Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021) #4

autoreview

Skoda Enyaq iV 60 132kW (2021)

Signalement

UitvoeringEnyaq iV 60 132kW
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 67%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Skoda Enyaq

Daar was hij dan, na maanden wachten is afgelopen 17 december mijn nieuwe lease auto afgeleverd.

Hier is al een klein jaartje overheen gegaan. Voor de zaak heb ik afgelopen vijf jaar in een Renault Clio Estate dCi 90 Energy Dynamique, Diesel. Met deze auto heb ik vijf jaar na volle tevredenheid mee gereden. Echter nu werd het tijd voor een nieuwe lease auto. Van het bedrijf kreeg jk de vrijheid om rond te kijken naar een nieuwe auto. Als het maar binnen de perken bleef.

Zelf had ik wel een paar wensen/eisen. Dat waren de volgende wensen/eisen.
- voorkeur elektrische auto, o.a. Voor de bijtelling natuurlijk en het is de toekomst. Zeker omdat wij een technische installateur zijn. Een stukje duurzaamheid.
- De grote van de auto moet hetzelfde zijn qua bagage ruimte.
- Achterin moet er meer ruimte zijn voor de kinderen. Zeker nu ze groter worden. Nu 5 en 3 jaar maar deze worden ook groter.
- Trekhaak achterop voor een fietsenrek of een karretje.
- En indien elektrisch wil ik er naar bijvoorbeeld Groningen kunnen rijden zonder dat ik moet laden. Voor terug laden vind ik geen probleem.

Nu deze wensen voor mezelf bekend was ben ik rond gaan kijken en diverse website in de gaten gaan houden. Toen kwam al vrij snel de Skoda Enyaq in beeld. Deze bleek al vrij snel aan al mijn wensen te voldoen. Oktober 2020 waren er de demo dagen waarbij je de auto kon bekijken. Daar zijn we geweest en ik was gelijk helemaal om. Dit was natuurlijk wel de meeste exclusieve demo die er was. Maar het gaf wel een goed beeld van de auto zelf.

Uiteindelijk is de auto medio maar 2021 besteld. Eerst moest men er nog uitkomen tussen de diverse leasemaatschappij. De volgende Enyaq is het geworden:
- Enyaq 60, niet de 80 omdat dit voor mij voldoende is. Ik kan op de zaak opladen door middel van de normale laadpalen en binnenkort wordt er een snellader geplaatst door ons zelf.
- De Enyaq is besteld in de kleur wit, dit zijn alle auto’s binnen het bedrijf.
- Trekhaak als optie.
- Family pakket als optie. Dit is zonwering bij de achterramen en wcd/usb aansluiting voor op de achterbank.

Verder geen opties gekozen omdat ik zelf de auto al erg compleet vindt.

De auto is gelijk besteld met nog twee Enyaq’s alleen dan de 80, met een aantal andere opties.

De eerste aflevering zou 1 oktober zijn. Helaas werd dit diverse keren opgeschoven tot op het laatst de levering op 31 december. Dat werd spannend dan, zou die dit jaar nog komen? Hopelijk wel in verband met de bijtelling natuurlijk.
Inmiddels was de eerste Enyaq 80 als afgeleverd half november, de twee Enyaq 80 is 10 december afgeleverd. De Enyaq van mij stond inmiddels op 31 december. Maar eindelijk 13 december kwam het verlossende telefoontje. 17 december kon hij afgeleverd worden.

Die vrijdag was het dan zover, hij werd netjes bij ons op de zaak afgeleverd. Ik kreeg er ook netjes een uitgebreide instructie bij. Alle knoppen en bedieningen werden uitgelegd. Nu ermee gaan rijden.

De eerste indruk van de auto zelf is positief. Alles is netjes afgewerkt, stof van de stoelen en dashboard is netjes alleen wel erg gevoelig voor viezigheid verwacht ik. Achterramen zijn licht geblindeerd, dat maakt de auto af in combinatie met het witte lak. De sfeer verlichting is een leuke toevoeging in de auto, ik heb alleen nog niet ontdekt of er ook een disco variant erin zit zodat het op de maat van de muziek mee gaat (leuk voor de kinderen). De algemene verlichting is er genoeg aanwezig. In de auto wordt alles goed verlicht, zodat je goed de kinderen vast kan zetten in hun stoeltjes. En in de kofferbak is voldoende verlichting aanwezig om iets te pakken.

De eerste kilometers met de Enyaq is ook positief. Het optrekken gaat feilloos, je merkt niet dat je zo aan de maximale snelheid zit. Dat wordt dus oppassen voor de welbekende flitspalen en trajectcontroles. Het rijden met de zogenaamde 1 pedaal vindt ik persoonlijk ook een uitvinding. De rem gebruikt je bijna niet meer. Vaak alleen nog om bij een verkeerslicht de auto volledig stil te zetten zodat hij niet meer doorrolt. Deze keuze kan je met de bediening van je pook ook zo uitzetten als je dat niet wilt.

Als de auto volledig vol geladen is, geeft die aan dat je 350km kan rijden. Ik heb er nog niet genoeg mee gereden om er daadwerkelijk de exacte km’s op te geven. Is natuurlijk ook afhankelijk van het weer, afstand, soort rit en etc. Hier kom ik een andere keer op terug. Wel als een kar erachter gehad en dit vreet stroom, de km’s gaan dan een stuk sneller naar beneden, maar ook dit is nu eenmaal bekend. Daar moet je je erop instellen als je met een kar gaat rijden.

De auto zit wel vol met veiligheidssignalen, of je binnen de lijntjes rijdt,niet netjes in het midden of je het stuur niet goed vast hebt. Dit kan je uitzetten alleen niet standaard uit. Dus laat ik het lekker aan staan. Het zit er ook niet voor niets op.

Het informatie scherm in het midden van de auto is van een mooi formaat. Zit netjes in het midden en is goed te bedienen. Persoonlijk vindt ik het jammer dat erg bij de armleuning in het midden geen besturing ervoor zit om bijvoorbeeld door de menu’s te lopen of de navigatie in te stellen. Nu moet je altijd met je arm naar het scherm toe, mede door het grote scherm ga je met je vinger van links naar rechts en omgekeerd. Als je het scherm kan bedienen via een extra bediening bij je armleuning zou dat makkelijker zijn.

Het informatiescherm bij je stuur is klein, maar geeft wel de benodigde informatie wat er nodig is. Alleen jammer dat je niet via het hoofdscherm andere info kan toevoegen bijvoorbeeld. Zodat je hem helemaal na eigen wens in kan stellen.

Je telefoon kan je heel eenvoudig koppelen. Door middel van Apple CarPlay en Android CarPlay kan je diverse functie van je telefoon gebruiken. Waaronder Spotify. Dit wordt dan ook veelvuldig gebruikt. De auto pakt ook twee telefoons tegelijk. Dus als je met je vrouw in de auto zit worden allebei de telefoons gekoppeld en kan je die dan bedienen.

De family optie met de zonwering achterin is door de jongste dochter gelijk goedgekeurd. Dochterlief vindt de zon als snel scherm dus zonwering zit 9 van de 10 keer omhoog. De zonwering is netjes weggewerkt in de deur.

Als laatste heb je nog de MyŠKODA app. Hier kan je niet zo veel mee vindt ik. De app heb ik al diverse keren opnieuw moeten koppelen. Want dan is hij de auto weer kwijt. Koppelen doet die ook niet elke keer. Dus heb ik hem even laten gaan en een paar dagen later koppelde die hem wel weer en nu is hij de verbinding weer kwijt. Maar dit is een veelvoorkomend probleem heb ik gelezen. De garage maar even bellen hierover. De de app kan je de auto instellen op temperatuur op een bepaalde tijd (kan ook in de auto zelf) dat is wel ideaal Scheelt weer schrappen. Je kan zien hoelang je auto nog moet laden en ook instellen op bepaalde tijden. Maar je kan niet een alarm laten afgaan als die vol is bijvoorbeeld. Op zit er geen locatie weergaven van je auto op bijvoorbeeld. Je kan niet zien waar je auto staat ( niet dat ik hem wel is kwijt ben, maar is toch een simpele toevoeging). Ook zou je in de app bijvoorbeeld meer info van je auto kunnen laten weergeven? We leven nu eenmaal in een digitale tijdperk. Misschien voor de update?

Dit was voor voorlopig mijn ervaring over de Enyaq. Komende tijd gaan we kilometers maken en zal ik over enige tijd een update erover geven.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Skoda Enyaq

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.