• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Škoda Citigo (e iV @ pag. 6)

Rutger DC

Actieve Gebruiker
[size=medium]Skoda Citigo: de Up uit het oosten[/size]

Zoals beloofd komt ook Skoda met zijn eigen versie van de Volkswagen Up. Dit is ‘m dan: de Citigo, die vanaf volgende zomer het voordelige broertje moet zijn van de VW.

De Volkswagen Groep is tamelijk afwezig in het A-segment dat druk bevochten wordt door modellen als de Aygo, Twingo en Picanto. Dat wordt de komende tijd ruim goedgemaakt. De Up is vanaf heden de troef van VW in het A-segment, Seat en Skoda volgen met hun eigen variant op die stadsauto. Die komen beide volgend voorjaar op de markt. Dit is de versie van Skoda, die Citigo is gedoopt. Alle drie de auto’s komen uit de fabriek in het Slowaakse Bratislava.

Vanzelfsprekend is de Citigo grotendeels gelijk aan de Up. Beide hebben ze een lengte van 3,56 meter en komen ze als drie- en vijfdeurs. Ook de wielbasis is met 2,51 meter gelijk en de bagageruimte van 251 liter. Met een neergeklapte achterbank is dat 951 liter. Het motorenaanbod is eveneens gelijk: ook hier maakt de 1,0-liter driecilinder zijn opwachting met vermogens van 60 en 75 pk. Skoda geeft daarvoor een CO2-uitstoot op van 105 en 108 gram. Een sprintje van 0 naar 100 km/u gaat in 14,4 of 13,2 seconden en de Citigo weegt 929 kg. De topsnelheid van het stadsautootje is afhankelijk van de motor 160 of 171 km/u.

Een diesel komt er niet; wel wordt er gewerkt aan een CNG-versie (aardgas) waarvoor een uitstoot van 79 gr/km wordt beloofd. Verder is er nog de Greentec-versie die wat aanpassingen heeft om de auto zuiniger te maken. De dorst van de driepitter wordt teruggebracht tot 4,2 en 4,3 liter per 100 km voor de 60 en 75 pk en dat betekent een CO2-uitstoot van 97 en 99 gr/km.

Ook op andere vlakken lijkt de Citigo op de Up. Het City Safe Drive, dat de auto vanaf 30 km/u kan afremmen tot stilstand in noodsituaties, zien we ook op de optielijst van deze Tsjech. Standaard is de Citigo echter wat kaler uitgerust. ESP is bijvoorbeeld niet standaard en dit tweekleurige dashboard is er pas in de hogere uitrustingsniveaus. Een prijs voor de Citigo geeft Skoda pas vrij als de komst van het model dichterbij is. Vast staat natuurlijk dat hij goedkoper zal zijn dan een Up. “De Citigo wordt echter geen goedkope auto, maar wel voordelig,” aldus Skoda.

skci10_4e81e5d3b7b3f.jpg

skci20_4e81e5d3d4448.jpg

skci30_4e81e5d40c8f4.jpg

skci50_4e81e5d4276ad.jpg

skci03_4e81e5d3a13d7.jpg

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/17661/skoda-citigo-up-uit-oosten / https://www.auto.cz/skoda-mini-citigo-z-bratislavy-61986

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ziet er dankzij de normale raamlijn en grille stukken volwassener uit dan de up! De normale achterkant vind ik ook al mooier.

skci93_4e81e60bced33.jpg

Rutger DC

Actieve Gebruiker
FW Ta-183 Huckebein I zei:
zou ie echt geen tank-klepje hebben ?

Auto.cz heeft de originele foto van de Citigo ter vergelijking gespiegeld.
De Citigo is eigenlijk hoe de VW had moeten zijn. Ik vind 'm ook Volkswagiaanser dan de up! zelf...

P

Phaeton W12

Guest
Normale raamlijn staat inderdaad een heel stuk beter (y) Doet denken aan de Lupo, de Golf IV en de Renault Clio V6 (met dank aan de uitgeklopte wielkasten). Ziet er, wat de raamlijn betreft, inderdaad volwassener uit dan de up!

Anderzijds is de inkeping in de achterklep van de Skoda weer niet mooi, en zien de stoelen er minder comfortabel uit.

Al met al verdient de up! wat mij betreft de voorkeur.

RobEU

Gebruiker
Kijk, en dat vind ik dan weer wel een leuke auto! Oogt een stuk volwassener en ook de neus vind ik stukken leuker, alhoewel die wat Chinees oogt. Ben heel benieuwd naar de prijs, alhoewel ik vermoed dat het - om en nabij - de 8.000 euro of 8.250 zal zijn. Hopelijk krijg je hier wel de lak er gratis bij ;)

Total Loss

Gebruiker
Deze is als geheel beter dan de Up !
Vooral de voorkant en het interieur spreken me veel meer aan, ook normale zijruit achter bevalt me beter.
Achterkant van de Up is wel iets leuker.

nack

Gebruiker
Ik vind 'm leuker dan de Up!, van alle kanten. Zonde alleen van die grijze driehoekjes in de koplampen waardoor je er nog de koplampvorm van de Up! uit kunt halen. Maar dingen als de achterklep en simpelere raamlijn vind ik wel flink geslaagd.

Jochempie

Gebruiker
Ik vraag me af wat de Up! nog te zoeken heeft zodra de Skoda in de showroom staat.. De Up! is duurder en heeft een slechter zicht schuin naar achteren.. En als het om de snob-value gaat van de VW badge, dan haal je toch een tweedehands A3? Of wordt een Up! een soort Ipod? Niet de beste keuze maar ik-moet-'m-gewoon-hebben! ?

RobEU

Gebruiker
Ik heb een beetje een deja vu naar de Sharan/Alhambra/Galaxy. De Sharan was er als eerste, maar uiteindelijk deed de Seat het veel beter en ook de Ford deed het eigenlijk te goed.

P

Phaeton W12

Guest
Jochempie zei:
Ik vraag me af wat de Up! nog te zoeken heeft zodra de Skoda in de showroom staat.. De Up! is duurder en heeft een slechter zicht schuin naar achteren.. En als het om de snob-value gaat van de VW badge, dan haal je toch een tweedehands A3? Of wordt een Up! een soort Ipod? Niet de beste keuze maar ik-moet-'m-gewoon-hebben! ?

Je kunt de Up ook gewoon mooier vinden (achterklep en voorkant), om over zitcomfort nog te zwijgen ;) Voor een verschil van 500 euro ga ik geen Skoda kopen die ik uiteindelijk minder mooi vind en waarin ik minder goed zit.

Mach1

Gebruiker
Alles wat aan de Skoda anders is is meer standaard en suffer. Het ziet er prima uit, maar is erg saai. De up! ziet er wat frivoler uit. Als de up! er zo uit zou zien als de Citigo dan waren de commentaren denk ik wel anders geweest. Dan was het VW en dus saai ;)

Rutger DC

Actieve Gebruiker
2011_09_27_Citigo.jpg

Bron: https://www.skoda-auto.com/COM/Pages/homepage.aspx

Technische specificaties:
Motor 1.0 MPI 1.0 MPI 55 kW
Cilinderinhoud (cm[sup]3[/sup]) 999 999
Maximaal vermogen (kW/pk) 44/60 55/75
Bij toerental (tpm) 5000-6000 6200
Maximaal koppel (Nm) 95 95
Bij toerental vanaf (tpm) 3000-4300 3000-4300
Gemiddeld brandstofverbruik (l/100 km) 4,5 4,7
Acceleratie 0-100 km/u (s) 14,4 13,2
Topsnelheid (km/u) 160 171
CO[sub]2[/sub]-uitstoot (g/km) 105 108
Emissienorm EU 5 EU 5
Lengte (mm) 3563
Wielbasis (mm) 2420
Breedte(mm) 1641
Hoogte (mm) 1478
Spoorbreedte voor/achter (mm) 1428/1424
Bagageruimte (l) 251-951
Massa leeg (kg) 854
Maximaal laadvermogen (kg) 361
Bandenmaat 5Jx14"; 165/70 R14
c[sub]x[/sub] 0,33

Bron: https://auto.sme.sk/c/6073682/skoda-citigo-chce-zaujat-mladych-i-seniorov-prve-foto.html

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Mach1 zei:
Alles wat aan de Skoda anders is is meer standaard en suffer. Het ziet er prima uit, maar is erg saai. De up! ziet er wat frivoler uit. Als de up! er zo uit zou zien als de Citigo dan waren de commentaren denk ik wel anders geweest. Dan was het VW en dus saai ;)

Je kunt het ook omkeren: normaal vind je alle VW's waar geen greintje frivoliteit aan zit geweldig mooi, nu VW met de up! komt die voor VW-doen best apart is (chromen spiegels, wit gespoten Audi-velgen van 15 jaar geleden, optisch doorgetrokken achterruit, 107-achtig beugelbekkie in de onderbumper) is die ineens frivool en de normale Citigo meer standaard en suf.

P

Phaeton W12

Guest
Daewoo-Chevrolet zei:
Mach1 zei:

Je kunt het ook omkeren: normaal vind je alle VW's waar geen greintje frivoliteit aan zit geweldig mooi, nu VW met de up! komt die voor VW-doen best apart is (chromen spiegels, wit gespoten Audi-velgen van 15 jaar geleden, optisch doorgetrokken achterruit, 107-achtig beugelbekkie in de onderbumper) is die ineens frivool en de normale Citigo meer standaard en suf.

Misschien kun je er een cirkelredenering van maken en veronderstellen dat Mach1 de Citigo ook geweldig mooi vindt?

A110 50

Gebruiker
Ziet er beter uit dan de Up! ! Heb me zondag (@IAA) nog 'geërgerd' aan de aan de glazen achterklep van de up!. Dit ziet er veel beter uit zo, ook de achterlicht indeling is mooier.
Nu valt ook op hoe raar die smiley in de neus van de VW eigenlijk is. De Skoda is gewoon veel meer auto imo. Grappig dat je dat met zo weinig veranderingen voor elkaar kunt krijgen(y).

Mach1

Gebruiker
Daewoo-Chevrolet zei:
Mach1 zei:

Ach Gut. Ik bekijk het in het algemeen, wat normaal de reacties zijn op het forum. Het zijn beiden mijn type auto niet.... heb er niets mee met dat hele A-segment.

Ami

Gebruiker
vergis ik me nu of introduceert Skoda ook weer een nieuw (eenvoudiger) logo op de Citigo?

A110 50

Gebruiker
Je vergist je, dit logo hebben ze al een tijdje.

https://www.autoblog.nl/archive/2011/03/01/nieuw-logo-voor-skoda

Guest
Ook een erg leuke auto om te zien, iets ingetogener en saaier. Vindt de Up! dan ook mooier en speelser vormgegeven. Tot nu toe staat dus de Up! boven aan mijn lijstje. Ben benieuwd naar de Seat variant!

D E N N I S

Gebruiker
Shady zei:
Ook een erg leuke auto om te zien, iets ingetogener en saaier. Vindt de Up! dan ook mooier en speelser vormgegeven. Tot nu toe staat dus de Up! boven aan mijn lijstje. Ben benieuwd naar de Seat variant!

21-23742-seat-arosa-2012.jpg

nack

Gebruiker
Nu ik de foto's van DENNIS bekijk zijn de logo's op de Up! echt veel te groot, zowel voor als achter. Ook dat doet Skoda imo beter, ook al menen ze dat het nodig is om de merknaam er nog bij te vermelden.

GT 1973

Gebruiker
Toen Skoda begon over een 'eigen design' voor de zijkant met meer licht in het interieur, gokte ik al dat de onderste raamlijn rechtgetrokken zou worden. Dat is dus uitgekomen.

D E N N I S

Gebruiker
Shady zei:
SML zei:
Trollhattan zei:
ik ben zoo benieuwd naar de Seat Arosa II

Dat is de Seat Mii.

Bij de Skoda variant werd aangenomen dat deze Joyster zou gaan heten..
Toch niet zo, maarja in het geval van de Seat zou het ook nog kunnen wijzigen.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat een betere naam vind voor deze Škoda. Met Citigo is uiteraard weinig mis, maar het vestigt zo de aandacht op het feit dat het een stadsauto is.

Guest
Citigo is niet verkeerd, Joyster klinkt alleen wat speelser en wat gewaagder.

GT 1973

Gebruiker
Nu is de naam Aygo ingeburgerd, maar in het begin:... I Go, Ai! Go... Het was maar niets.

De naam Twingo zou vermoeden dat er iets met 2 is: 2 motoren, ruimte voor 2 personen... Waar slaat dat Twin anders op?
Maar Twingo bekt wel lekker, dus daar hoor je niemand over.

Ik had voor de Skoda wel een klassieke naam willen zien in de trant van Fabia en Octavia.

Bovenaan