Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021) #5

autoreview

Skoda Enyaq iV
Skoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iVSkoda Enyaq iV

Signalement

UitvoeringEnyaq iV 60 132kW
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst16.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste korte review

  • 6.500 km

Per 1 februari ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever en zoals dat tegenwoordig gaat is het dan de bedoeling om het liefst een EV te kiezen of in elk geval een hybride auto. Daarom eerst proefgereden met een Tesla Y, Polestar 3, Hyundai Ionic 5, MB EQC en een Audi Q4. Daarvan beviel de Hyundai het beste maar toen ik wat begon te rekenen viel de bijtelling per maand met de nieuwe 2022 regels nogal tegen. Gelukkig bleek er een Skoda Enyaq 60 met een kenteken van 2021 beschikbaar te komen waar de bijtelling lekker laag is (iets van EUR 230,00 per maand netto).

Per 1 maart kreeg ik de auto en ik heb er intussen flink wat kilometers mee gereden dus vandaar een korte review met wat eerste indrukken.

Het is een auto met weinig extra’s/opties waarvan het ontbreken van een Adaptieve Cruise Control (na die een maand op de voorloopauto te hebben gehad) eigenlijk het grootste gemis is; wat is dat lekker en went dat snel. Ook elektrische verstelling (en geheugen) van de bestuurdersstoel mist en hoewel geen ramp, wel jammer als er regelmatig ook mensen van 1,65m (ik ben zelf 1,95m) in rijden, dan is instappen geen pretje. Stuurverstelling kan beter trouwens, kan net niet hoog genoeg. Voor de rest zit erop wat erop moet zitten, niets te klagen verder.

Het zitcomfort is okay, ook op langere ritten (regelmatig van Leiden naar Luik vv) hoewel de middenconsole net iets te laag is om je knie lekker kwijt te kunnen. De vering is nogal bonkig op korte hobbels, dat hoor je vaker bij EV’s. Ruim is de auto zeker, ook achterin en de bagageruimte is riant. Wel jammer dat de achterbank niet helemaal plat kan.

Dan het gebruik en laden. Dat valt reuze mee, waarschijnlijk ook vanwege de langere ritten. Het is nu gemiddeld 17,5 Kw/100 km en ik begrijp dat dat nogal zuinig is. Ik rijd niet harder dan 105-110 over het algemeen, daarboven wordt het snel slechter. Op een rit terug uit Groningen met tegenwind (en deels 130 km/u) ging het flink omhoog maar dat is met een benzine auto niet anders. Laden vanaf 5-10% tot 80% neemt ongeveer 40 minuten in beslag en dan maakt het niet uit of je aan een 50, 150 of 300 Kw paal staat (sneller kan de auto dus niet aan). In de praktijk kom ik met vrij veel lange ritten op een bereik van 320-330 kms en dat is op zich prima, de laadtijd is wel een minpunt.

Conclusie; prettige auto in het dagelijkse gebruik, voor langere ritten zou een groter batterijpakket en kortere laadtijd prettig zijn en bij een vrije keuze zou ik wat meer comfortopties kiezen.

Korte update

  • 11.500 km

Ik heb er intussen (veel) meer kms opzitten dan oorspronkelijk gepland ivm veelvuldige ritten naar Dusseldorf, Luik en ook (zie aparte paragraaf) een langere rit naar Parijs.

Omdat het laden me te lang duurde heb ik dankzij de tip in 1 van de reacties op de eerste bijdrage voor EUR 495,00 een update voor sneller laden laten uitvoeren. Het effect daarvan is niet altijd duidelijk en afhankelijk van waar je oplaad. Bijvoorbeeld bij een snellader van Fastned vlakbij Luik geen enkel verschip en net onder te Moerdijk op de A16 in 10 minuten 25% geladen. Afhankelijk van locatie en omstandigheden dus.

