Seat Exeo ST 2.0 TSI 200pk Style (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Exeo ST 2.0 TSI 200pk Style |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 8.000 km |
Seat Exeo ST 2.0 TSI Multitronic - De eerste km's.
- 2.500 km
Na 3 jaar met veel plezier in mijn VW Passat 2.0 Diesel (170pk getuned naar 204) te hebben gereden, was het tijd voor wat anders. Ik kon de Passat vervroegd terugbrengen naar de lease maatschappij en een nieuwe auto uit gaan kiezen. Mijn lijstje met voorwaarden:
1) Krachtige en sportieve motor (ik begin pas te kijken bij energielabel C)
2) Stationwagen
3) Comfort en Luxe
4) Gebruik van mooie materialen
5) Nieuwprijs van circa 40.000 euro ivm bijtelling van 25%
6) Automaat
Ik wilde wat anders dan VW, maar wel graag een auto uit Europa (ik vind de binnenafwerking mooier). Mijn shortlist bestond uit (in willekeurige volgorde):
1) Scoda Octavia RS
2) Seat Exeo 2.0 TSI
3) Audi A4 2.0 TSI
4) Volvo V50 T5 R design
5) BMW 3 serie (nieuwe model was nog niet uit).
De BMW en AUDI vielen eigenlijk direct af. Vanwege de prijs. Bij beiden kwam ik met alle uitrusting en vergelijkbare motor ruim boven de 50.000 euro uit.
De Volvo viel ook af vanwege de prijs.
De Skoda vond ik qua interieur te saai. Ik was aan het twijfelen over de Exeo en toen...kwam daar een facelift aan. Niet met veel ingrijpends, maar toch een paar leuke wijzigingen:
- Nieuwe grill
- Nieuwe velgen
- LED DRL
- Pioneer af fabriek NAVI
Er was bijna geen info te vinden, maar PON was behulpzaam en stuurde mij een eerste druk van de brochure. En ik heb hem direct besteld. De specs:
- Seat Exeo ST Style 2.0 TSI Multitronic
- Businesspakket (NAVI, Bi Xenon)
- Leerpakket
- Winterpakket
- 18" Quartz velgen
2 maanden was ie klaar. Op 20 januari opgehaald.
Wat een mooie wagen. Ja uiteraard lijkt de auto op het vorige model A4. Maar dat vind ik zeker niet storend (Het VAG concern heeft de volledige productielijn naar Spanje verhuisd). De voorkant en de achterkant zijn wel degelijk anders. wat opvalt is de afwerking in het interieur. Kwalitatief hoogstaande materialen en alles klinkt ook zo lekker degelijk. Een mooie "plof" als je de deur dicht doet.
Qua rijden is het echt een totaal andere auto dan mijn vorige (VW Passat). Ik vind 'm veel soepeler, vooral in de bochten. De Passat helt veel meer over en voelt veel logger aan. De Exeo reageert zeer direct en ook de acceleratie is in orde. Mijn ervaring is het gas niet helemaal tot op de bodem indrukken, maar ongeveer op 5000 toeren, dan heeft de Exeo het meeste koppel en gaat hij er rap vandoor. De Multitronic automaat schakelt lekker en past goed bij deze motor. Ik heb ook ervaring met de DSG, maar ik vind dat de D stand bij de DSG veel te snel opschakelt.
Het is elke dag weer een genot om km's te maken met de auto. We zijn laatst een weekend naar Winterberg geweest. Op de terugweg was het vrij rustig in Duitsland. 225 km/u op de cruisecontrol. De Exeo gedraagt zich voorbeeldig, ligt vast op de weg en kan goed meekomen met de "grote jongens". We waren met z'n vieren en allen waren ze vol lof over rijbeleving.
De bluetooth integratie met mijn iPhone en Pioneer is perfect en ook de inbouwkit werkt top. Ik kan zowel audio als video afspelen vanaf mijn iPhone. Ook de spraakbesturing werkt redelijk tot goed. Ik gebruik het veel voor het navigeren, helemaal handsfree.
Een paar mindere punten:
- Verbruik
- Geen skiluik standaard (had ik wel moeten doen)
Tot nu toe ben ik zeer tevreden met mijn keuze en met de koude winterperiode was de stoelverwarming de kers op de taart! Ik was de straat nog niet uit of mijn billen en rug werden heerlijk verwarmd.
Wanneer ik meer km's heb gemaakt zal ik mijn ervaringen updaten.
Zo, de eerste 8K zitten er op
- 8.000 km
De kilometerteller staat bijna op 8000, dus tijd voor een korte update.
Ik ben nog steeds zeer tevreden over mijn keuze en heb nog geen andere gefacelifte Exeo gezien in dezelfde config. Dat stemt me weer tevreden, er zijn al genoeg rijders met een Golf, 308, A4, Octavia, Megane of ... nou vul maar in. Wat me opvalt is de reactie van mensen die bij me instappen, allemaal in de trant van: jeetje wat mooi afgewerkt, dit is gewoon een audi met dat aluminium en mooie kunststof (Seat heeft als basis voor het interieur het vorige model Audi A4 cabrio gebruikt).
Ondertussen ben ik ook 2 keer naar het buitenland geweest. De laatste keer was op Wintersport naar Oostenrijk in het naseizoen en we reden terug op een maandag met 3 volwassenen + skispullen. Lekker rustig op de weg en veel autobahn met 3 banen zonder snelheidslimiet. Op de teller heb ik nu 240 km/u gehaald, GPS kwam niet verder dan 234 km/u. Lange stukken 205 km/u op de cruise control. Zeer comfortabel en we hebben alleen gestopt om te tanken. Resultaat 989 km afgelegd in 8 uur en 3 minuten. Voortaan kan ik in de ochtend dus nog skieen ;).
De auto gaat ook wat gunstiger verbruiken en loopt mooier. Ik heb 'm ook nog wat uitgebreid met led kentekenverlichting en led interieurverlichting.
Het enige mindere tot nu toe vind ik dat de Multitronic erg lang doortrekt in S stand. Circa 6200 rpm. Hij is sneller in de manuele stand en schakelen net voor de 6000rpm, maar misschien is dat ook wel gevoel.
Al met al een zeer tevreden Seat rijder.
Wanneer ik op de 20k zit zal ik een uitgebreidere update schrijven.
Zo en morgen de Ibiza FR van mijn vrouw ophalen bij de dealer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.