Seat Ibiza 1.8 20VT Cupra (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.8 20VT Cupra |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 14.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De 1.8 turbo maakt van de Ibiza een snelle auto. De motor is krachtig en uitermate soepel, oppakken van bijna stationair toerental gaat niet gepaard met horten en stoten maar netjes vloeiend en wanneer de turbo vanaf 1800 toeren meeblaast wordt je getrakteerd op een fikse duw in de rug. De 156 pk en 210 Nm koppel die je ter beschikking staan zijn goed via de voorwielen op de weg te krijgen, mits de ondergrond droog is. Bij nat weer grijpt de standaard Tractioncontrol vaak in. Een minpuntje van de motor is zijn dorst, gemiddeld 1 op 10 is haalbaar, verlang je regelmatig het uiterste van de auto dan zal 1 op 8 niet gehaald worden.
De afstelling van het onderstel is behoorlijk stug, maar nog voldoende comfortabel. De sportstoelen zijn stevig doch comfortabel en bieden voldoende steun tijdens het sportievere werk. De zitpositie van de bestuurder is goed, stoel en stuur zijn in hoogte verstelbaar. Achterin is de beenruimte erg beperkt.
De uitrusting is compleet, ABS, 4 airbags, airco, centrale vergrendeling en elektrische ramen/spiegels zijn standaard. Daarnaast is deze Ibiza voorzien van een volledig lederen interieur. De middenconsole is naar de bestuurder toegedraaid en voorzien van een groot informatie display. De standaard geluidsinstallatie is voor normaal gebruik voldoende. Een minpuntje is het ontbreken van echte bekerhouders, in de klep van het kleine/onverlichte handschoenenkastje zitten 2 onbruikbare uitsparingen.
De auto communiceert voldoende met de bestuurder en geeft duidelijk aan wanneer de ver liggende grenzen bereikt zijn. Bij gas loslaten reageert de auto niet “gemeen” en blijft controleerbaar. Bij volle acceleratie levert de aanwezigheid van spoorvorming duidelijk voelbare reacties in het stuur op. De auto blijft solide aanvoelen tot aan zijn top van ± 220 km/uur. De meeste knoppen en bedieningsorganen zitten op de juiste plek, alleen de kachelbediening is lastiger. Seat heeft gekozen voor laag op de middenconsole geplaatste drukknopjes om de aanjager en temperatuur in te stellen. Dit vergt enige gewenning. Het sturen gaat niet te zwaar en niet te licht, de bekrachtiging is duidelijk op maat. Het met leer beklede stuur pakt lekker vast, stuurt direct en vloeiend. De pedalen zijn goed gespatieerd, dit voorkomt het onbedoeld gelijktijdig intrappen van rem/gas. Bij het intrappen van het koppelingspedaal schuur je soms met de schoen langs de wielkast. Het koppelen gaat licht en is goed doseerbaar. Het gaspedaal heeft een lichte en nauwkeurige bedienen, waardoor je niet je voet er op kunt laten rusten maar je been altijd iets gespannen moet houden. Het ontbreken van Cruise control is hierdoor een gemis. De 5 versnellingsbak schakelt voortreffelijk en trefzeker, de schakelwegen zijn kort en vergt weinig bedieningskracht. Het inschakelen van de 1 ste versnelling gaat zonder morren, ook wanneer de auto nog rolt. De verhoudingen van de versnellingsbak zijn zo gekozen dat je in de 2e versnelling al de honderd kunt passeren, wat de acceleratietijd ten goede komt. Doorhalen in 3 en 4 kan tot respectievelijk 150 en 200 km/uur. In de 5e versnelling draait de motor bij 120 km/uur slechts 2600 toeren, hierdoor is de auto erg stil.
Het is een lekker sportieve auto die uitstekend bevalt.
Voordelen:
- Zeer goede prestaties
- Luxe uitrusting
- Wegligging
- Prijs
Nadelen:
- Brandstofverbruik
- Beenruimte achterbank
Het is al weer ruim 5 jaar geleden dat ik deze review op autoweek heb geplaatst, dus tijd voor een update. 20-4-2008
Eigenlijk zegt het genoeg dat ik vandaag de dag nog steeds in dit blauwe racemonster rond rijd. Mijn eerste auto had ik na anderhalf jaar wel gezien, maar deze heb ik nu al ruim 6 jaar in me bezit en nog steeds rij ik er met veel plezier in.
Ik moet zeggen dat ik niet zo heel veel kilometer rijd en dat ik deze auto eigenlijk alleen voor prive (en dus vooral voor de fun) heb. De teller staat dan ook nog maar op 64.000.