Dan de rit naar Parijs ter lering en vermaak; voor m'n werk moest ik een dag op de luchthaven zijn maar een ticket bleek EUR 760,00 te kosten en dat vond ik toch te gortig. Daarom besloten de auto te nemen en een deel van het gezin mee te nemen waarvan de oudste dochter (19) een rijbewijs heeft. Op de heenweg eerst in Belgie geladen en gelijk wat gegeten en het laden leek dat op de oude snelheid te gaan. Daarna door naar Parijs waar ik met nog 20 kms bereik echt moest gaan laden en dan blijken de faciliteiten in Frankrijk nog (lang) niet op hetzelfde niveau te staan, nog geholpen door het feit dat de laadpaal (eentje inderdaad) bij Aire de Ressons East kaduuk was en aan de overkant van de snelweg (niet helemaal legaal te bereiken) slechts 2 van de 4 laadpunten werkten. Dus eerst lang wachten en daarna bleek de beloofde laadsnelheid van de palen ook bij andere auto's in de verste verte niet gehaald te worden. Bij elkaar denk ik 2 uur tijd voor wachten en opladen.

In Parijs tot mijn verbazing in de parkeergarage bij zowat elke plek (Indigo bij Gare de l'Est) een oplaadpunt maar pas vanaf 3e kwartaal 2022 naar verwachting operationeel..... Zelf met de trein naar de luchthaven de volgende dag en me 's middags daar door de kinderen op laten pikken. Op de luchthaven heb winkelcentrum 'Aeroville' en ook daar was een aantal tergend lanzame laadpalen maar daar viel mee te leven omdat we daar toch wat gingen rondhangen en eten.

Vlak voor Lille moesten we weer laden en daar was bij Seclin bij het nogal uitgeleefde benzinestation een laadmogelijkheid. De boel aangesloten (en herkenning van de Shell re-charge druppel is niet erg snel) en toen bleek ik dan reeds na 4 uur volledig opgeladen te zijn....Gelukkig meldde een vriend dat je de Combo aansluiting moest nemen dus na een uurtje omgewisseld en toen konden we 'al' na een uur weer verder.

Tot slot bij de Shellpomp in Hazeldonk (het Fastned stuk staat daar wat verstopt achter en had ik te laat door) geladen. 175KWh nominale capaciteit maar je ziet de laadsnelheid op 97 beginnen en na een half uurtje al op 48 staan. Was voldoende om goed mee thuis te komen.

De moraal van dit verhaal is dat langere ritten, zeker in het buitenland, goede planning vereisen en dan nog niet zonder problemen verlopen. Volgens Franse collega's loopt men daar 10 jaar achter op Nederland (ik denk eerder 5 maar gaat om het idee). Persoonlijk ga ik geen lange reizen meer met de auto in het buitenland maken.

Daar gaat ze

  • 16.000 km

Zoals ik in de korte update al aangaf zijn het bereik en de oplaadtijd een punt van kritiek/zorg bij het gebruik van de auto. Het viel me op vakantie wel op dat je redelijk wat EV’s ziet rijden, zelfs tot in Spanje toe (en meestal Nederlanders) en waar de laadmogelijkheden op de Autoroute naar Parijs volgens mij nogal tekort schieten zag ik dat dat op de Autoroute du Soleil veel beter was geregeld dus er wordt wel goed in geïnvesteerd.

Echter, voor de regelmatige ritten die ik naar Duitsland, Frankrijk en België maak is het vele opladen een ergernis dus in overleg met de werkgever krijgt een college deze auto die er erg mee in haar sas is. Geheel terecht, binnen Nederland een prima keuze en ik ga in een benzine auto rijden. Over een aantal Jaren zou een lease auto toch verplicht elektrisch zijn en naar ik hoop is het bereik van een nieuwe generatie dan een stuk verbeterd. Als dat op rond de 600 kms (echt, niet WLTP) ligt zou dat ook prima zijn voor mij.
Als conclusie dus; prima ruime auto met voldoende comfort en bereik voor gebruik in Nederland, zou wel altijd de ’80 kWh’ versie nemen en bijvoorbeeld adaptieve cruise control, alle andere extra opties zijn dan leuk maar niet noodzakelijk.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens