Seat Ibiza 1.9 TDi 130pk FR (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.9 TDi 130pk FR |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
11 jan mijn nieuwe zwarte ibiza FR tdi opgehaald bij de dealer. Ik had alleen een testrit gedaan in een normale ibiza, niet eens een tdi, dus ik wist dat het zowieso mee ging vallen. Voor ik de parkeerplaats af was voelde ik al hoe strak hij geveerd is. Ik had me voorgenomen om hem eerst zeer rustig in te rijden, zeker de eerste 1000. Dat is gelukt. Koud zowieso altijd heel rustig met een diesel, maar als hij eenmaal echt goed warm was mocht hij best wel werken. Nog niet helemaal onderin en bij 3 - 3500 toeren schakelen. Ik heb in de weekenden aardig wat gereden, en ik heb hem eind vorige week officieel ingereden verklaard. Van het weekend nog even wezen toeren op de Veluwe en het is echt een genot om in dat karretje te rijden. Trekt ferm op en de wegligging is echt formidabel. ook als je 130 rijdt op de snelweg en je wilt vooruit; zo gauw je gas geeft voel je hem best stevig en vooral gestaag in je rug duwen. Bij nat wegdek is het af en toe opletten dat je niet te fanatiek met het gas bent anders grijpt de tractiecontrole in, als die nog aan staat tenminste..
Interieur is lekker simpel, strak, mooi en handig. uitrusting is goed. Het enige dat mist is regensensor, automatisch dimmende binnenspiegel, navigatie en esp, tcs en abs zitten er wel op. Verder nog aanwezig: electrische bedienbare ramen en spiegels, deze zijn ook inklapbaar met hetzelfde knopje, climacontrol, cruise control en armsteun (niet standaard). De mooie sportstoelen zitten heerlijk.
Minpuntje is, maar dat weet je van tevoren als je een sportief geveerde auto koopt, op sommige wegen van slechte kwaliteit je echt zit te schudden in je stoelen. vooral op die belgische betonplaten gaat het flink tekeer. neem ik graag op de koop toe als je zoveel wegligging ervoor terug krijgt.
Ik ben enorm blij met mijn keuze, meer kan ik er niet van zeggen.
PROBLEMEN
Ik heb al 3 keer (ja ik geef het gewoon eerlijk toe) mijn kop gestoten bij dingen in/uitladen uit de achterklep. Hij is net wat lager dan die leon die ik had. is lastig met mijn lengte, maar ik ben blij dat hij wat lager ligt hoor.
Hij is wat duurder in het verbruik dan ik verwacht had na ervaring met een soortgelijke motor (dat dacht ik, en volgens de dealer is dat ook zo) met soortgelijk vermogen (nadat er een andere chip in gezet was) in een grotere en iets zwaardere auto. Als je in de auto rijdt snap je wel dat hij iets duurder is in verbruik: hij rijdt gewoon ontzettend fel vanaf zo’n 1600 toeren al. Als je rustigaan doet haal je 650-700km op een tankje diesel. als je tekeer gaat weet ik nog niet, maar ik gok max 500km.
De matten die erin liggen zijn niet standaard. ik had van die mooie zwarte matten verwacht met een rood (gti / fr?) randje erin, zoals ik in alle brochures en fotos gezien heb. Daar moet ik nog even contact over opnemen met mijn dealer want dat lijkt me toch gewoon standaard in de auto zitten zo’n mooie mattenset, en niet de matten die zij erin gelegd hebben met hun naam/logo erin.
jammer dat het klepje van de tankdop niet van binnen te openen is. klepje kan altijd open, zit niet op slot, dus je moet je sleutel gebruiken om de tankdop echt af te sluiten. ik las dat een altea dat ook niet heeft. beetje vreemd hoor.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.