Seat Ibiza 1.2i GLX (1993)

autoreview

Seat Ibiza

Signalement

UitvoeringIbiza 1.2i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf57.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Aan mij de eer om een review van de oudste Ibiza hier te schrijven:

Vorig jaar tijdens de zomer bracht een collega tijdens een avond stappen met het personeel ter sprake dat ze haar auto kwijt wilde, aangezien zij kort daarop voor een lange periode naar Zuid-Amerika zou vertrekken. Een vriend van me en ik hadden hier wel oren naar, aangezien we een oud-collega in Frankrijk wilden opzoeken.
De dag erop een proefritje gemaakt en de auto meteen gekocht.

Het betreft hier een speciale uitvoering met elektrische ramen, toerenteller, een dakraam en extra brede banden (185/65R14). Na 23000 km gereden te hebben heb ik nog geen enkele spijt van deze aankoop. De auto is zeer betrouwbaar, stuurt lekker scherp en de prestaties zijn, dankzij een maximaal vermogen van 76 pk i.c.m een drooggewicht van 890 kg, veel beter dan ik had verwacht. Hij pakt al bij lage toeren goed op, en wanneer je hem boven de 3500 rpm houdt gaat hij in de eerste 3 versnellingen echt als de brandweer! Bij hogere snelheden merk je wel dat er maar een 1.2-tje in ligt, maar met wat meer geduld komt hij ook erg goed op hoge snelheden uit. Ik heb hem voornamelijk gebruikt voor snelwegritten naar Duitsland en weer terug, en 180 op de teller is geen probleem, waarbij ik moet aanmerken dat je zelfs op topsnelheid nog een zeer gecontroleerd gevoel houdt, en de trillingen zijn ook minimaal. Hierbij is het verbruik nooit slechter geweest dan 1:10. Wanneer je er rustig mee rijdt is 1:14 goed mogelijk. Ook het olieverbruik is minimaal.

Uiteraard is de auto flink lawaaiig (ik rij verder met auto’s die veel luxer zijn en hooguit een paar jaar oud, dan merk je het verschil in geluidniveau wel), en wanneer je er met meerdere personen in zit heeft de motor aanmerkelijk meer moeite. Ook is de injectie niet geweldig, want in zijn twee bokt de auto behoorlijk als je het gas loslaat, maar dit is vooral het geval bij een koude motor. Wat me ook tegenstaat is dat de ruiten vrij vlot van binnenuit beslaan, dus het is raadzaam altijd een doekje oid bij de hand te hebben.
Het enige wat ik wel mis is stuurbekrachtiging, maar dit komt omdat ik voor mijn werk 25 uur per week rij in auto’s die dat wel hebben. Als je daarna weer in je eigen auto stapt is het altijd even wennen.

De auto laat zich uitermate gemakkelijk rijden, volgens mij moet je echt je best doen om hem af te laten slaan. Apart vond ik dat de auto op compressie kan rijden, wat ik tot nu toe alleen maar van diesels was gewend.
Deze auto is geweldig voor een student met beperkt budget zoals ik, want de vaste lasten zijn zeer laag en ook qua onderhoud ben ik tot nu toe weinig kwijt geweest.
De banden verkeren nog in goede staat, en het enige dat tot nu toe vervangen is, zijn de remblokken en -schijven voor, alsmede de tussendemper (bij een kilometerstand van 77.000). Van onderen ziet de auto er nog perfect uit, geen roestplekje te bekennen!

Dit is een typisch voorbeeld van een zeer functionele auto, zonder veel opsmuk, wat zich vertaalt in een laag gewicht, en dus een lage wegenbelasting. Gezien de prijs en de leeftijd van de auto kan je uiteraard niet al te hoge eisen stellen, over de prijs/kwaliteit verhouding ben ik zeer tevreden!

PROBLEMEN

- lekkende brandstofslang (65.000 km)
- kapotte tussendemper (75.000 km)
- kapotte motor in het rechterraam
- defect slot linkerportier (openen via het rechterportier dus)

Update 06-04-2006:

Ondertussen staan er 82.500 km op de klok.
Na 81.000 km heeft de accu het begeven, maar met een dergelijke stand is dat niet verwonderlijk. Twee weken geleden rook ik een sterke benzinelucht, en een nadere inspectie leerde me dat de brandstofslang bij de tank zo lek als een mandje was. Meteen naar mijn monteur gereden die het gelijk verholpen heeft. Toch erg slecht om binnen 20.000 km tot twee keer toe een lekkende slang te hebben! Hij rijdt ondertussen weer als een zonnetje, ook het bokken is behoorlijk afgenomen.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    2
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens