Skoda Enyaq 85 210kW Business Edition (2025)
autoreview

Signalement
| Uitvoering | Enyaq 85 210kW Business Edition |
|---|---|
| Versnellingen | 1, Automaat |
| Bouwjaar | 2025 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand laatst | 2.000 km |
Eerste kilometers met nieuwe Enyaq
- 2.000 km
Na een aantal eerdere leaseauto's, allen op benzine, nu de overstap naar Elektrisch.
De overstap is verplicht vanuit de werkgever.
Hiervoor diverse andere leaseauto's gereden zoals een VW Touran, Toyota Auris Touring Sports, Opel Astra station en de laatste 162.000 kilometer een Skoda Octavia station 1.5 tsi DSG, business.
Omdat de Skoda mij heel goed bevallen is lag de voorkeur direct bij een volgende Skoda. De Octavia heeft in ruim 5 1/2 jaar werkelijk geen issues gehad dus dat is heel prettig. Daarnaast beviel het rijden en de ruimte mij goed.
Tijdens het oriënteren ook naar andere auto's gekeken.
Een Tesla model 3 of Y zou 'm niet gaan worden. Het kale interieur is echt een no go voor mij en het gedrag van de Tesla CEO sprak me ook niet aan ;-)
De Hyundai ioniq 5 vind ik een fantastisch uiterlijk hebben, maar het interieur en met de name de kofferbak vond ik alles behalve praktisch. Verder gekeken naar de Volvo EX 40. Hiervan vond ik het interieur heel gedateerd over komen en de ruimte op de achterbank viel erg tegen. Als laatste nog een proefrit gemaakt in de ID4. Financieel was het aanbod heel aantrekkelijk maar ik had totaal geen klik met deze 'machine'.
Toen ik direct na de proefrit met de ID4 een proefrit ging maken met de Enyaq voelde dat als thuiskomen en was ik verkocht.
Het was ook een optie om voor de Elroq te gaan. Na flink wat configureren was het verschil in prijs tussen de Elroq en Enyaq zo klein dat ik wat hogere maandlasten voor lief nam in ruil voor de grote kofferbak en een wat beter passende configuratie.
Zo had ik in de Enyaq werkelijk alles wat ik wenste in de business uitvoering zitten. Met name de elektrische bestuurderstoel met geheugenfunctie, standaard verwarmde voorstoelen, matrix LED koplampen, elektrisch bedienbare achterklep, verwarmd stuur en de extra geluidisolatie was welkome uitrusting.
Uiteindelijk twee opties aangevinkt: metallic lak (moon white) en de elektrische uitklapbare trekhaak.
Omdat het mijn eerste EV is en ik regelmatig 'ergens in een uithoek van Nederland' moet zijn voor de grootste accu (77 kWh) gekozen.
Tijdens het in ontvangst nemen nam de dealer de tijd om alles grondig uit te leggen en kon de eerste rit starten.
Wat positief opvalt:
- de stilte aan boord
- het direct beschikbare vermogen
- de heerlijke stoelen (ik ben 1.90 meter) en prettige bediening
- de algemene indruk die de auto geeft van betrouwbaarheid en kwaliteit
- het snelle en mooi vormgegeven centrale scherm
- het aan kunnen maken van snelkoppelingen op het centrale scherm is prettig. Zo kun je een aantal zaken met 1 druk op het scherm aan- of uitzetten. Ik gebruik dit bijvoorbeeld voor de snelheidswaarschuwingen.
Deze zijn subtiel (2 zachte piepjes) maar heb ik toch liever uit.
- de auto-hold functie heb ik uit gezet zodat de auto uit zichzelf zacht gaat rollen zodra je de rem loslaat. Eigenlijk net zoals bij de Octavia met DSG.
- de goed functionerende veiligheidssystemen waar je ook negatieve dingen over leest.
- aan de lane assist moest ik wennen maar heb ik nu standaard aan staan. Het heeft toch een veilig gevoel en 99% van de tijd werkt het foutloos.
- De ecostand werkt voor mij prettig. De versnellingen en het afremmen gaan heel geleidelijk wat veel comfort geeft, vooral in combinatie met de ACC. De sportstand bijvoorbeeld geeft een heel directe reactie en verhoogt en verlaagt snelheden veel sneller wat ik geen voordeel vindt.
Overigens kun je in de sportstand de passagier echt in de stoel drukken bij het planken van het gaspedaal (545 Nm koppel).
- wat een bak licht geven die matrix koplampen!
- de travel assist en automatisch cc is echt heel prettig!
- de extreem kleine draaicirkel is heel praktisch
- het laden gaat eenvoudig en betrouwbaar.
- de MySkoda App werkt fijn en geeft alle informatie die ik nodig heb. Het op afstand aanpassen van laadinstellingen en voorverwarmen is betrouwbaar. Het kost ca 30 seconde voordat de auto online komt, maar dat zie ik niet als een probleem.
- de ingebouwde navigatei werkt veel prettiger dan ik had verwacht. Ik ben stiekem al overgestapt van tomtom go expert (op telefoon via carplay) naar de Skoda navigatie. De navigatie kan zelf ook laadpunten inplannen en de voorwaarden daarvoor zijn eenvoudig te configureren.
- ik vind 'm ook mooi en fris met de nieuwe look
Wat ik nog als minder ervaar:
- het scherm achter het stuur had wel iets groter gemogen. Met name in het donker heb ik moeite om sommige kleiner weergegeven data goed af te lezen. Je kunt het scherm feller zetten (dat helpt) maar dan zet je meteen ook het grote scherm feller en alle knopverlichting.
- tijdens de eerste ritten moet je echt wennen aan alle techniek. Er is zo veel in te stellen en ondanks dat het centrale scherm prettig werkt, vraagt het wel enige 'studie'.
- de achterklep gaat soms spontaan open. Het keyless openen heb ik uitgezet.
- het verbruik valt nog niet mee. Ik doe echt m'n best in de Ecostand maar een gemiddeld verbruik over de eerste 2.000 kilometer van onder de 20 kWh is nog net niet gelukt. Tijdens een lange snelwegrit overdag (max 110) lukt het wel om rond de 18 kWh uit te komen.
Overigens vind ik de WLTP-methode om actieradius te bepalen pure oplichting. Hier moet de autoindustrie heel snel van afstappen want het kan eigenlijk echt niet. Mijn Enyaq zou 579 km moeten halen op een volle accu (ja, ik weet van alle voorwaarden, condities en kleine lettertjes) maar als de auto dan bij volle accu 430 km aangeeft kijk je toch verbaasd op.
Voor nu: heel blij met de keuze.
** ik vul de ervaring op korte termijn verder aan **
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Skoda Enyaq
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

De Skoda Enyaq verschilt enorm van de Skoda Kodiaq, niet alleen qua aandrijving

Skoda Enyaq nu al in prijs verlaagd

Skoda Enyaq de weg op als politieauto

De basisversie van de Skoda Enyaq pik je er zo uit – Back to Basics





Lezersreacties (0)
Reageren