Seat Ibiza 1.6i GLX (1996)

autoreview

Seat Ibiza 1.6i GLX (1996)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.6i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf99.027 km
KM-stand laatst135.862 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 135.862 km

Omdat mijn vorige auto niet meer door de keuring zou komen zonder veel kosten te maken ben ik opzoek gegaan naar een vervanger. Al vrij snel kwam ik bij een Seat Ibiza uit omdat deze voldoet aan de gestelde criteria. De criteria waren

1. Binnen het budget
2. Betrouwbaar
3. Redelijk zuinig
4. Voldoende vermogen om goed met het verkeer mee te kunnen komen.
5. Elektrische ramen, Stuurbekrachtiging, CV
6. 3 deurs

Zodoende kwam ik uit bij een Seat Ibiza 1.6 GLX uit 1997(Niet zoals vermeldt 1996 maar omdat dit een voorraad model is geweest is het één van het vorige type die pas in 1997 op kenteken is gezet.) met 99027km op de teller.

Nu 10.000km later bevalt de auto goed. Met name omdat de auto erg betrouwbaar is en geen mankementen vertoont die voor aanschaf niet bekend waren. De Ibiza is redelijk comfortabel maar heeft vrij harde stoelen en is hard geveerd maar zacht gedempt. Omdat bij het remmen de auto aardig naar voren duikt en er bij drempels een vrij harde klap komt. In de bocht helt de auto wel meer dan mijn vorige maar dit is niet ergerlijk of te sterk. Over het verbruik ben ik minder te spreken, ik haal hooguit 11,5 kilometer per liter en dat is enkel lange afstanden over de snelweg met 120 km/h. meestal rijd ik 1 op 10 dat is bij gecombineerd gebruik. In andere reviews over deze auto heb ik gelezen dat veel andere Ibiza rijders erg te spreken zijn over het vermogen en de snelheid van de auto, deze mening deel ik echter niet. De 1.6 Motor verbruikt veel te veel brandstof voor de prestaties die de motor levert. Als ik op de snelweg in wil halen dan dien ik eerst erg goed te kijken omdat even snel een auto voorbij er niet inzit, doordat de Seat in de 5 te weinig trekkracht heeft voor een snelle inhaal manoeuvre. Terugschakelen naar de 4 zou in veel gevallen de oplossing zijn, echter verschilt dit amper ten opzichte van de 5. Naar mijn mening houdt deze motor er niet van om toeren te maken. Het kan zijn dat dit beeld wordt veroorzaakt door de ervaringen met mijn vorige auto.

Ondertussen ben ik 21000 kilometer verder en heb toch wel een groot probleem gehad (zie problemen). Na het oplossen van dit probleem is het bijna een compleet andere auto geworden. Het verbruik is stukken verbeterd, 1 op 12,2 kilometer haal ik nu met gemak en als ik echt mijn best doe is 1 op 13 haalbaar. De motor loopt nu ook een stuk soepeler en mijn klacht met betrekking tot het verbruik en de prestaties is dan ook over. Mede daardoor heb ik de prestaties 1 ster meer gegeven.

Inmiddels zitten er alweer 15000 kilometer op. Nu de auto dagelijks voor langere afstanden gebruikt wordt is het verbruik weer iets verbeterd. 1 liter op 12,5 kilometer is eerder regel dan uitzondering. Na een trip Heerenveen-Amsterdam-Rotterdam-Heerenveen, kwam het verbruik zelf uit op een respectabele 1 op 14,5. De kilometers zijn er eigenlijk probleemloos bijgekomen.

PROBLEMEN

  • 135.862 km

De seat is bij 112000 kilometer voor een beurt geweest en is gekeurd. En goedgekeurd, bij de beurt is geconstateerd dat de ontstekking 10 graden verkeerd stond deze is opnieuw afgesteld.
Tevens is het kwaaltje met het elektrische raam mechanisme op komen spelen dit is met een tip van de sloop opgelost door blokjes van een ander mechanisme over te zetten. Dit is ietwat moeilijk uit te leggen maar als er vraag naar is dan kunt u reageren en zal ik het proberen uit te leggen verder heeft de auto geen problemen.

Bij de kilometerstand van 115000 begon de auto ineens erg in te houden het duurde minuten voordat de auto 60 reed. Het voelde alsof de gasklep een rondje had gedraaid waardoor de auto bij volgas eigenlijk gesmoord werd. Ben gestopt langs de weg en heb de ANWB gebeld, helaas kon die het probleem niet vinden waarna ik doorgereden ben met 60km/h naar de garage. Echter 500 meter voor ik daar aankom deed de auto helemaal niets meer. Als de auto gestart werd sloeg hij gelijk weer af, het leek wel of de startblokkering ingeschakeld werd. Vervolgens de auto naar de garage geduwd.

Na de auto bijna 1,5 week kwijt te zijn geweest, bleek het brandstoffilter verstopt te zitten met rubber uit de brandstofpomp. Dus zijn de brandstofpomp en brandstoffilter vervangen. Tevens is de onstekking vervangen omdat die ook kapot is gegaan doordat ik met dit probleem nog 75km heb gereden, dit was een bewuste keuze.(rotor, verdelerkap, bobine en bougiekabels bougies waren al vervangen bij de beurt bij 112000 km)

Al met al hebben het te hoge verbruik en de matige prestaties waarschijnlijk gelegen aan een niet goed functionerende brandstof pomp. En uiteindelijk viel de rekening mee en is de reparatie het geld meer dan waard doordat de auto een stuk pretiger rijdt en minder verbruikt.

Bij kilometer stand 128000 heeft de auto weer een beurtje en APK gehad, tevens zijn er 2 nieuwe voorbanden gemonteerd(Uniroyal 550).Voor de APK hoefde enkel de hendel van de handrem opnieuw vastgelast te worden. De puntlassen waarmee die normaal vastzit hadden losgelaten. De nieuwe banden bevallen prima geven een hoop grip en voeren water en sneeuw prima af.

Inmiddels binnen een maand alweer 7000 kilometer gereden. waarmee de stand op 135862 staat is er een nieuw probleem opgedoken. Rechtachter klinkt er een zingend geluid dat naarmate de snelheid toeneemt heviger word. Daarom is het wiellager rechtsachter vervangen.

Waar op te letten bij aanschaf van een Seat Ibiza 6K

Seat Ibiza 6K kwaaltjes:
1. Bij warm weer komt er smeervet uit het kofferbakslot
2. De elektrische raam mechanismes, (een blokje dat het raam op zijn plaats houdt gaat kapot. Om dit te maken moet er een geheel nieuw mechanisme in volgens de Seat dealer)
3. Afstandbediening van de centrale vergrendeling(vaak kapot een nieuwe kost 80€ dus indien de cv op afstand niet werkt is de kans klein dat alleen de baterijen leeg zijn.)
4. Vooral de modellen van voor 1997 willen nog wel een roesten op de dorpel(nog niet gezien op een Ibiza van na 1997 maar wat niet is kan nog komen.)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.