Skoda Fabia 1.4 16V Sport (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Fabia 1.4 16V Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 1.111 km |
De eerste drie jaar
- 59.000 km
Introductie
Vaak lees je reviews waarbij de autokoper zich na een paar duizend kilometer lovend uit laat over zijn nieuwste aanschaf, om hem na een paar jaar al weer in te ruilen. Maar een auto kun je pas echt beoordelen na er meer dan 50.000 km er in gereden te hebben. En zelfs 50.000 km is eigenlijk nog te veel weinig. Dus op het moment dat het echt interessant wordt voor de aspirant autokoper (doe ik er goed aan om dit model tweedehands te kopen?), haken de meeste review schrijvers alweer af. Voor die aspirant autokopers heb ik deze review geschreven.
De aanleiding voor de aanschaf
We schrijven januari 2008. De Opel Corsa 1.4 uit 1994 waar we meer dan 11 jaar mee hebben gereden, heeft ruim 215.000 km op de klok en wordt wat sleets en daarom gaan we op zoek naar een andere auto. Deze auto zal door mijn vrouw worden gebruikt voor zo’n 20.000 km per jaar. Niet echt veel en een diesel kan dan niet uit. De kredietcrisis is nog een onbekend begrip en tweedehands auto’s zijn nog erg duur. De te kiezen auto moet minstens 10 jaar mee en dan is nieuw ten opzichte van één jaar oud niet echt veel duurder. BPM vrije modellen zijn er op dat moment nagenoeg niet.
Uiteindelijk kiezen we voor een Skoda Fabia Sport. De Sport uitvoering heeft veel luxe vergeleken met de Ambiente voor relatief weinig extra geld. Bovendien doet de importeur 500 euro retour bij aanschaf voor 1 april 2008 omdat de Fabia door de ANWB tot compacte auto van het jaar 2008 is uitgeroepen. Alles met elkaar zijn we goedkoper uit dan wanneer we een demo uit 2007 hadden gekocht.
De uitvoering
De Sport heeft vele zaken extra t.o.v. de Ambiente:
- Sportstoelen
- Beide stoelen in hoogte verstelbaar
- ASR
- Verstelbare middenarmsteun
- Hoofdairbags
- Maxidot display
- Klein leerpakket
- Lichtmetaal 15”velgen (195/55 R15)
- Halogeen projector koplampen
- Mistlampen voor met corner function
- Opbergvak voor zonnebril
- Radio voorbereiding met 4 tweeters en 4 luidsprekers
En dat voor slechts 1.500 euro extra.
Omdat de auto al zo compleet is, beperken we de opties tot:
- Metallic lak
- Radio/CD speler Dance
- Opbergpakket:
opbergvakken in de achterportieren; open vakken achter de wielkasten achter; flexibel opbergvak rechts in de kofferruimte en haken aan beide zijden van de kofferruimte.
- Pakket Overhead II:
4 handgrepen in hemelbekleding, achter met haken, twee leeslampjes voor, make-up spiegel in zonneklep aan passagierszijde en leeslampje middenachter.
Het verbruik
Hoewel het in het begin moeilijk is om de opgegeven norm van 1 op 15,4 (6,5 liter/100 km) te halen, wordt gaandeweg het brandstofverbruik steeds beter.
0 – 15.000 km: 1 op 15,0
15.000 – 35.000 km: 1 op 15,1
35.000 – 55.000 km: 1 op 15,3
Olieverbruik: geen.
Koelvloeistofverbruik: 0,7 liter op 55.000 km.
Het comfort
De auto heeft een prettig hoge instap en de sportstoelen zitten super. Deze sportzetels zijn werkelijk fantastisch en de combinatie met het klein leer pakket maakt dat je je in een auto van een hogere klasse waant. De 15 inch wielen geven de auto een comfortabeler weggedrag vergeleken met de standaard 14 inch velgen. De bandenmaat 195/55 R15 komt minder vaak voor dan bijvoorbeeld 195/65 R15, en dat betekent bij vervanging een tamelijk prijzige aangelegenheid. Voor winterbanden adviseert Skoda 185/55 R15 zodat er bij 15 inch velgen nog ruimte genoeg is voor sneeuwkettingen.
De banden zijn van het type Continental Premium Contact 2 en aan de voorzijde moeten we ze na 40.000km al vervangen. We monteren Michelin Energy Saver. En inderdaad, de auto wordt iets zuiniger.
