Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Chill Out (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mii 1.0 60pk Ecomotive Chill Out |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 69.000 km |
KM-stand laatst | 84.000 km |
Eindelijk een opvolger van de Seat Arosa
- 68.000 km
Omdat ik veel minder ben gaan autorijden( gebruik sinds kort een speed pedelec e-bike) werd het tijd voor een kleinere auto.
Vervolgens
- 70.000 km
Omdat ik veel minder ben gaan rijden ben ik op zoek gegaan naar een andere Seat. Mijn Leon had ik inmiddels voorzien van originele 18"velgen en verkeerde bij inruil in nieuwstaat dus over het bij te betalen bedrag waren we het snel eens. Ik ben al decennia klant van GVE Autobedrijf in Ede. Voorheen een Seat dealer en nu een Seat specialist met een hoog kennisniveau maar even belangrijk; een hoog service level. Mijn oog viel op een Mii van 2014 in Chill-Out uitvoering.
Vermogen en souplesse
Uitstekend. Laag toeren blok wat bij veel kleine motoren het geval is. Heb overwogen om de Seat te laten chippen naar 75/80pk maar dat vind ik inmiddels niet meer nodig. 60 pk is voldoende. Deze auto daagt niet uit om flink het gaspedaal in te drukken. Vind het blok soepel rijden. De overbreng verhoudingen zijn goed op elkaar afgestemd. Met de indicatie in het dashboard, wanneer ik moet op schakelen, ben ik het absoluut oneens. Het blok maakt op dat moment te weinig toeren om op te schakelen wat ronduit slecht is voor het blok.
Comfort
Ben 1.76 lang. Hierdoor hoeft mijn stoel niet in de achterste stand waardoor een passagier achter mij nog voldoende beenruimte heeft. Voor berijders langer dan 1.85 wordt het krap achterin. Motorgeluid is laag tot ongeveer 125 km/u. Hierdoor valt het windgeruis natuurlijk op hetgeen niet hinderlijk is. Wanneer het buiten warm is ( vanaf 24 graden ) werkt de airco op stand 1 onvoldoende dus dan maar op stand 2 van de 4.
Wegligging
Is best oké. Het is een kleine wagen dus je kan niet onder alle omstandigheden met 1 hand rijden. Remvermogen kan iets beter.
Heb inmiddels 15 inch velgen gekocht. 16 inch vond ik net te groot en belast de wiellagers te veel.
Ruimte
Zoals hierboven aangegeven, hangt de binnenruimte af van hoe lang je bent. Bestuurdersstoel kan ook in hoogte versteld worden waar de achterpassagier, indien nodig, weer van profiteert.
Achterbank gaat mooi plat in het verlengde van de bagageruimte. De extra ruimte in de kofferbak vind ik een slimme vondst. Oh ja, let er op wanneer je een Mii of Up of Citigo koopt dat je een reservewiel erbij koopt/kiest.
Het alternatief met een compressortje met anti-lek zooi is echt waardeloos wanneer je een lekke band krijgt.
Verbruik
Ja dat is natuurlijk heerlijk! Mijn Leon reed met moeite 1 op 13,5. Met de Mii haal ik met 2 vingers in de neus 1 op 19. Laatste tankbeurt met veel snelweg kilometers en snelheden tussen 110 en 120 km/u : 1 op 22. Geweldig. Tel daarbij de wegenbelasting op; € 20,50 p. maand en je rijdt voor weinig geld auto.
Wensen
Dakdragers. omdat wij fervente fietsers zijn, moeten helaas de fietsen op het dak. Maar daardoor houden wij nog een zee aan bagageruimte over.
Ingeruild
- 84.000 km
Na probleemloos in de Mii te hebben gereden, heb ik de Seat ingeruild. Wilde iets meer auto met meer vermogen en binnenruimte; Honda Jazz 1.4
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Seat Mii 1.0 Style Chic Airco | LM velgen | Dealer onderhouden | NAP
- 2012
- 159.945 km

Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive 5D Sport Dynamic| Stoelverwarming| Pano dak| Garmin Navi| Rijklaarprijs incl.12 mnd BOVAG garantie
- 2015
- 120.136 km

Seat Mii 1.0 5drs 1eEigenaar Navi PDC Airco Cruise Bluetooth BTW auto
- 2019
- 94.601 km