Seat Ibiza 1.2i Special (1992)

autoreview

Seat Ibiza 1.2i Special (1992)

Signalement

UitvoeringIbiza 1.2i Special
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf86.640 km
KM-stand laatst100.350 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nieuwe dagelijkse.....

  • 86.800 km

Na afscheid te hebben genomen van de Subaru Forester, vanwege te hoge vaste kosten voor een buurtauto, en de aanschaf van de Chev G20 voor de lange ritten met de hele familie, was er behoefte aan een auto voor de ritten in de buurt. Dit ook omdat de Chev met zijn 5 liter V8 voor dat soort ritjes niet bepaald economisch is.
Ik wilde in het huidige tijdsgewricht wel iets speciaals, en dat is de vrijwel uitgestorven eerste serie Seat Ibiza geworden in zijn allersimpelste versie. Hoewel, deze heeft wel een injectiemotor. Maar verder van vrijwel alle comfort ontdaan. Raamslingers dus, raam open om de enige buitenspiegel, ja rechts ontbreekt, te verstellen, geen sigarettenaansteker anex 12V punt, geen verlichte kachelpaneel, hoewel daar misschien het lampje kaduuk is, maar ik vrees het ergste .
De serie I Ibiza is eigenlijk de enige Seat die alleen Seat op de markt heeft gebracht. Het koetsontwerp is van Giorgetto Giugiaro. Na de pijnlijke scheiding van Fiat kwam de eerste Ibiza op de markt. Seat had geen eigen motoren en riep de hulp in van....... Porsche! Jawel....en daar waren ze trots op! In de folder valt die naam nogal eens en ook het kleppendeksel vermeldt de naam met trots!.Deze motor kwam onder andere ook in de Spaanse Fiat Ritmo, de Seat Ronda terecht, toen nog met carburateurs. En ook de eerste Ibiza's hadden de carburateur. Maar in 1992 liep de serie 1 op zijn eind en blijkbaar werden zelfs in de meest simpele Ibiza's alleen nog de injectiemodellen toegepast. De Volkswagenmoloch had Seat had opgeslokt en in 1993 verscheen de eerste Volksseat, met VW motoren, VW platforms en VW interieurs. Saai dus.....hoewel het Seat interieur ook niet niet-saai is. Integendeel, wat een grijze zooi.
Heb nu een kleine 200km met dit wagentje gereden. Zou het door Porsche komen, maar wat een pittig één punt tweetje zit er in! Die komt uitstekend mee met het huidge verkeer. Ik durf zelfs te stellen dat hij vlot is. In de vijfentwintig voorgaande jaren, zonder de VVD (minkukel Weekers) was het al een klassieker geweest, heeft deze Seat slechts 86.500km gereden. En zeker in het begin is hij minutieus onderhouden. Alleen of de distributieriem ooit is vervangen kan ik nergens vinden. Die komt binnenkort dus voor de zekerheid aan de beurt.
Het sturen bij stilstand doet mij terugdenken aan de goede oude Lada 2104/2105 of 1200. Spierballen nodig, want ja, een stuurbekrachtiger kon er niet vanaf. er zit wel een radio in, lees dit letterlijk, radio....geen cassette, geen cd, geen USB, nee radio. De twee boxjes zitten achterin, dus het geluid bereikt je belabberd.
Wel......is er een open dakje ingebouwd. Zo'n glazen gevalletje uit die tijd, een Duits product, dus ik houd mijn hart vast voor lekkages.... We gaan kijken hoe de Seat het gaat doen. Tot nu toe vind ik het leuk en basaal auto rijden.

ruim 2500km

  • 89.100 km

Ruim 2500km verder in een maandje. Kan de wagen net iets beter beoordelen. Ik heb hem een startbeurt laten ondergaan. De distributieriem leek al wel eens vervangen, dit kon ik helaas nergens terugvinden, nou ja beter het zekere dan maar. Verder nieuw remschijven en blokken. Kosten weinig.
De bodem behoeft een paar inzetstukjes, niks ernstigs, gebeurt van de zomer.
Het weggedrag is wat springerig. Zeker de achterzijde, daar is hij gewoon te licht. En er zit een dwars bladveer achter, een constructie die ik achter niet eerder zag. Verder voor zo'n blokkie pittig zat, maar dat had ik al geschreven.
Las hieronder iets over een proefrit in zo'n tupperware. Tsja, waren niet alle autootjes uit die klasse zo? Geen misverstand, ik ben ook niet erg onder de indruk van dit Italiaanse ontwerp. Maar wat was er wel apart in die klasse? Weinig. Ja Citroëns....! Maar die hadden weer geen Porsche motor ;-)

Weer van stal

  • 100.350 km

De Seat heeft een paar jaar op stal gestaan, maar is nu weer op weg. Ben recent de 100.000km gepasseerd. Vind het verder (weer) wel geinig rijden in zo'n simpele jaren '80/'90 blokkendoos. Hoekige vormen. Geen luxe. Pittig motortje schreef ik eerder, ach.....
Binnenkort moeten er achter nieuwe schokdempers onder, die heb ik al klaar liggen. Wellicht verbetert dat het archaïsche weggedrag aan de achterzijde. Las net in een autozine uit 1999 dat de wegligging van deze auto bovengemiddeld is en vooral op slecht wegdek weet te overtuigen! Whoehahahaha, ik ben het er niet mee eens. Op kinderkopjes voel je hem van achteren gewoon wegschuiven, erg verfijnd hoor!
Ik rijd er nog wat kilometers bij en dan mag mijn zoon er mee op pad, als zijn eerste auto!

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens