Skoda Citigo (2018) #3
autoreview
Signalement
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 93.682 km |
KM-stand laatst | 152.660 km |
Eigenlijk zocht ik iets anders, maar het werd toch een Citigo
- 96.121 km
Ik had hiervoor ook al een Citigo, een rode driedeurs op CNG (aardgas). Op een gegeven moment was de kogel door de kerk en besloot ik dat die eruit moest, voor details daarover verwijs ik graag naar de review die ik daarover heb geschreven.
Maar wat komt er na een driedeurs Citigo? Zoals je kunt zien in deze review; een vijfdeurs Citigo.
En toch was dat niet waar ik aanvankelijk naar op zoek was. Wat ik zocht was; 5-deurs auto, vanaf bouwjaar 2014, lage mrb, zuinig in verbruik, lagere verzekeringspremie dan de CNG Citigo, airco, stoelverwarming en trekhaak (met trekgewicht, geen fietsendragerkogel). En je ziet al; de Citigo voldoet niet aan die laatste eis.
Aanvankelijk zocht ik eigenlijk een kleine b-segmenter waarbij ik vooral keek naar de Suzuki Swift & Toyota Yaris, daarnaast keek ik ook nog met een schuin oog naar een Skoda Fabia 1.0 MPI, en de Dacia Sandero
Ik zal de details achterwege laten, anders wordt het een ellenlange uiteenzetting, maar ze vielen stuk voor stuk af. Veelal door de prijs, maar niet uitsluitend.
Ik merkte dat vooral de wens ‘trekhaak’ ons nogal nekte. Het leek ons gewoon fijn om de mogelijkheid te hebben een boedelbakje te kunnen huren als je die eens nodig hebt, ook al heb ik in de jaren dat ik wel auto’s had met een trekhaak nog NOOIT een boedelbak gehuurd, of iets anders aan de trekhaak gehad. In m’n excelsheet waar ik kosten vergelijk zag ik ook wel dat het laten schieten van de trekhaakwens en een formaatje kleiner te gaan serieus geld kan schelen op jaarbasis. Daar kun je dan ook prima een keer een busje voor huren mocht je toch eens zoveel ruimte nodig hebben. We besloten die wens zodoende te schrappen.
Dus kon ik weer in het A-segment gaan kijken, en eigenlijk kwam ik vrij snel weer bij de Citigo terecht. Ja, ik heb ook bij de concurrentie gekeken maar uiteindelijk is de Citigo voor mij de beste keus.
Het prettige aan de Citigo (en z’n neefjes VW Up! en Seat Mii) vind ik de stoelen, de zitpositie en de ruimte die je hebt voor je benen. Ik stoot niet irritant met een been of knie ergens tegen de middenconsole/portier, ik heb gewoon lekker de ruimte en dat vind ik fijn. Daarnaast vind ik de indeling van het dashboard prettig en ziet het er naar mijn mening netjes uit. In tegenstelling tot veel andere A-segmenters voelt de Citigo echt gemaakt voor de Noord West-Europeaan, al moet ik toegeven dat de Kia Picanto het op dat vlak ook best aardig doet.
Verder heb ik bij de vorige Citigo al wat ervaring opgedaan hoe ik het onderhoud voor een groot deel zelf kan doen, dat is ook mooi meegenomen, al had had ik die kennis bij een nieuw merk ook snel genoeg weer opgedaan. En ik kan m’n Thule dakdragerset ook gewoon weer op de 5-deurs Citigo gebruiken want die past op zowel de 3-deurs als 5-deurs. Daarnaast vind ik de Citigo ook gewoon een leuk autootje om te zien. Ik heb een klik met de Skoda Citigo.
Aanvankelijk zocht ik met een budget waar de Citigo die ik nu heb gekocht niet binnen past, maar ik vond exemplaren van bouwjaar 2014 t/m 2016 naar verhouding best stevig aan de prijs. Met iets meer uitgeven kon ik een sprong maken naar de facelift Citigo vanaf 2017 en die boden voor mijn gevoel een betere ‘value for money’. Overigens heb ik nog wel even gekeken bij een appeltjesgroene Citigo van voor de facelift, maar die had onder andere al roest rondom de benzineklep en ondanks dat die goedkoper was had ik daar geen trek in.
Dan de mijne; gevonden bij Van den Udenhout in Boxtel, een Skoda Citigo Greentech Style 60pk in Tungsten Silver. De auto bleek wel wat plekjes te hebben waar de lak wat beschadigd is, een klein deukje ...maar verder niet al te gek voor een auto van bijna 4 jaar oud en ruim 93.000 kilometer op de teller. Proefrit gemaakt en het eerste dat opviel is dat de auto een stuk comfortabeler is dan de Citigo Sport die ik hiervoor had. De Sport is wat harder geveerd en schaaft zowat bij elke drempel met z’n lip over het wegdek terwijl deze Style meer comfort biedt. Daarnaast schakelt hij ook een stuk soepeler in de eerste versnelling en de achteruit. Dat is erg prettig. Ook alle luxe die ik zocht zit erop. De auto was verder mooi schoon van binnen en buiten, alles voelde goed.
En misschien klinkt het een beetje raar, maar deze 60pk Citigo is flotter dan de 68pk CNG Citigo. De benzine Citigo’s hebben wat meer koppel dan de CNG-variant. Het maakt van de Citigo geen sportauto, maar je merkt wel dat deze wat levendiger en soepeler is en dat is fijn.
Na de proefrit onderhandeld over het toe te betalen bedrag. De aanvankelijke inruilprijs van de vorige Citigo viel me tegen van deze o.a. Skoda-dealer, zelfs bij Suzuki en Toyota kreeg ik meer geboden. Maar na wat onderhandelen zijn we er samen toch uit gekomen. De auto direct overgeschreven en ik kon zodoende direct met de nieuwe aanwinst huiswaarts. De auto had nog maar APK tot november, maar ik had geen zin om nieuwe APK proberen te bedingen en dan later nog een keer naar Boxtel te moeten om de auto op te halen. (Ik woon zelf in regio Zwolle, dus bepaald niet naast de deur.) De deal was prima zo.
Super blij huiswaarts gegaan en daarbij viel direct iets op; ik had de auto meegekregen met een volle tank brandstof en onderweg huiswaarts viel me op de de brandstofmeter maar niet van z’n plek komt .. bij 100+ km gereden stond hij nog steeds op helemaal vol. Vreemd. Inmiddels weet ik dat het kennelijk normaal is. Hij begint pas na zo’n 150 á 170 km van z’n plek te komen. De brandstofmeter volgt kennelijk niet helemaal lineair de daadwerkelijke inhoud van de tank. Is verder niet erg, je kijkt er alleen de eerste keer even van op. De eerste indruk van het verbruik is uitstekend, je rijd zonder moeite meer dan 20km op een liter brandstof. Ik ben benieuwd wat het gemiddelde verbruik zal zijn als we een paar maanden verder zijn. Uiteraard houd ik het verbruik weer bij op AutoWeek en daarnaast ook bij Spritmonitor.de. Het is in ieder geval wel heel erg fijn om ruim 700km te kunnen rijden op een tank brandstof, want met de CNG Citigo stond ik binnen 300km alweer bij de pomp.
Is het allemaal alleen maar halleluja dan bij deze Citigo?; Nee!
Al in de eerste week na aankoop begon de auto anders te ruiken. Waar hij tijdens de proefrit lekker schoon en fris rook begon ik nu steeds meer een sigarettenlucht te ruiken. Bah! Ik had bij de proefrit wel een klein brandgaatje opgemerkt in de vloerbedekking maar omdat de auto gewoon fris rook zocht ik er verder niks achter. Misschien eens incidenteel een sigaretje gerookt in de auto? De geur werd echter wel steeds sterker en daar baalde ik wel enorm van. Nou is de auto mij ook niet verkocht als ‘geen rokersauto’ maar het is wel overduidelijk dat men waarschijnlijk met een ozon-generator geprobeerd heeft om de geur uit de auto te krijgen of te maskeren. Natuurlijk snap ik waarom een dealer dat doet, een rokersauto valt minder goed te verkopen, maar toch voel je je een beetje bedonderd als je auto na korte tijd toch begint te stinken. Maak de auto dan óf zo goed schoon dat de lucht er echt helemaal uit is, óf vertel gewoon eerlijk dat het een rokersauto is geweest, dat zou fair zijn. Een kleine smet op de ervaring bij Van den Udenhout dus.
