Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Skoda
  • Fabia

Skoda Fabia 1.4 68pk Comfort (2000)

Sidderen voor Skoda?

1
Skoda Fabia 1.4 68pk Comfort (2000)
  • Autotest
29 november 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Dat Skoda een serieus merk aan het worden is, mag inmiddels als bekend worden verondersteld. De Tsjechen benadrukken dat nog eens met de Fabia. En moet je eens zien hoe hij de felle concurrentie in de compacte klasse laat sidderen.

Ooit dacht je dat het nóóit meer goed zou komen met Skoda, maar sinds het onderdeel uitmaakt van het Volkswagen-concern gaat het weer prima met de Tsjechen. Met Duitse ondersteuning groeide de Favorit naar volwassenheid onder de naam Felicia, kon de grote Octavia op poten worden gezet en kwam de Fabia, die voor onrust in de compacte klasse moet zorgen. Voor deze test kozen we een vrij bescheiden Fabia, de 1.4 MPi in Comfort-uitvoering. Bij de Skoda-dealer mag je hem meenemen na achterlating van zo'n 26.000 keiharde guldens.
Met de Fabia brengt Skoda een heel interessante auto op de markt, want de nieuwe Polo van Volkswagen komt op dezelfde bodemgroep te staan. Skoda heeft echter de primeur met de Fabia die een paar centimeter te kort komt om de vier meter lengte precies vol te maken. Voor deze prijsklasse is dat een kloek formaat; de vorige Golf was nauwelijks langer.
Op de opvallend goed zittende achterbank biedt de Fabia een zee van ruimte. Volwassenen hebben riant plaats voor de benen en zelfs je hoofd raakt het dak nog niet eens. Sterker nog, het ruimteaanbod kan wedijveren met dat van de huidige Golf! In deze klasse kun je geen giga-bagageruimte verwachten; is eenvoudigweg niet genoeg plaats voor. De Fabia slikt 260 liter met de bank omhoog. Een achterbank die overigens in ongelijke delen neerklapbaar is.
De contouren zien er goed uit. Een lekker dynamisch getrokken neus met typische schuine lijnen vormt zijn aansprekende gezicht, maar ook de achterkant is het bekijken meer dan waard. In de verte is er zelfs wel wat familiegelijkenis met Audi's A3. De Fabia is gewoon een kek ogend model, zeker als je zou kiezen voor een lekker fel kleurtje.
Skoda heeft gekozen voor een netjes ingerichte werkplek met niet te veel tierelantijnen. Daarvan pluk je als bestuurder de vruchten: de boel is prima te overzien en makkelijk te bedienen. Klein grut raak je makkelijk kwijt in tal van vakjes. De stoelen zijn van een prettig formaat en hebben een bijna Frans-comfortabele zit.

Oude doos

De Fabia waarover we voor deze test beschikten, is de enige die met een echte Skoda-motor wordt geleverd. De als 1.4 MPi aangeduide machine is afgeleid van de 1.3 MPi uit de Felicia. Door de slag iets te verlengen groeide de inhoud tot 1,4 liter. Verder blijft het constructief gezien een bedaagde krachtbron met zelfs nog een zijdelingse nokkenas, door stoterstangen bediende kleppen en slechts drie krukaslagers. Toch nog goed voor 68 pk en een gezonde 120 Nm koppel.
Daarmee komt de kleine Skoda goed vooruit, maar is hij niet flitsend: de oersolide Fabia weegt schoon aan de haak immers 1049 kg. Toch kun je hem ook niet kwalificeren als slome duikelaar. Tussen de 2500 en 4000 toeren voelt 'ie zich het meest op zijn gemak en dan zit er nog aardig gang in. De motor reageert goed op bewegingen van het gaspedaal, maar staat bij stationair draaien voelbaar te schudden.
Uiteraard waren we ook nieuwsgierig naar de dorst van deze auto, of eigenlijk het mogelijk ontbreken daarvan. Van dat laatste is ons bij de Fabia niets gebleken; het bejaarde ontwerp laat hier duidelijk zijn sporen achter met een score van 1:10,9.
Rijden met de Fabia kun je niet als een straf ervaren. Helemaal tevreden waren we echter niet en dat komt vooral door de veel te lichte, volkomen gevoelloze besturing. De elektro-hydraulische bekrachtiging is veel te actief, maar de importeur liet ons desgevraagd weten dat de dealer met een druk op de knop deze normale stand kan veranderen naar een nog lichtere 'invaliden'-stand of een zwaardere GT-stand. Dat laatste dan maar, al kunnen we helaas niet vertellen hoe dat voelt. De Fabia is in bochten echt prachtig in balans. Ook het veercomfort kon ons bekoren.
Dan moeten we ook nog enige woorden vuil maken aan schakelen en koppelen. De koppeling van de Fabia heeft geen duidelijk aangrijppunt en het schakelen gaat minder gladjes dan we zouden wensen. Tot slot de remmerij, die bij de Fabia uitstekend voor elkaar is met een prima dosering en lekker vlotte vertraging.
In deze klasse is de Fabia overduidelijk een sterke speler: zijn riante ruimte achterin, complete uitrusting en ook nog eens een scherpe prijs. De zege had meer afgetekend geweest als de Fabia niet zo'n stationair schuddende motor had, af fabriek met een beter stuurgevoel kwam en minder dorstig was. Skoda mag nu zeker op heel wat verlanglijstjes voor een volgende auto niet meer ontbreken.