Wel heb ik in de afgelopen jaren nog wat kleine veranderingen doorgevoerd aan de auto, zo heb ik al weer een paar jaar terug de auto laten chiptunen via de dealer. Er is toen een chip van Wetterauer ingegaan die goed is voor ongeveer 195 PK en 290 NM aan koppel. Voor iedereen die twijfels om te chippen, meteen DOEN. Ik heb geen enkel nadeel ondervonden aan het chippen, juist alleen voordelen. Was de auto al snel standaard, nu is het echt een bommetje op wielen. Zelfs het verbruik onder normale omstandigheden is iets afgenomen.
Verder heb ik de achterspeakers vervangen door ovale 2-weg speakers in een op maat gemaakte MDF hoedenplank. Dit geeft een aanzienlijke verbetering van het geluid, met name is de hoeveelheid bas en de klank in het algemeen een stuk voller geworden.
Tevens heb ik nog cruisecontrol laten inbouwen bij een bedrijfje genaamd Marja, helaas is dat niet helemaal gelukt. Deze ibiza is net een grensgeval waarbij de boardcomputer het toepassen van cruisecontrol niet goed ondersteund. Hierdoor werkt de CC in alle versnellingen behalve in het hoogste 5e verzet. Daardoor is de CC op de snelweg helaas niet goed bruikbaar. Overigens niets dan lof voor de mannen van marja, waar we ondanks dat het niet helemaal gelukt is toch tot een prima deal zijn gekomen.
Mede door deze kleine aanpassingen ben ik nog steeds zeer tevreden met deze auto.
Update 30-10-2010:
De auto word vandaag ingeruild op een nieuwe Seat Leon Sport 1.8TSI
Samenvattend is de auto de afgelopen 8 jaar dat ik hem in bezit heb gehad zeer goed bevallen, wel is goed te merken dat de auto al weer bijna 10 jaar oud is, het aantal rammeltjes en gebruikssporen is flink toegenomen en ook de roestduivel begon grip op de auto te krijgen. Tevens zat er groot onderhoud aan te komen zoals nieuwe banden, uitlaat, remschijven/blokken, distributieriem in combinatie met de veranderde prive situatie gaf dat aanleiding om voor een grotere en meer comfortabele auto te kiezen.
Ik hoop dat de volgende eigenaar net zoveel plezier zal beleven aan dit blauwe racertje!
PROBLEMEN
Bij aflevering bleek de linkervoorband langs de velgrand te lekken, dit is opgelost door de dealer.
Verder hebben zich geen problemen voorgedaan.
Update 20-4-2008
Nu de auto wat meer op leeftijd begint te raken beginnen er uiteraard wat gebruikssporen op te treden en hebben zich in de afgelopen jaren een paar probleempjes voor gedaan.
-De luchtmassameter is een keer vervangen, wanneer deze slecht wordt is dat vooral merkbaar doordat de motor wat begint in te houden (merkbaar minder vermogen). Dit schijnt een kwaaltje te zijn bij de destijds gebruikte luchtmassameters.
-Sleepring in het stuur is vervangen, airbag lampje ging branden en er bleek een fout in de bestuurdersairbag te zitten. Dit bleek dus aan de sleepring te liggen die onder garantie vervangen is.
-Raammechanisme bijrijders kant vervangen, ook dit viel nog onder garantie
-Het cuppen van de achterbanden is een probleem bij dit model ibiza, de achterbanden slijten iets scheef af waardoor naarmate de banden slijten er steeds meer bandengeluid aanwezig is.
-Gebruikssporen: met name de handgrepen aan de binnenzijde van de deuren raken snel beschadigd, het kunststof is eigenlijk te zacht. Verder heb je wel eens ergens een rammeltje.
Update 30-10-2010, laatste update ivm inruil:
-In de afgelopen 2 jaar heeft de auto mij 2 keer laten staan, 1 keer omdat de accu was overleden, maar dat is de auto niet toe te rekenen aangezien een accu maar een beperkte levensduur heeft. De andere keer was op weg naar mijn werk waarbij plots de motor op 3 cilinders ging lopen, dit bleek een kapotte bobine te zijn (bekend euvel, kapotte bobines komen vaker voor bij de 20VT motor)
-Verder is het raammechanisme aan de bestuurders kant nog 2 keer kapot gegaan, de 2e keer binnen een jaar dus dat werd onder garantie opnieuw vervangen, ook dit blijkt een ibiza kwaaltje te zijn.
-Na bijna 10 jaar begint de roestduivel ook vat op de auto te krijgen, met name bij de achterklep aan de onderzijde van het raam.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.