Ik heb met huishoudelijke middeltjes de auto geprobeerd schoon te maken en de tips gevolgd die je veelvuldig tegenkomt op internet; bakje azijn in de auto zetten en (gemalen) koffie. Dat zou de stank moeten doen verdwijnen. Mijn conclusie na een week; werkt niet of nauwelijks! De auto rook toen naar rook, koffie en azijn. Ik heb zelf een ozon-generator gekocht en de auto hiermee intensief behandeld, het is nog even aankijken of de geur opnieuw terugkomt, maar de eerste indruk is dat ik op z'n minst grote vooruitgang heb geboekt.
Verder heb ik alweer tal van accessoires aangeschaft; originele middenarmsteun, set rubber matten, kofferbakmat, modderkuipen bij de achterwielen, motorkapisolatie en nog wat kleine dingetjes. De middenarmsteun was het eerste aan bod want die miste ik toch wel het meest. De vorige Citigo had die namelijk ook, wat mij betreft een musthave!
In tegenstelling tot de vorige Citigo heeft deze geen PDC achter, dat is de eerste dagen even wennen aangezien ik gewend was geraakt om ook deels op gehoor in te parkeren, maar zo’n klein autootje inparkeren lukt zonder PDC uiteraard ook prima en de afwezigheid van het gepiep is soms ook juist wel erg fijn; ‘Jaha!, ik weet dat er een muur achter de auto staat! Die kan ik zien in de spiegels!’ hahaha
Ook anders dan bij de vorige Citigo en de Up!’jes en Mii’tjes heeft deze Citigo geen H4-verlichting in de koplampen maar voor zowel grootlicht als dimlicht een H7-lampje. En hier heb ik wel een kritiekpuntje op de auto. Ik vind de verlichting namelijk niet echt toereikend. Groot licht is prima, maar het dimlicht stelt wel teleur. Vooral in het donker met nat wegdek en tegenliggers vind ik dat ik licht tekort kom. Hier wil ik in de toekomst nog wel wat aan gaan doen om beter licht te krijgen. Anders dan bij de H4-variant is er nog geen LED-verlichting op de markt die goedgekeurd is voor gebruik in de facelift-Citigo. De auto heeft wel automatische verlichting en ik moet zeggen dat die erg goed werkt. Ervaringen met andere auto’s zijn dat dat soort systemen naar mijn idee soms toch te laat de verlichting pas inschakelen maar bij de Citigo werkt het prima.
Ik heb de auto ook al even bij m’n vaste garage APK laten keuren, daar slaagde hij met vlag en wimpel voor. Voor het eerst dat 1 van m’n auto’s een steekproef onderging van de RDW, dus eigenlijk is hij zelfs dubbel gekeurd. Dan moet het wel goed zitten. Nu dus weer ruim 2 jaar APK.
Hopelijk kan ik met deze auto weer jaren vooruit en uiteraard zal ik hier mijn bevindingen hier van tijd tot tijd aanvullen.
‘t is niet al zilver wat er blinkt ...
- 120.672 km
De Citigo heb ik inmiddels wat langere tijd in bezit dus tijd voor een update. Er is heel wat gebeurd;
Bij de vorige review merkte ik op dat ik modderkuipen voor bij de achterwielen had gekocht. Dit om problemen met roestvoerming rond het tankklephuis te voorkomen. Bij demontage van het tankklephuis kwam ik echter een nare verrassing tegen; roest! op meerdere plekken al. Gelukkig was dit allemaal nog in een beginnend stadium en heb ik het direct aangepakt. Zo goed mogelijk wegkrabben, borstelen en schuren. Daarna de plekken behandeld en weer lak opgebracht. Bij het monteren van het tankklephuis nog even goed in de Tectyl gezet en daarna de modderkuip er weer in. Diep triest dat zo’n jonge auto hier al last van heeft ...
Achteraf gezien had ik direct na het vinden van de roest moeten stoppen. Foto’s maken en duursturen aan de verkopende dealer, maar omdat de dealer zo’n eind weg zit voor mij besloot ik het zelf aan te pakken. Bij een volgende keer zou ik dit toch anders aanpakken en het probleem bij de dealer voorleggen. Niet omdat ik denk dat de dealer het probleem heel anders aangepakt zou hebben, maar waarvoor heb je anders garantie?
In de tijd dat ik bezig was het roestprobleem op te lossen moest het achterwiel er ook af, hierbij viel mij op dat de Bridgestone Ecopia band die op die velg gemonteerd zat best wel wat droogtescheuren had. Geen probleem voor de APK, maar naar mijn mening ook niet zoals het hoort te zijn. Na wat contact met de verkopende dealer werden met 2 nieuwe achterbanden toegezegd. Dealer monteerde 2 B-merk banden en in de periode daarna merkte ik dat er een irritant verschil ik grip zat tussen banden voor (Vredestein) en achter. Na even getwijfeld te hebben heb ik alle banden maar vervangen voor een set GoodYear Vector 4Seasons Gen3, dat rijd stukken prettiger en met 4 seizoenenbanden van GoodYear heb ik goede ervaringen. Eigenlijk ben ik dus voor niks een eind heen en weer gereden ..
In het interieur is de rooklucht redelijk onder controle, het is niet helemaal weg, maar acceptabel. Ik heb afgelopen voorjaar de ozon-genarator nogmaals in de auto gezet toen de rooklucht weer kwam opzetten. Dit is echt wel een puntje om bij een volgende auto goed op te letten; is er gerookt?? Die stinklucht krijg je er bijna niet uit. De dealer bood als oplossing een nieuw interieurfilter aan ... really? Net alsof dat ook maar íets helpt ... daarbij had ik het interieur zelf ook al vervangen voor een Mann FreciousPlus filter.
Verder is er nog een puntje; wanneer het buiten wat kouder is voel ik met enige regelmaat een ‘knakje’ in het stuur en kraakt de auto wanneer je het stuur naar de maximale stuuruitslag draait. Op basis van de klachtenbeschrijving vermoed m’n vaste garage dat het waarschijnlijk de veerpootlagers zijn. Ik heb de dealer ook benaderd met mijn klachten en filmpjes van het euvel. Ook zij vermoeden dat het de veerpootlagers zijn maar willen niet zeggen of het onder garantie valt.
Omdat dit geen dealerreview betreft zal ik niet al te ver uitwijden over de details maar puntje bij paaltje; als het te gek wordt laat m’n eigen garage het probleem wel repareren op mijn eigen kosten. Ik wil niet meer al teveel te maken hebben met Van den Udenhout. Voorgaande ervaringen met garantiegevallen bij merkdealers van Nissan en Toyota waren aanmerkelijk beter!
Is het dan alleen maar drama met deze Citigo? Nee, natuurlijk niet. Het is een fijne auto verder, alleen gewoon niet probleemloos en achteraf gezien ben ik toch wat minder blij met de auto dan het moment waarop ik hem pas net had.
Daarbij heb ik het gevoel dat de vorige technisch toch wat beter in elkaar stak, die had ook wat minder geluidjes/kraakjes in het interieur. Maar ik ben verder echt graag op pad met de Citigo, ik zit er lekker in en hij is best zuinig.
Ik heb nog wel eens zitten denken of ik niet beter een iets oudere Toyota Yaris had kunnen kopen van rond bouwjaar 2010. Maar die “had ik niet beter”-vragen hebben natuurlijk geen zin. Dit keer viel de keus om verschillende redenen op de Citigo, hoe dat bij de volgende auto uitpakt zien we dan wel weer.
Er zijn ook nog een aantal verbeteringen uitgevoerd aan de Citigo;
Ten eerste heb ik de verlichting een upgrade gegeven. De gewone H7 halogeen lampjes, zowel dimlicht als grootlicht, heb ik vervangen door Philips Ultinon Pro 6000. De H4 variant hiervan had ik in mijn vorige Citigo en was uitstekend bevallen, de Citigo met H7 verlichting komt nog niet voor in de (Duitse) compatibiliteitslijst maar dat heeft me er niet van weerhouden ze toch aan te schaffen. Het was even een gepriegel om de adapterringen te monteren maar uiteindelijk heb ik ze erin gekregen. Ik ben erg tevreden met het resultaat. Na montage ben ik bij de garage langs gegaan om het lichtbeeld te laten controleren maar dat was uitstekend en levert geen enkel probleem op met de APK.
Ten tweede heb ik een achteruitrijcamera in de auto gebouwd. Niet omdat het nou nodig is bij zo’n kleine auto, maar wel omdat het een leuk hebbeding is. Ik heb dit project gecombineerd met het vervangen van de binnenspiegel door een zelfdimmende met ingebouwd scherm voor de achteruitkijkcamera. Het resultaat is mooi, zeker aangezien het gewoon een systeem van een Chinese webshop betreft.
De eerste twee onderhoudsbeurten zijn inmiddels ook al geweest, deze heb ik grotendeels zelf uitgevoerd. De eerste beurt was klein onderhoud; niks bijzonders. De andere beurt was een grote beurt waarbij ik het meeste zelf heb gedaan maar het onderhoud aan de remmen inclusief remvloeistof verversen, vervangen van multiriem en spanrol en verversen van versnellingsbakolie is uitgevoerd door mijn vaste garage.
De multiriem is vervangen omdat hij piepte na het starten bij koud en/of vochtig weer. De spanrol is uiteraard mee vervangen en die bleek wel duurder dan verwacht. Een kleine tegenvaller dus. De garage heeft wel een goed kwaliteitsmerk gebruikt zoals ik het graag heb.
De voorremmen heb ik compleet laten vervangen, dat was op basis van de staat van de oude remschijven en blokken misschien niet persé nodig maar de remmen remden niet fijn. Je kon ze niet fijn doseren waardoor ze eerst als het ware niks deden en dan ineens ‘hapten‘ ze zich in de schijven vast. Erg irritant. Ik heb nu schijven en blokken laten monteren die ik op m’n vorige Citigo ook had, een complete set van Ate. Ik kan nu heel fijn gedoseerd remmen. Vooruitgang! :)
En verder is er tussendoor ook nog een keer een nieuwe voorruit gemonteerd ivm ruitschade, dat werd gelukkig door de verzekering gedekt en ik hoefde enkel m’n eigen risico te betalen.
Al met al heb ik sinds ik de auto heb, en dus nog binnen 1 jaar, al best wat dingetjes gehad met de auto en ook al flink wat geld uitgegeven aan onderhoud en reparaties. Maar ik ga er vanuit dat hij nu technisch in een goede staat is en dat ik er voorlopig veilig en prettig mee onderweg kan zijn.
Het is misschien vanuit technisch en financieel oogpunt niet de beste keus geweest, maar de Citigo is en blijft voor mij persoonlijk toch wel een heel fijn autootje om mee onderweg te zijn. En ik heb ook zeker de intentie om er nog een tijd mee te blijven rijden.
Ingeruild
- 152.660 km
Op het moment van schrijven is het alweer een paar maandjes geleden; de Citigo is ingeruild.
Was er iets mis met de Citigo?; nee. De Citigo deed het nog steeds perfect, daar was echt helemaal niks mis mee. Echter werd mijn verlangen naar een auto met automaat steeds groter en toen ik zodoende een proefrit maakte met een andere auto en mij daar een hele nette inruilprijs werd geboden voor de Citigo heb ik afscheid genomen van de Citigo en stapte ik over in een Toyota Yaris Hybrid. (review over deze auto volgt nog)
Zodoende liet ik de Citigo op 20-07-2024 achter bij de autohandelaar met 152660km op de teller.
Het leuke is wel dat ondanks dat ik de auto niet in m'n eigen woonplaats heb ingeruild, ik de Citigo toch alweer 2x gespot heb in mijn eigen woonplaats. Zal het toeval zijn? Of zal de nieuwe eigenaar/eigenaresse ook in de mooie hanzestad Kampen wonen? Geen idee.
Bij de foto's heb ik nog even 2 foto's toegevoegd van een leuk projectje dat ik nog heb uitgevoerd in de periode voordat ik de auto inruilde; verlichting in de gordelsloten. Was een leuk project met mooi resultaat. Uiteraard in de kleur groen, aangezien dat de kleur is die hoort in het interieur van een Skoda.
Hopelijk heeft de nieuwe eigenaar/eigenaresse veel plezier van de auto. :)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.