Skoda Fabia 1.4 68pk Comfort (2002)

autoreview

Skoda Fabia
Skoda FabiaSkoda FabiaSkoda FabiaSkoda Fabia - interieurSkoda Fabia - interieur

Signalement

UitvoeringFabia 1.4 68pk Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf2 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Zo´n 14 maanden geleden moest ik op zoek naar een privé-auto, omdat ik van werkgever veranderde en mijn toenmalige lease-auto, een Seat Leon 20VT (180pk), moest inleveren. Een aantal jaren daarvoor had deze Fabia al mijn aandacht getrokken, niet alleen door het verfrissende uiterlijk, maar ook door de postieve kritieken die al vrij snel loskwamen. Destijds reed ik nog in een Daihatsu Sirion en was al van plan om deze op termijn te vervangen door een ander model en toen viel mijn oog al op de Fabia.

De overstap van een 180 pk Leon naar een 68 pk Fabia is mij 100% meegevallen. Qua bouwkwaliteit, weggedrag, rijcomfort en zitpositie doet de Fabia beslist niet onder voor een veel duurdere Leon. Niet zo vreemd trouwens, want ze komen toch min of meer uit hetzelfde concern, al gebruiken ze totaal verschillende platforms. Goed, niet iedereen zal zijn gecharmeerd van de uitvoering van het dashboard in de Fabia, maar ik vind het wel een opgeruimde indruk maken, want alles is prima te overzien en te bedienen.

Mijn Fabia is een zgn Comfort-Plus uitvoering, die als basis de Comfort uitrusting heeft met daar bovenop een airco, een Skoda radio en nog wat ander klein grut. Verder heb ik de auto laten uitrusten met 15" lichtmetaal i.pv. de 14" stalen wielen.

De Fabia is een heel volwassen overkomende auto. Je hebt het idee in een grotere en duurdere auto te rijden. Dat begint al met het vinden van de juiste zitpositie. Omdat het stuur verticaal en axiaal is te verstellen en de zithoogte van de bestuurderstoel eveneens kan worden aangepast, is voor een ieder een goede zitpositie te vinden. Met mijn 1,89 meter hoeft de stoel zeker niet in de achterste stand komen te staan. Mijn inschatting is dat iemand die langer dan 2 meter is ook nog wel een plek zal kunnen vinden. De stoelen zijn tevens redelijk groot uitgevoerd, waardoor je echt `in´ de stoel zit i.p.v. `erop´. Ik vind alleen de steun in de onderrug op lange ritten iets te weinig, maar de stevige zit zorgt verder voor een goed comfort, althans voor mij. De stoelen zijn redelijk dik uitgevoerd, maar door hun slimme ontwerp kan je met een beetje inschikken vier volwassenen in de Fabia vervoeren. Vijf personen wordt te krap. De bagageruimte is niet al te groot, maar Skoda heeft andere versies om dit `probleem´ op te lossen. De bagageruimte is wel mooi regelmatig van vorm en ook netjes afgewerkt en tevens verlicht.

Het weggedrag van de Fabia vind ik één van de meest positieve punten van deze auto. Allereerst is de stabiliteit erg goed. Ook bij hoge snelheden of een portie zijwind (windkracht 8 of meer) blijft de auto in het rechte spoor. Ik heb wel expres de stuurbekrachtiging door de dealer laten aanpassen, waardoor deze minder `meehelpt´. Dit zorgt er wel voor dat je bij lagere snelheden iets meer kracht op het stuurwiel moet zetten, maar op hoge snelheden blijft er hierdoor meer gevoel in het stuur over. Verder is het bochtengedrag erg goed. De auto reageert kalm op stuurbewegingen en ook abrupte bewegingen zorgen niet voor nare verrassingen. Over het algemeen gaat de auto neutraal een bocht in, waarbij er bij hoge snelheden een licht onderstuur (zoekt de buitenkant van de bocht op) plaatsvindt. Abrupt gas loslaten in een bocht geeft wel een lichte reactie van de achtersteven, maar die is prima te corrigeren en eigenlijk vindt pas plaats bij tamelijk hoge snelheden in combinatie met relatief krappe bochten.

De auto voelt solide aan. De deuren sluiten vrij zwaar en geven een zeker gevoel. Helaas is mijn Fabia niet helemaal rammelvrij. Met name de hoofdsteunen op de achterbank en de vergrendeling van die bank laten zich op slechtere wegen gelden. De vering van de Fabia geeft je trouwens ook het idee dat je in een veel grotere auto rijdt. Zowel kleine als grote kuilen en hobbels worden vrij goed gladgestreken. Ook van menig achterpassagiers heb ik op dit punt positieve geluiden gehoord. Alleen zouden de schokdempers, en dan met name achter, iets progressiever mogen werken. Als je een grote verkeersdrempel te schuin neemt kunnen de dempers niet altijd de bewegingen bijhouden en wordt de koets, inclusief inzittenden, behoorlijk door elkaar geschud. Afgezien daarvan voldoet het veercomfort prima, ook als de auto zwaarder wordt beladen.

Qua uitrusting is er trouwens weinig te wensen. Zaken als een cruisecontrol, electrisch bedienbare voorramen, electrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met Safe-lock en afstandsbediening, uitgebreide boordcomputer, regelbare interval op de ruitenwissers voor, deelbare achterbank, vier hoofdsteunen, parkeerverlichting, regelbare dashboardverlichting en vier speakers (twee woofers & twee tweeters) zijn standaard bij de Comfort uitvoering.

Leuke uitrustingsdetails, waaruit blijkt dat er over deze auto is nagedacht zijn: de achterruitverwarming en spiegelverwarming die na 20 minuten automatisch uitschakelen, de boordcomputer die het aantal kilometers van iedere rit binnen twee uur registreert, de achterruitewisser die automatisch de ruit eenmaal wist als de ruitenwissers voor aanstaan en de achteruitversnelling wordt ingeschakeld en de centrale deurvergrendeling die de auto automatisch na 30 seconden weer afsluit als geen van de deuren binnen deze periode wordt geopend.

Het minst sterke onderdeel vind ik toch wel de motor die in deze versie ligt. Het is een door Volkswagen aangepaste en verbeterde Skoda motor die lang niet onverdienstelijk zijn werk doet. Al bij lage toerentallen levert hij al een flinke hoeveelheid trekkracht en hij doet tamelijk rustig zijn werk. Maar met 68 pk is het natuurlijk geen snelheidswonder. In de stad kom je wel goed mee, maar boven de 80 km/h kan je beter een zakagenda of een zandloper als maateenheid voor de acceleratietijd nemen, want de puf is er dan vrijwel uit. Het is geen toerenmachine, dus het heeft geen zin om ver in de versnelling door te trekken. Als de Fabia eenmaal op snelheid is houdt hij deze gelukkig wel goed vast en kan je als je dat wilt langere tijd met hoogst illegale kruissnelheden reizen. Zelfs bij dit soort snelheden is de motor redelijk zuinig, maar veelvuldig in stad- en fileverkeer bivakkeren betekenen een fiks hoger brandstofverbruik, want de motor moet behoorlijk hard werken om de toch ruim 1000 kg wegende Fabia iedere keer op gang te brengen. Toch past deze motor verder wel bij het karakter van de Fabia, al zal ik bij de aanschaf van een evt. nieuwe Fabia wel een zwaardere motor verkiezen. Hij is mij soms iets te traag.

Verder is de Fabia geen wonder als het aankomt op uitzicht rondom. De A-, B- en C-stijlen nemen best veel zicht weg. De A-stijlen zijn door hun dikte soms een crime in scherpe bochten naar links. Je moet dan echt beslissen of je door de voorruit moet kijken, door “om” die stijl heen te kijken, of toch gedeeltelijk de linkerportierruit daarvoor gebruiken. De B-stijl zit redelijk ver naar voren, zodat een blik over de linkerschouder je niet veel wijzer maakt. De C-stijlen zijn verder vrij fors. Daar komt bij dat Skoda de onhebbelijke eigenschap van Volkswagen heeft meegekregen om rechts een kleinere buitenspiegel te gebruiken. Afgezien van het feit dat het er qua symmetrie niet elegant uitziet is het ook niet bevordelijk voor het zicht rechtsachter.

Tenslotte vind ik de instap, en dan met name naar de achterbank, niet altijd even makkelijk. De vier portieren zijn tamelijk klein. Voorin valt de instap nog wel mee, maar achterin neemt met name de wielkast en het dak een hoop ruimte weg.

Maar afgezien van deze minpunten blijf ik nog steeds prima tevreden over de auto en de dealer.

PROBLEMEN

Drie problemen:
De motor verloor heel langzaam koelvloeistof. Dit werd veroorzaakt door een niet juist gemonteerde sensor voor de koelventilator en is onder garantie verholpen. Toch lijkt de auto een jaar na deze reparatie (weer) koelvloeistof te verbruiken. Bij de eerstvolgende beurt moet hier maar weer eens naar worden gekeken.

Soms springt de binnenverlichting niet aan als de auto m.b.v. de afstandsbediening wordt geopend. Het probleem leek verholpen te zijn door het wisselen van een module, maar is er nu weer. Ik stoor me er niet aan en aangezien meerdere mensen dit probleem hebben gemeld, is het niet exemplarisch.

De boordspanning lijkt soms iets te hoog te zijn, want soms geven zowel de benzinemeter als de koelvloeistoftemperatuurmeter meer aan dan ze normaliter moeten doen. Het contact uitzetten en opnieuw starten verhelpt dit.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.