Seat Ibiza 1.9 TDi 110pk Signo (2000)

autoreview

Seat Ibiza 1.9 TDi 110pk Signo (2000)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.9 TDi 110pk Signo
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Juni 2007
De auto is in augustus ’06 verkocht aan een Pool met een kilometerstand van 265.000. Ging toch veel eerder de deur uit dan verwacht (zie opmerking hieronder). Waarom? Ik vond een échte droomauto voor een schappelijke prijs. In de ruim 130.000 kilometer die ik met de auto heb gereden, heeft deze mij nooit in de steek gelaten of mij (in negatieve zin) verrast. Kwalitatief top, maar één groot manco: het comfort (harde, sportieve vering). Toch geef ik hier vier sterren voor, want het is maar net waar je van houdt. Ik prefereer echter een comfortabelere wagen. Een Seat zal niet snel weer op mijn voorkeurslijstje terecht komen. De huidige Seats vind ik niet zo heel mooi en allen uitgerust met harde stoelen, straffe vering en een kaal dashboard. Dat vond ik in mijn ’00 Ibiza een stuk beter!

Update 07-06
De kilometers vliegen erop, inmiddels ruim de twee ton gepasseerd. Drie maanden geleden heb ik een hoge rekening ontvangen voor enkele reparaties door slijtage. Hoogste kostenpost waren de homokineten. Verder distributieriem, waterpomp, banden en remblokken. Het hoort er allemaal bij, maar het was even schrikken. Anderzijds: ik heb verder 80.000 probleemloos met de Seat gereden. Daarom ook nog steeds zeer tevreden over mijn autootje en voorlopig gaat ’ie zeker de deur nog niet uit!

Ik heb deze auto gekocht in november 2003. De Seat was op dat moment 3 jaar en 2 maanden jong. De opvallende gele kleur en grote BBS lichtmetalen velgen maken de auto best een opvallende verschijning. Met zaken als climate control, 6 CD wisselaar, boordcomputer, elektrische ramen en spiegels, ABS, twee airbags en tractiecontrole is deze Signo uitvoering wat mij betreft ook helemaal af.

Het eerste dat mij opviel tijdens de proefrit was de niet tegenvallende ruimte voorin. De Ibiza is echt ruimer dan hij lijkt. Achterin is het wat meer behelpen, maar de kofferruimte voldoet weer ruimschoots. Het rijden met de TDI 110pk is echt een feest. Oké, je hoort de motor duidelijk. In dat opzicht is het echt een TDI, maar wat een kracht voor zo’n autootje! Met het grootste gemak beweeg je je door het verkeer, niet alleen vanwege de beresterke motor, maar ook vanwege de strakke wegligging. Schakelen gaat soms een beetje hakerig, maar over het algemeen wel trefzeker.

Voor de aankoop van de Ibiza heb ik stilgestaan bij drie andere auto’s. Een eveneens gele Seat Leon viel af, omdat het een LPG auto was. Van verschillende kanten hoor ik over de twijfelachtige betrouwbaarheid van LPG auto’s, ik durfde de Leon daarom niet aan. De tweede optie was een VW Bora 1.9 TDI 90pk. Naast het feit dat ik deze auto bijzonder vond tegenvallen (zwakke motor, slechte zit, slecht schakelen) bleek de Bora niet 90.000 kilometer op de teller te hebben (zoals in de advertentie stond en op de kilometerteller vermeld), maar al 180.000 kilometer gereden te hebben. De derde kandidaat was een Renault Clio 1.5 DCI. Een fantastische auto en wellicht een waardige opvolger voor mijn Seat over enige tijd, deze bleek alleen tot de voordeuren in de prak te hebben gezeten. De reparaties daarna bleken minder goed uitgevoerd dan op het eerste gezicht leek... Een gevaar op de weg dus!!

De Ibiza werd door de keurmeester als ’kwalitatief bijzonder goed’ bestempeld. Dat is tot op heden gebleken, want ik heb er vrijwel niets mee. Op enkele kapotte lampjes na heb ik er al bijna 45.000 kilometer probleemloos mee gereden. O ja, er zit zo af en toe een vervelend rammeltje in. Aangezien de radio toch altijd op een vrij hoog volume staat, hoor ik er niet veel van.

Ik heb besloten nog even door te rijden met mijn Seat. Met een kilometrage van 50.000 kilometer per jaar hoop ik er nog ongeveer twee jaar mee te kunnen doen.

PROBLEMEN

Paar lampjes vervangen

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.