Skoda Fabia 1.4 16V 100pk Comfort (2001)

autoreview

Skoda Fabia 1.4 16V 100pk Comfort (2001)

Signalement

UitvoeringFabia 1.4 16V 100pk Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf49.000 km
KM-stand laatst165.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ervaringen

  • 69.000 km

Toen de onderhoudskosten van m’n vorige auto te hoog werden, moest ik op zoek naar iets nieuws. Op het internet kwam ik deze Fabia tegen met nog geen 50.000 km’s op de teller en een redelijke prijs. Tijdens de proefrit werd ik aangenaam verrast door de grote hoeveelheid hoofdruimte voorin, iets waar ik met m’n 1,98 meter lengte wel behoefte aan heb. Wat mij op dat moment niet zo aanstond was dat zowel koppeling, stuur als versnellingsbak erg licht en daardoor gevoelloos aanvoelden, iets wat ik later wel ben gaan waarderen.

20.000 kilometer verder ben ik blij dat ik de auto destijds heb aangeschaft. Het grootste voordeel is de veelzijdigheid. De Fabia is niet zo groot dat je je schuldig voelt als je er alleen in zit, maar ook niet zo klein dat je er niet met vier man mee naar Midden-Frankrijk kunt, inclusief bagage. Ook qua rijstijl kun je alle kanten op. De 100 pk-motor is ideaal om rustig mee te touren (gemiddeld 1 op 18 is haalbaar), als het moet kan je er ook behoorlijk mee opschieten. Voorwaarde is dan wel dat je flink toeren moet maken. Een ander voordeel is de uitgebreide uitrusting van de auto: boordcomputer, uitgebreid verstelbaar stuur, parkeersensoren, etc.

Nadelen heeft de auto ook. In het dagelijkse ritje naar het werk kom ik wat verkeersdrempels tegen en daar heeft de auto het moeilijk mee. Met m’n vorige auto kon ik hier met gemak met 50 KM/uur overheen, de Skoda heeft er bij 40 KM/uur al moeite mee. Bij het verlaten van de drempel lijkt het alsof de neus een hap uit het asfalt wil nemen. Ook de stoelen zouden beter kunnen; ze geven maar weinig zijdelingse steun.

Wat verder het vermelden waard is, is dat de benzinetank nogal rare eigenschappen heeft. Volgens opgave zou er 45 liter in kunnen, maar om duistere redenen gebeurt het eens in de zoveel tijd dat er vijftig liter in verdwijnt (terwijl er nog een aantal liters in zit!). In eerste instantie dacht ik beetgenomen te zijn door het tankstation, maar gezien het aantal kilometers dat ik vervolgens met zo’n volle tank rij (850) is dit niet het geval. Volgens de pompbediende gebeurt dat vaker met dit type auto’s.

Problemen/Kosten:

49.000 KM Aanschaf

60.000 KM Grote beurt; geen extra kosten

  • 70.000 km

APK keuring gehad bij 70.000 KM, geen problemen

Problemen met rechterportierruit

  • 75.000 km

Na een warme zomerdag wilde de ruit van het rechterportier niet meer dicht. Ook 'met de hand' kreeg ik de ruit niet meer dicht. Uiteindelijk had de wegenwacht bijna een uur nodig om het raam provisorisch dicht te krijgen. De electromotor was nog prima, maar de kabel was versleten. De reparatie van dit grapje kostte uiteindelijk ruim 200 euro, omdat de binnenschaal van de deur moest worden uitgeboord. Bij de garage ook gelijk een kleine beurt uit laten voeren, verder geen bijzonderheden.

Distributieriem + grote beurt

  • 90.500 km

Het Skoda onderhoudsplan is vrij duidelijk over wanneer de distributieriem dient te worden vervangen: bij 90.000 kilometer (zonder tijdsbeperking). Dit bleek maar net op tijd te zijn: beide spanrollen waren kapot en het had maar weinig gescheeld of de schade was groter geweest. Gelijk met het vervangen van de riem zijn de volgende onderdelen vervangen:
- Stabilisatorstang
- Beide voorbanden
- Wiellager links voor
- Remvloeistof
- Wisserbladen
Verder zijn alle werkzaamheden uitgevoerd die gepaard gaan met een grote beurt.

Gezien de bovenstaande lijst was de rekening behoorlijk hoog en m'n 'tevredenheidscurve' van deze Skoda laat een diep dal zien. Opvallend is wel dat het prijsverschil tussen de universele garages en de dealer (Swarttouw, Barendrecht), erg klein was. Om die reden zijn de werkzaamheden bij de dealer uitgevoerd.

Motorstoring + kleine beurt

  • 106.000 km

Zojuist heeft de Fabia weer het periodieke onderhoud gehad bij de plaatselijke garage. Wat het vermelden waard is, is dat het lampje van de motorstoring al een paar weken brand (toeval of niet: nadat er brandstof was getankt waar bio-ethanol aan was toegevoegd). Op aanraden van de garage twee keer 98 getankt, maar dat maakte geen verschil. Verder is er niets aan de auto te merken, voorlopig blijven we dus even doorrijden met het lampje aan...

Verder heb ik alle rekeningen er eens op nageslagen om na te gaan wat de Fabia uiteindelijk kost per kilometer. Het resultaat:
Brandstof = 9,8 cent per kilometer
Onderhoud = 4,0 cent per kilometer
Belasting = 2,0 cent per kilometer
Afschrijving = 1,8 cent per kilometer
Verzekering = 1,6 cent per kilometer

Alles bij elkaar kom ik op 19,2 cent per kilometer, is wel zo ongeveer wat ik verwacht had.

Grote beurt

  • 120.500 km

De Fabia heeft er weer ruim 15.000 bij gereden, inmiddels lijkt het alsof de leeftijd begint te tellen. De volgende problemen hebben zich voorgedaan:
- Schakelaar van de spiegelbediening is afgebroken, heb ik zelf vervangen;
- De schakelaar van de achteruitrij-verlichting is kapot gegaan, is door een kennis vervangen;
- De bediening van het klepje van de benzinetank is kapot gegaan, ook door m'n kennis gerepareerd.
- Er waren problemen met het opladen van de accu, in eerste instantie heeft de ANWB de dynamo vervangen, maar uiteindelijk bleek een kabelbreuk de oorzaak te zijn (oude dynamo is teruggeplaatst).

Verder is er wat periodiek onderhoud gedaan, zoals nieuwe achterbanden, nieuwe remschijven+ blokken achter.

Alles bij elkaar toch weer € 800 uitgegeven aan onderhoud over 15000 km, dit lijkt me toch vrij veel.

Als de komende 15000 kilometer eenzelfde beeld laten zien, is de kans groot dat ik iets anders ga rijden. De storing in de EGR klep is er overigens nog steeds, in overleg met de garage is besloten om hier niets aan te doen.

Ondanks bovenstaande uitgaven ben ik nog redelijk tevreden met de Fabia, ik rij in behoorlijk wat auto's en de Fabia rijdt toch wel erg prettig.

Draagarmrubbers + Dynamo + APK + Kleine beurt

  • 135.000 km

Het afgelopen jaar heeft de ‘goeie ouwe faab’ slechts 15.000 kilometers gereden. Wel behoorlijk zware kilometers overigens: het dagelijkse ritje naar het KDV, de supermarkt, werk, enzovoort. Met andere woorden: optrekken, remmen, verkeersdrempels, stoepranden, maar nooit een lekker stuk autobahn of zo.

Met de APK bleek dat er te veel speling zat op het linkervoorwiel, wat kon worden opgelost door de spoorstangkogel te vervangen. Verder maakt de auto een vervelend piepend, krakend en bonkend geluid. De oorzaak hiervan zit hem in de draagarmrubbers, die ook zijn vervangen (typisch VAG kwaaltje voor zover ik weet). Een vervelende reparatie die ook moest worden uitgevoerd betrof de dynamo. Deze was al eens onterecht vervangen en weer teruggeplaatst, maar nu was deze echt versleten.
Alles bij elkaar de volgende kosten gemaakt:
-APK: € 45.-
-Vervangen spoorstangkogel: € 85.-
-Vervangen dynamo: € 416.-
-Draagarmrubbers voor + kleine beurt: € 320

Ik kan deze update besluiten met dezelfde worden als de vorige update:

Alles bij elkaar toch weer € 800 uitgegeven aan onderhoud over 15000 km, dit lijkt me vrij veel.

Als de komende 15000 kilometer eenzelfde beeld laten zien, is de kans groot dat ik iets anders ga rijden. De storing in de EGR klep is er overigens nog steeds, in overleg met de garage is besloten om hier niets aan te doen.

Ondanks bovenstaande uitgaven ben ik nog redelijk tevreden met de Fabia, ik rij in behoorlijk wat auto's en de Fabia rijdt toch wel erg prettig.

Still going strong

  • 165.000 km

Het is al weer even geleden dat de review van deze Fabia is ge-update. De reden hiervan is vrij eenvoudig: er is niet zo veel gebeurd. De Fabia rijdt iedere dag trouw z'n rondje naar werk, KDV, school en supermarkt (zelden buiten de bebouwde kom). Omdat de auto de 15.000 kilometer na de laaste update zonder enig probleem heeft gereden, leek het me het wel waard om met de 150.000 kilometer de bestaande probleempjes op te lossen. Zo zijn de schokdempers achter, het slot van het kofferdeksel en de EGR klep vervangen.

Inmiddels staat er 166.000 kilometer op de teller en de afgelopen 16.000 km zijn zonder problemen verlopen. Het enige wat ieder jaar met de APK keuring naar voren komt is dat de koplampglazen wat verweerd zijn. Bij 'wijze van grote uitzondering' is de garage bereid om de glazen een keer te polijsten en vervolgens de auto goed te keuren, maar dat gaat inmiddels als weer drie jaar zo!

Hoe dan ook, als de auto de 180.000 kilometer haalt moeten we maar eens kijken of hij nog langer mee kan. Op dat moment moet de distributie worden vervangen en dat is een moment om je af te vragen of de auto het nog waard is...

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens