijn redelijk groot en er passen zelfs hele literflessen in. Onder de voorstoelen zitten ook kleine opbergvakken en er is natuurlijk een dashboardkastje. Voldoende plekken om je (kleine) spullen op te bergen.

Op de achterbank kan ik prima zitten achter mijn eigen stoel. Ik ben zelf 1.80 meter lang en had voldoende knie en hoofd ruimte. Ook langere mensen zitten prima achterin maar ik raad het niet aan om dan 1500 kilometer naar Spanje te rijden. Daar is het simpelweg niet ruim genoeg voor. Ritten in Nederland met een relatief korte afstand zal geen probleem zijn.

Ten slot de kofferbak. Die is ruim ! Een mooie vlakke laadvloer en handige opbergruimte's aan weerszijden van de auto. Diverse haakjes waaraan je je bagage kunt bevestigen waardoor het niet door de ruimte heen schuift. Onder de laadvloer ligt een volwaardig reserve wiel en ja hoor.. nog een opbergruimte. Dit is zeker één van de grote pluspunten van deze auto.

Tot slot..

Nu denk je misschien wat een fantastische auto die koop ik meteen. Ja ik ben behoorlijk positief en dat zal ongetwijfeld terug te lezen zijn in mijn verhaal. Maar het gaat het wel om een B-segment auto die alles behalve spannend is. De auto is qua comfort en rij-eigenschappen afgestemd op de gemiddelde wensen. Ook het exterieur en het interieur is gemiddeld te noemen. Gewoon een safe concept waar eigenlijk niks fout aan kan gaan.

Over het verbruik van de auto en de daadwerkelijke gebruikerservaring zal ik in mijn volgende review over schrijven.

Hopelijk heb je hier iets aan als je van plan bent een dergelijke auto aan te schaffen.





8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.