Seat Ibiza 1.4i S (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ibiza 1.4i S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 130.750 km |
KM-stand laatst | 162.000 km |
Seat Ibiza 1.4i S na 2 jaar en 31.000 km
- 162.000 km
*Update 29-02-2012*
Van de week 16 inch cupravelgen onder de Ibiza gezet. Hij is wat harder geworden, maar de wegligging is ook verbeterd omdat ze breder zijn dan de oude. Maar vooral ziet het er natuurlijk erg gaaf uit. Zie foto 4.
*Update 19-01-2012*
Foto's
Op de eerste twee foto's staat de Ibiza zoals hij er nu uit ziet. Op de derde foto stond hij bij de garage, dus zoals ik hem gekocht heb. De vierde foto is gemaakt toen ik er andere velgen onder heb gezet.
*18-01-2012*
Inleiding
Deze auto heb ik gekocht omdat ik op zoek was naar een goede auto voor weinig. De garage die al vele jaren het onderhoud van de auto’s van mijn schoonfamilie verzorgt had deze toevallig te koop staan. Bovendien reed mijn vrouw (toen nog vriendin) tot volle tevredenheid een Cordoba van ’96 (toevallig ook de sportuitvoering). Er is dus niet echt een specifieke reden dat ik voor deze auto heb gekozen. Inmiddels heb ik ruim 30.000 km erop zitten met deze auto, dus is het tijd om een review te schrijven.
Uitrusting
Mijn Ibiza is voorzien van kuipstoelen die het “S”-logo ingeborduurd hebben (hetzelfde als wat op de B-stijl geplakt zit). Deze stoelen zijn alleen naar voren en naar achteren te verstellen, en de rugleuning kan kantelen. Ze zitten prima, maar je merkt wel dat ze oud zijn, want bij ritten langer dan 2 uur begin je je rug wel te voelen.
Mijn Ibiza heeft geen stuurbekrachtiging, maar dit vind ik alleen lastig bij lage snelheden (inparkeren etc.) Aan de andere kant voel je wel precies wat je auto doet en wanneer het bijvoorbeeld glad is, merk je dat al wanneer je je stuur maar iets omdraait. Ik was er in ieder geval snel aan gewend, en vind het geen enkel probleem.
De ramen worden bediend met een zwengel, en er zit ook geen airco in.
Er zit een open dak in met een zwengeltje, deze was helaas dichtgekit vanwege lekkage. Het zorgt nu in ieder geval voor licht in de auto :-)
De achterbank heeft hoofdsteunen en is in twee delen neerklapbaar.
De ruimte achterin is voldoende voor niet te grote mensen.
Prestaties
Mijn Ibiza heeft een 1.4 motor met 60 pk. Hij is niet erg snel (1-100 in ongeveer 15 seconden), zeker niet als je er met meer dan 2 personen in zit (maar daar had ik hem ook niet voor gekocht). Voor mij is het in ieder geval ruim voldoende. Topsnelheid is ongeveer 160 km/u, maar je moet wel veel geduld hebben om daar te komen :-).
De remkracht is prima in orde en het schakelen gaat heel soepel.
Waar ik aan moest wennen is dat hij nogal stoterig is wanneer je het gaspedaal heel abrupt intrapt of loslaat. Geen probleem, wel iets om rekening mee te houden.
Het verbruik ligt iets boven de fabrieksopgave. Bij gecombineerde stads- en snelwegritten ongeveer 1 op 12 a 13.
Hobbyproject
Ik heb zelf veel werk in deze auto gestoken om hem wat mooier te maken. Ik heb de (zwarte) bumpers en spiegelkappen wit gespoten. Verder heb ik de ondergrille (waar de mistlampen in zitten) wit gespoten. Deze mistlampen heb ik er overigens ook zelf op gebouwd.
Bij aankoop zat er een lelijke deuk in het rechter voorscherm, hier heb ik zelf een nieuwe op gezet.
Verder heb ik anderhalf jaar geleden Xenon-verlichting ingebouwd
Tenslotte heb ik veel werk gehad om de nodige roestplekken te behandelen. Dit waren de typische Ibiza-plekjes (dorpels en achterbumper), en er zat wat schade voor het rechterachterwiel.
Toekomst
Ik heb momenteel in de schuur een setje 16” witte Cupravelgen liggen. Deze ga ik er binnenkort onderzetten. Verder zal de roest op de dorpels en de achterbumper blijvende aandacht nodig hebben.
Qua techniek denk ik dat ik de 2 ton wel kan volmaken, gezien het feit dat ik deze auto nu ruim 2 jaar heb, en er nog geen schokkende dingen mee heb meegemaakt (alleen normale slijtage).
Samenvatting
Ik ervaar mijn Seat Ibiza 1.4 S als een (voor mijn gebruik) ruime, comfortabele en leuk uitziende auto die weinig onderhoud vergt en ook in het gebruik niet duur is.
Problemen
Anderhalve maand na aankoop had ik na een plensbui ineens een laag water in mijn auto staan. Dit bleek te komen doordat de voorruit lek was. Ik heb toen van de garage (waar ik hem ook had gekocht) een nieuwe voorruit gekregen. Kwam goed uit, want er zat een ster in. De lekkage was hiermee opgelost. Het heeft wel even geduurd voordat de auto weer droog was.
Verder vind ik de roestplekjes op de dorpels en achterbumper wel een probleem, maar dit is een typisch Ibiza-kwaaltje.
Sinds anderhalf jaar zit er een hoge fluittoon in de vijfde versnelling. Volgens de garage kan het geen kwaad, en ik heb er sindsdien zonder problemen al 25.000 km mee gereden.
Tenslotte is het raammechanisme aan de bestuurderskant al maanden stuk, dit moet ik altijd nog een keer repareren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.