Signalement

Merk Skoda
Model Fabia 1.4 68pk Comfort
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 12.725

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.397 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 120 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.960 mm / 1.646 mm / 1.451 mm
Wielbasis 2.462 mm
Massa leeg 1.040 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 450 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 162 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,7 s (fabrieksopgave: 15,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,8 s / 22,4 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 168 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Fabia
Skoda Skoda Fabia

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

INFO
XLEasy
XLEasy
Skoda Fabia Combi 1.0 55kW Greentech Active (5D/5H)
€ 319
Bekijk nu ⟩
Skoda
Skoda
Skoda Fabia 1.0 TSI 70kW Greentech Active (5D/5H)
€ 349
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Skoda Fabia 1.0 TSI 70kW Greentech Ambition (5D/5H)
€ 350
 
Skoda Fabia in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Skoda Fabia Combi 1.4-16V Elegance

    Skoda Fabia Combi 1.4-16V Elegance

    • 2004
    • 186.005 km

    € 1.895

    Skoda Fabia 1.4-16V NAP KM STAND / AIRCO / NIEUWE APK / UNIEK !

    Skoda Fabia 1.4-16V NAP KM STAND / AIRCO / NIEUWE APK / UNIEK !

    • 2004
    • 57.662 km

    € 3.750

    Skoda Fabia 1.2-12V Tour de France

    Skoda Fabia 1.2-12V Tour de France

    • 2004
    • 182.787 km

    € 1.750

Meer Skoda Fabia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Škoda Fabia (nieuw: Monte Carlo)

    45
    • 16 februari 2022

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Fabia specificaties
  • Skoda Fabia occasions
  • Skoda Fabia video's
Advies en informatie
  • Skoda Fabia tests
  • Skoda Fabia gebruikersreviews
  • Skoda Fabia index
PREMIUM
Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

De luxe middenklasse van vandaag bestaat niet meer uit dikke Passats of luxe Peugeots, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 70kW Greentech Business Edition (2020)

    Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 70kW Greentech...

    • 25 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2012)

    Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2012)

    3
    • 9 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 70kW Greentech Drive (2017)

    Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 70kW Greentech...

    2
    • 15 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia 1.9 SDI Ambiente (2005)

    Skoda Fabia 1.9 SDI Ambiente (2005)

    1
    • 10 september 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia Combi 1.9 TDI Comfort (2001)

    Skoda Fabia Combi 1.9 TDI Comfort (2001)

    2
    • 9 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2012)

    Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2012)

    3
    • 9 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia 1.4 16V 100pk L&K (2005)

    Skoda Fabia 1.4 16V 100pk L&K (2005)

    2
    • 21 november 2020
meer reviews
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    9
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    21
    • 2 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia op boevenjacht

    Skoda Fabia op boevenjacht

    20
    • 21 maart 2022
  • Autotest
    Test: Skoda Fabia

    Test: Skoda Fabia

    40
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia als sportief aangeklede Monte Carlo

    Skoda Fabia als sportief aangeklede Monte...

    16
    • 15 februari 2022
  • Nieuws
    Skoda laat sportieve Fabia Monte Carlo zien

    Skoda laat sportieve Fabia Monte Carlo...

    17
    • 2 februari 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia - Back to Basics

    Skoda Fabia - Back to Basics

    39
    • 1 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    9
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    41
    • 3 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    21
    • 2 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    Skoda Afriq is extreme Kamiq met watervoorraad

    8
    • 23 mei 2022
  • Achtergrond
    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers opkrikten

    Hoe actiemodellen ingestorte verkoopcijfers...

    67
    • 8 mei 2022
  • Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden