Skoda Citigo 1.0 60pk Greentech Ambition (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Citigo 1.0 60pk Greentech Ambition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 9.500 km |
onze eerste "nieuwe" auto
- 9.500 km
We hadden een 9 jaar oude mitsubishi lancer en deze begon toch wat rare bokkensprongen te maken. Motorstoringen die niet te achterhalen waren en eenmaal heeft hij eens "ingehouden" op de snelweg wat je toch een ongerust gevoel geeft. Ga je dan naar de garage en ze zeggen dat er niks mis is dan ben je ineens niet meer zo vertrouwt met je trouwe mits. Zonde verder want ik vond het model altijd erg mooi.
Deze grote mits reed naast een leaseauto die we per 2012 ook prive zijn gaan rijden. We namen de beslissing de mist in de ruilen voor een kleine en zuinig nieuwe auto en deze dan enkel te gebruiken voor woon werk van mijn partner en de boodschapjes etc. Grote ritten en vakanties doen we met mijn lease prius.
Na een stevige speurtocht op de markt in de a klasse auto's hadden we een shortlist:
Seat Mii
Skoda Citigo
Mitsubishi Mirage
Kia Picanto
Toyota aygo
Na wat proefritten en onderbuikgevoelend hedden we besloten een mii of een citigo te kiezen waarbij de Mii ons teveel zijn best probeerd te doen jong en hip te zijn met kekke kleuren in het dashboard. De citigo is meer no nonsense en oogde volwassener. noem het smaak. Jammer wel dan skoda "slechts" 2 jaar standaard garantie geeft en seat 4 jaar terwijl we het eigenlijk over dezelfde auto hebben.
mei 2013 werd de auto geleverd en we hebben gekozen voor de volgende uitvoering en opties:
ambition uitvoering 1.0 60 pk motor
opties:
- all season pakket (airco, stoelverwarming en donker ruiten achter)
- travel pakket (cruise control, 2 extra speakers en passagierstoel in hoogte verstelbaar)
- skoda navigatie op het dashboard
- kleur wit en dat staat leuk met de donkere ruiten.
De eerste km waren erg prettig en de auto voelt erg volwassen aan tijdens snelwegritten en in de stad. Ga je echter echt de wijk in dan lijkt de auto moeite te hebben met snelheidheuvels. De voorbumper schraapt altijd langs de heuvel terwijl je dan echt niet hard rijd. Bij oneffenheden komt toch bovendrijven dat je in een klein autootje rijd. De korte wielbasis geeft je goed te merken wanneer je grote oneffenheden probeert te beklimmen. Je stuitert soms door de cabine heen. Zoals gezegd inmiddels 9500 km op de teller en nog steeds erg blij met de auto. Verder is de auto vrij ruim voor zijn klasse en voelen de bedieningsknoppen allemaal prettig stevig en solide. Het navigatie systeem werkt goed en het is leuk om een beetje naar al die extra metertjes te kijken. Toch geeft de standaard boordcomputer deze info ook allemaal tussen je wijzers aan. In de praktijk ligt de navigatie daarom ook werkeloos in de kast in de woonkamer en mag ie pas aan het werk als we hem echt nodig hebben. ach, we hebben er 49 euro voor betaald. Maar op zich jammer dat we het verder eigenlijk niet gebruiken.
Een besparing die is doorgevoerd is dat je vanaf de bestuurdersstoel niet het elektrische raam van de passagier kan besturen. beetje jammer. Ook wel jammer is dat het raam van de achterportieren niet naar beneden kunnen. de hoedplank zit niet vast met een touwje waardoor deze niet automatisch naar beneden gaat wanneer je de achterklep dichtdoet. Tis even wennen om steeds de hoedplan handmatig naar beneden te duwen maar ik til er niet zwaar aan. in dat jaar dat we de auto rijden is het me slechts 1 keer gebeurd dat de klep nog omhoog stond tijdens het rijden. gelukkig kom je er nog voordat je de straat uit bent achter waardoor je het nog makkelijk kan regelen. Dit zijn verder kleine dingen die de overal waardering voor de auto niet minder maken maar wel voor verbetering vatbaar zijn.
Over de betrouwbaarheid niks echt te melden naast dat de auto al twee terugroepacties heeft gehad: eentje over een airbag probleem en één over motormanagement. Beide zaken die niet aan de grote boom worden gehangen terwijl ik dat kwalijk vind. Toyota roept tenminste gewoon in de media hard dat er iets mis is en dat je terug mag terwijl bij VAG het allemaal weer stiekem onder de mantel der liefde meld. Maargoed het wordt netjes gedaan. wat me wel zorgen baard is het fiet dan de olie in de motor na een jaar en 9500 km al helemaal zwart was. Maten van me hebben een aygo en daarbij is zelfs na 20000 km het olie nog zo helder als frituurvet! Heb toch het idee dan motoren bouwen niet het sterkste punt is van VAG met het TSI debakel in het achterhoofd. ten tijde van de aanschaf van de auto ging het verhaal dat VW in brazillie 400.000 auto's van de rechter moest terugroepen vawegen problemen met de 3 cil MPI motoren. laat deze motor in verbeterde versie nu net in de citigo liggen. Als particlier is dat toch geen fijn idee.
Maargoed, eind van het jaar gaat de auto waarschijnlijk de deur uit voor weer een grotere auto. de lease is er niet meer waardoor de citigo straks de gezinsautorol moet gaan bekleden en ik ben bang dat hij dit met 2 kinderen en 2 volwassenen niet helemaal kan vervullen.
We kijken naar de Octavia Combi, Civic Tourer, Toyota Auris wagon en Seat ibiza ST. Bij de eerste en laatste zijn ook weer de betrouwbaarheid van de motoren voor mij een stekend minpunt.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Test: Citroën C1 - Fiat Panda - Hyundai i10 - Kia Picanto - Peugeot 108 - Skoda Citigo

Dubbeltest - Hyundai i10 vs. Skoda Citigo

Test: Skoda Citigo - Citroën C1 - Renault Twingo - Hyundai i10 - Mitsubishi Space Star - Kia Picanto - Suzuki Alto

Skoda Citigo 1.0 75pk Greentech Ambition (2012)

Test: Skoda Citigo - Fiat Panda - Hyundai i10