Het opbergvak voor de zonnebril, geplaatst tussen de zonnekleppen, is praktisch. De middenarmsteun met aflegvak komt rechtstreeks uit de Golf IV en is puik.
De halogeen projector koplampen geven een goede verlichting van de rijweg, ze zijn echt aan te bevelen.
Vanwege de hoge instap gebruiken onze kleine kinderen de dorpels als treeplanken. Om beschadigingen aan de lak te voorkomen, plaatsen we achteraf instaplijsten op de dorpels. Handiger was geweest om dit bij de koop te bedingen.
De corner functie van de mistlampen is prettig. Als je bijvoorbeeld de rechterrichtingaanwijzer uitdoet en de auto rijdt minder dan 40 km/h, dan gaat de mistlamp rechts ook aan. Die ene lamp verlicht zo de berm of het trottoir en maakt afslaan een stuk veiliger. De cornerfunctie werkt ook beneden de 30 km/h bij het insturen van een bocht. Het publiek moet er aan wennen, nog steeds zijn er vriendelijke mensen die je er op attenderen dat maar één lamp het doet.
Het leeslampje middenachter is handig met jonge kinderen, als je ze ’s avonds in de auto legt heb je zo voldoende licht om ze goed in de stoeltjes vast te zetten.
De haken aan beide zijden van de kofferruimte zijn handig om bijvoorbeeld boodschappentassen in te hangen.
De prestaties
De Corsa was pittiger vergeleken met de Fabia, die vanuit de eerste versnelling maar langzaam op gang komt. De auto komt prima met het verkeer mee maar snelle inhaalmanoeuvres kan men beter laten. Bij twijfel vooral niet inhalen. Op de snelweg wordt de auto boven de 110 km/u tamelijk lawaaiig, duidelijk is dat hier een 6e versnelling ontbreekt. De versnellingsbak schakelt houterig, vooral in de achteruit gaat het niet echt soepel.
De kwaliteit
De afwerking van het interieur is strak en geeft een solide gevoel van kwaliteit. Jammer genoeg wordt dat in de praktijk niet helemaal waar gemaakt. De stoffen vloermat aan bestuurderskant kan niet zo goed tegen (standaard) vrouwenhakken en is na nog geen 800 km bijna door. We vervangen hem door de rubberen variant, deze is wel bestand tegen vrouwelijk schoeisel. Ook na meer dan 55.000km. De achterbank en de bijrijdersstoel (die vrijwel nooit wordt gebruikt) beginnen na verloop van tijd te pluizen op de randen.
Als je na een fikse regenbui de achterportieren opent, heb je kans dat er flinke druppels op de achterbank vallen. In de loop van de tijd wordt het beter, nu na 3 jaar komt het vrijwel niet meer voor.
De volgende zaken kwamen bovenop het gebruikelijke onderhoud:
11.400 km – rammel in linkervoorportier verholpen (onder garantie)
24.500 km – defecte injector vervangen (onder garantie)
33.700 km – compleet nieuwe voorruit (onder garantie) omdat er bij de assemblage verkeerde kit was gebruikt waardoor lekkage ontstond.
48.700 km – draagarmrubbers LV + RV geheel versleten en vervangen.
49.600 km – kromgetrokken remschijven
De oude remschijven waren aan de binnenzijde erg slecht en krom. Ook waren er stukken metaal uit de remschijf gesprongen. Hetgeen duidt op een (te) hoog aandeel koolstof in het staal. En dat betekent dat laagwaardig staal is toegepast. Het kromtrekken schijnt een bekend verschijnsel te zijn bij VW Polo's. Opvallend is in elk geval een speciale uitsparing in de wielkasten waardoor rijlucht wordt geleid naar de remschijven.
Conclusie
De kwaliteit valt mij tegen en is onder de maat. Not simply clever. Twee jaar garantie is dus eigenlijk te kort. In elk geval zou ik een tweedehands Fabia II niet zonder garantie kopen. De Sport uitvoering is een complete auto, met heerlijke stoelen. Als tweede of derde auto erbij, met niet te veel jaarlijkse kilometers, valt de Skoda Fabia II te overwegen.
Grootlicht koplamp RV defect
- 60.200 km
Het vierde jaar is slecht begonnen. De grootlicht-functie van de koplamp RV werkte niet meer. Een veer, die de klep voor grootlicht bediende, was gebroken. De gehele koplamp unit diende vervangen te worden. Zo'n koplamp-unit kost 198 euro incl. BTW en excl. montage. Bij de montage van zo'n unit moet de voorbumper worden gedemonteerd. Dankzij stevig lobbywerk van dealer Broekhuis gaf de importeur 70% korting op het materiaal. De uiteindelijke kosten incl. arbeid kwam op 147 euro, ongeveer de helft wat het had kunnen zijn (285 euro incl. BTW). Dank dus aan Broekhuis, maar toch iets wat je eigenlijk niet zou verwachten bij zo'n jonge auto.
Ruitenwisserbladen vervangen
- 65.632 km
Vandaag de ruitenwisserbladen vervangen.
Was: SWF
Wordt: Bosch Aerotwin AM21U, artikelno. 3397008568
Volgens ADAC zijn dit de beste, zie ook:
http://www.adac.de/infotestrat/tests/autozubehoer-technik/scheibenwischer/default.aspx
Ik ben benieuwd. De oude hebben het 3 jaar en 4 maanden uitgehouden en dat is zeker niet slecht als je bedenkt dat de fabrikanten het advies geven om de ruitenwissers jaarlijks te vervangen.
60.000 km beurt
- 65.642 km
60.000km beurt uitgevoerd. Meest uitgebreide beurt die er is: olie/filters/bougies. Tevens remvloeistof vervangen. Totale kosten 363 euro. Geen bijzondere mankementen, het lijkt er op dat de kinderziektes eruit zijn.
Profiel banden achter nog ca. 3,5 mm. Deze zijn nog af fabriek geleverd.
Opmerking:
Remtrommels achter beginnen zichtbaar te roesten. Idem voor diverse bouten in het motorcompartiment.
Lampwissel RV
- 68.663 km
Normaal gesproken is een lampenwissel niet interessant om te melden maar dit keer maak ik een uitzondering. 5 maanden na plaatsing van een koplampunit inclusief nieuwe lampen is het dimlicht (H7) al defect.
De originele fabriekslampen (Philips) gingen resp. 12 en 14 maanden mee. Ik heb die vervangen door Philips Premium en die gaan 18 tot 20 maanden mee. Allemaal acceptabel bij 20.000km per jaar en dimlicht continu aan tijdens het rijden. 5 maanden levensduur vind ik erg kort en daarom het vermelden waard.
In dit geval gaat het om een Berner Halogeenlamp H7 LL 12V 55W. Van zichzelf zeggen ze op hun website: Berner Fahrzeuglampen - Unsere Qualität ist ihre Sicherheit
Verwisselen is overigens eenvoudig zelf te doen. Doe het wel met latex handschoentjes, dan gaan de lampen langer mee.
APK
- 73.906 km
De 1e APK. Stadslichtje LV defect en daarom beide stadslichtjes vervangen. Verder geen bijzonderheden.
75.000km beurt + aircocheck
- 81.627 km
Kleine beurt: oliewissel + oliefilter. Geen bijzonderheden.
Tevens aircocheck, door Broekhuis gratis uitgevoerd. Op alle punten van zowel "visuele controle" als "controle werking" is de airco als goed beoordeeld.
Uitstroomlucht temperatuur is 2,9 grad. C. bij 16 grad. C. omgevingstemperatuur.
Advies om over 9000km de distributieriem te vervangen. Gaan we tegen die tijd zeker doen.
Nieuwe distributieriem en waterpomp
- 90.212 km
Bij dit type motor moet bij 90.000 km de distributieriem worden vervangen. De waterpomp wordt dan geadviseerd ook te vervangen. Dat kwam mij vreemd voor, ik heb nog nooit de waterpomp laten vervangen bij een nieuwe distributieriem bij de Opel Corsa 1.4 uit 1994 (en de modellen die we hiervoor hadden).
Diverse collega's met verstand van auto's gaven mij het dringende advies om dat voor die 90 euro's extra dan wel te doen, de kwaliteit van waterpompen is tegenwoordig niet meer wat het was. Niet te geloven, vroeger was je met 100 euro bij de Corsa voor het alleen vervangen van een distributieriem wel klaar.
Na een beetje struinen op diverse VAG fora leek het inderdaad aan te bevelen om ook gelijk maar de pomp te vervangen.
