Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 147.000 km |
De groene leugen
- 17.000 km
Naruim 150000 km sturen in een Prius was het weer tijd voor een nieuwe zakelijke auto.Weer shoppen in het14% segment en zie daar: een station wagen met meer kofferruimte dan een Prius ,een trekhaak die er onder mag en het belangrijkste slechts 225 euro BRUTO bijtelling.Ik ben wezen proefrijden in een 3 deurs en dat heeft dezaak toch behoorlijk verdraaid.Het is zo dat de station zwaarder is en als hij volgeladen is met mijn gereedschap de auto nog nauwlijks op een fatsoenlijke manier vooruit komt.Ik vind de prestaties erg tegen vallen en het verbruik is helemaal schrikbarend hoog.Ik had pas een rit van Groningen naar Zeeland met wind tegen en afgeladen een verbruik van 1 op 14!!!Ik zit gemiddeld rond de 1 op 17,de Prius was zuiniger!Zo zie je maar dat als je deze auto zwaar belast hij helemaal niet goed is voor onze wereld en dat het eigenlijk 1 grote groene leugen is.Maar voor mijn portomenee is hij door de lage bijtelling wel vriendelijk.Ik rij 60000km per jaar en ben eigenlijk nu al tot de conclusie gekomen dat dit erg veel is voor dit kaliber auto ,een behoorlijke geluidsdruk te weinig vermogen en ik ben benieuwd of dit 3 clindertje met mijn rijgedrag de eindstreep gaat halen....heb al olie moeten bijvullen na langdurig vol gas in in Duitsland te hebben gereden (kwam trouwens niet boven de 160 met volle belading)Ok niet in de4 de versnelling.Wat ik wel een pluspunt vind zijn de leren stoelen,zitten prima en de vorm van de kofferbak.Over 2 jaar weet ik 1 ding zeker zo een slakke motiv uitvoering gaat het zeker niet meer worden.
John Deere
- 32.000 km
Na een eerste beurt bij ongeveer 29000 km was ik op weg naar belgie voor een klus , na ongeveer 20 km begon er een lampje te branden en de auto had nu helemmal geen fut meer.Ik had echer een belangrijke afspraak en ik ging verder.Bij luik kreeg ik daar behoorlijk spijt van,ik moest tussen de vrachtwagens op de rechterbaan blijven en met 40 km omhoog kruipen bij de beroemde heuvels .Vrachtwagens begonnen te toeteren dat ik sneller omhoog moest.De auto vervloekend ben ik gestopt (het was te gevaarlijk om zo door te rijden)en de garage gebeld.Ik ben zelf behoorlijk technisch en had veel gereedschap bij dus ik vroeg gelijk om een monteur aan de lijn om advies te vragen en of ik de auto mischien met zijn hulp weer aan de praat kon krijgen.Het advies: haal de stroom er af en de softwere reset zijn eigen (mischien)Dit hielp! Lichtje uit,het vermogen weer teug en ik kon verder.Het was van het begin een enorm kabaal als ik dat ding starte ,mijn buurman had het over een john deere tractor en ik dacht als ik nu toch weer naar de garage moet(had geen vertouwen meer na dit debacel)dan vraag ik de monteur ofdit normaal is.Na een afspraak bij Ames in dordrecht gemaakt te hebben ik langs,natuurlijk meegekeken met de monteur en wat denk je ,er is nieuwe software beschikbaar voor dit type motor!De nieuwe software geinstaleerd en het is een heel andere auto geworden,zuiniger,haal nu ongeveer 1 op 18 en veel stiller met koude motor.Wordt vervolgd
Seat strikes back
- 68.000 km
Na mijn toch wel negatieve reviews vind ik eigenlijk dat ik mijn mening over de auto moet bijstellen.Na het aanschaffen van hulp veren en gewoon wat meer geduld hebben met inhalen en invoegen ga ik de auto steeds meer waarderen,na de laatste software update looptde auto veel beter en dat blijft ook zo.Af en toe gaat er wel eens een lichtje branden van het motor managment maar dit gaat vanzelf weer uit na opnieuw starten .(dit is nu 3 keer gebeurt)maar voor de rest geen problemen.De hulpveren zijn aangeschaft omdat de auto regelmatig tegen het eind van de vering kwam als ik hem weer eens afgeladen had wat zeer oncomfortabele klappen gaf .De hulpveren doen hun werk zeer goed ,de auto is voor mijn gevoel niet stugger geworden maar rustiger .Het zijn hulpveren orgineel gemonteerd door de dealer (het merk weet ik niet)Wat wel raar was is dat de achterbanden vervangen zijn omdat ze niet rond meer waren bij 50.000 km.Ik dacht dat er een wielager kapot was zoveel herrie maakten ze ,het profiel was nog prima.Ik ga de betrouwbaarheid van deze auto omhoog waarderen omdat ik vind dat de auto onder deze zware bedrijfsomstandigheden het toch goed houd .Elke dag komtde toerenteller regelmatig tegen of in het rode gebied ,in Duitsland rijd ik zo hard als de auto kan en altijd is de auto afgeladen.Er is geen olie verbruik meer meetbaar .Ook rijd ik vaak op zeer slechte wegen behoorlijk door maar niets is er nog afgevallen.
Het verbruik:de hoogste score die ik gehaald heb was 7.8 liter per 100 km op een afstand van ongeveer 200 km ,dit was in duitsland na een rit temp (-18c) waarbij bergaf op de teller 187km werd gehaald.De beste score zit ongeveer op 4.9 liter per 100 km.Gemiddeld 5.5 liter per 100 km.
Comfort :zoals ik al zei :ik begin aan het slakkegangetje te wennen en de stoel blijft goed in model.Het geluidscomfort blijf ik minder vinden .Ik blijf echter zeggen dat ik er niet nog 1 bestel als deze weg gaat .
Het einde in zicht
- 147.000 km
Gelukkig loopt het lease contract af.Laatste 90000km veel garage bezoek gehad.Tot 2 x toe kapotte voorwiel lagers motor management problemen kapotte veren en nu staat de auto voor de laatste beurt bij de dealer met totaal versleten schokdempers.De motor zelf is eigenlijk het sterkste punt,ondanks een zeer zwaar leven geen olieverbruik of koelstofverbruik.De stoelen blijven ook goed zitten .De Seat is wel veel meer herrie gaan maken .Er zingt van alles mee maar ik kan daar niet precies de hand op leggen.De auto is naar mijn mening versleten en niets meer waard.Ik heb het gevoel dat hij ieder moment de geest kan geven maar dit is een gevoel.
Het verbruik is gemiddeld 1 op 18 geweest niet om naar huis te schrijven.Al met al heeft de auto zijn plicht gedaan,maar niets meer dan dat.Deze auto is een auto voor huis tuin en keuken gebruik .Voor intensief zakelijk gebruik in combinatie met regelmaat afgeladen te zijn moet je deze auto echt niet hebben.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.