We laten de distributieriem, spanrol, spanroldemper, multiriem, koelvloeistof en waterpomp vervangen. Je merkt nadien wel het verschil, de motor is een stuk rustiger en minder lawaaiig, het rijdt als nieuw.
Daarnaast klapperden de A-stijlen tijdens het rijden bij harde wind. Inspectie door de dealer tijdens deze beurt leerde dat ze los zaten, enkele clips ontbraken. Vermoedelijk zijn deze clips afgebroken bij het vervangen van de voorruit onder garantie in 2009. Maar bewijs het maar als het bijna 4 jaar later is. Na wat onderhandeling, betalen wij de nieuwe A-stijlen en neemt de dealer de tijd voor zijn rekening.
Totale kosten van bovenstaande (A-stijlen, waterpomp, distributie): 636,15 euro.
Ook heb ik 1 maand eerder nieuwe Michelin Energy banden achter gemonteerd. De wagen staat nu (in de zomer) rondom op Michelin Energy en het rijcomfort is zeer goed te noemen.
Nieuwe aircovulling
- 91.109 km
Vrijwel direct na het vervangen van de distributieriem, werkt de airco niet meer. Na controle blijkt er te weinig koelmiddel R13 aanwezig te zijn. Het systeem wordt leeggehaald en gevuld. De airco koelt nu goed.
Kosten: 90 euro.
90.000km beurt + APK
- 97.279 km
De 90.000km beurt laten uitvoeren, die gelijk is aan de 30.000km beurt. Daarbij nog een APK, die weer 2 jaar geldig is, en vervanging van de remvloeistof.
De airco-inspectie doet men gratis. De uitstroomluchttemperatuur is 6,1 grad. Celsius bij 16 grad. C. omgevingstemperatuur.
Verder geen bijzonderheden. Totale kosten bij de Skoda dealer: 276 euro.
Nieuwe steuntjes hoedenplank
- 101.916 km
De steuntjes van de hoedenplank zijn volledig kapot. Deze steuntjes zorgen ervoor dat de hoedenplank kan scharnieren en zitten links en rechts van de hoedenplank, in de buurt van de rugleuning. Dit is niet onze eerste hatchback maar wel de eerste keer dat we zoiets meemaken.
Doordat deze steuntjes kapot zijn, komt de hoedenplank regelmatig los als je de achterklep opendoet. Dus de dealer gebeld en zowaar, deze steuntjes zijn los te bestellen. Elk steuntje is opgebouwd uit een binnen- en buitenzijde. De buitenzijde bestel ik nieuw, de binnenzijde is nog prima te gebruiken. Iedereen die eenvoudige klusjes om het huis kan doen, kan dit ook vervangen. In nog geen 20 minuten is het gefikst. Totale kosten: 5 euro.
Opvallend is wel dat de steuntjes een volledig nieuw, verbeterd ontwerp hebben (nr. xxxD, oftewel versie 4). Skoda heeft dus 4 versies moeten ontwikkelen voordat er een ontwerp is bedacht waarbij kapot gaan vrijwel uitgesloten is.
Defect achterklepslot en lekke airco
- 103.072 km
Twee defecten in een week. Aan het begin van de week bleek dat de airco het niet meer deed. En zaterdagmorgen was de achterklep niet meer te openen. Niet echt handig als je boodschappen wilt doen.
Dus de wegenwacht gebeld. En die was er bijzonder snel, dat had ik niet verwacht zo in het weekend. Onder het motto "doet-ie het of doet-ie het niet" is door hem de binnenbekleding uitgebouwd maar ondanks wrikken en kloppen vanaf de binnenzijde bleef het slot muurvast zitten. In 4 van de 5 gevallen komt het slot los, maar nu dus niet. De wegenwachter had nog wel een tip: als je een nieuwe auto koopt, kies dan voor een model wat aan het einde van zijn levencyclus zit, dan zijn alle kinderziektes er uit. Die tip hadden we graag eerder gehoord.
Bij de dealer bleek dat het achterklepslot na 6 jaar vast te zijn geroest en is deze vervangen door een nieuwe (ander model). Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt met een hatchback.
De airco functioneerde niet door een lekke leiding (onderdeelnummer 6Q182074AC, wordt ook toegepast bij Audi) en dat was een dure: 210 euro incl. BTW.
Gelukkig kregen we een kleine coulance op de onderdelen door de dealer.
De totale rekening voor het oplossen van beide defecten samen bedroeg na coulance 400,41 euro.
Defecte gasveer RA van de achterklep
- 105.800 km
De gasveer RA van de achterklep blokkeerde bij het dichttrekken van de klep, hij wilde niet meer inschuiven. En dan komen er behoorlijke krachten vrij. Het gevolg was dat de bout waarmee de gasveer aan de carrosserie vastzit, los werd getrokken en als een projectiel door de parkeergarage knalde. Gelukkig kwam de bout niet tegen mijn vrouw of andere mensen en auto's aan.
Ik ben de garagerekeningen zo onderhand beu en heb zelf twee nieuwe gasveren besteld bij partsrunner.de. Dit bedrijf is goedkoop en goed.
Beide gasveren (artikelnummer 5J6827550B) zijn vervangen door Febi/Bilstein artikelnummer 31654 en bleken van het fabrikaat Stabilus te zijn. Stabilus is hofleverancier van Mercedes-Benz en levert kwaliteit.
Het schroefdraad in de carosserie was gelukkig slechts licht beschadigd, ik heb de bout er zelf weer in kunnen draaien zonder opnieuw draad te hoeven tappen.
Na montage van de nieuwe gasveren gaat de achterklep beter omhoog en naar beneden dan toen de auto nieuw was.
Totale kosten:
- 2 gasveren: 24,26
- verzendkosten: 13,00
Totaal: 37,26 euro.
105.000 km beurt
- 111.010 km
Kleine beurt laten uitvoeren bij dealer. Tevens remmen voor en achter reinigen en handrem laten stellen. De winterbanden hebben nog ruim 5 mm profiel.
De airco-inspectie doet men gratis. De uitstroomluchttemperatuur is 4,2 grad. Celsius bij 15,6 grad. C. omgevingstemperatuur.
Totale kosten: 227 euro.
Ruitenwisserbladen vervangen
- 113.792 km
De oude Bosch Aerotwins vervangen door een nieuwe set Bosch Aerotwins (Bosch 3397009051). Hoewel de het rubber van de oude set nog niet was gescheurd, lieten de ruitenwisserbladen strepen achter en begonnen ze te piepen.
De oude ruitenwissers hebben het 4 jaar en 4 maanden uitgehouden. De ADAC test klopte dus. Kosten: 18,50 euro. Bij de dealer rekent men voor een set 40 euro. Dus dat is snel verdiend in 10 minuten doe-het-zelven.
APK
- 115.083 km
Geen opmerkingen, zonder problemen door de APK.
120.000 km beurt
- 123.608 km
Dit keer een grote beurt incl. remvloeistof, luchtfilter en bougies. Het interieurfilter had ik 4 maanden eerder zelf al vervangen voor 9 euro. Had ik dit met de beurt laten doen dan had ik 39 euro extra mogen betalen. Die 30 euro is dan makkelijk bespaard.
Net zoals in 2015 hebben we ook in 2016 niet meer onderhoudskosten dan alleen de beurt en de APK. Voor Toyota rijders misschien niet meer dan normaal maar ik sta hier echt van te kijken.
Totale kosten bij de dealer af te dragen: 382 euro.
APK
- 127.801 km
Zonder problemen door de APK, we kunnen er weer een jaar tegenaan.
Airco gevuld & nieuwe uitlaatklem
- 133.448 km
De airco maakte bijgeluiden en is weer opnieuw gevuld met R13 koudemiddel. De uitlaat rammelde en is voorzien van een nieuwe uitlaatklembus (leuk woord voor Scrabble). Geen rammeltje meer en een rekening van totaal 173 euro.
Nieuwe aircovulling en uitlaatklem
- 133.448 km
De airco maakte bijgeluiden en is weer gevuld met nieuw koudemiddel R13. De uitlaat rammelde en de uitlaatklembus is vervangen. Geen rammel meer en totale kosten van 173 euro.
Nwe aircovulling
- 133.448 km
De airco maakte bijgeluiden en is weer gevuld met nieuw koudemiddel R13. De uitlaat rammelde en de uitlaatklembus is vervangen. Geen rammel meer en totale kosten van 173 euro.
1111
- 1.111 km
De airco maakte bijgeluiden en is weer gevuld met nieuw koudemiddel R13. De uitlaat rammelde en de uitlaatklembus is vervangen. Geen rammel meer en totale kosten van 173 euro.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.