Seat Exeo ST 2.0 TDI 120pk Style (2012)

autoreview

Seat Exeo ST 2.0 TDI 120pk Style (2012)

Signalement

UitvoeringExeo ST 2.0 TDI 120pk Style
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand laatst166.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

onbekend maakt onbemind

  • 5.000 km

Wat mij is opgevallen is het gebrek aan gebruikerservaringen van de Seat Exeo, daarom de stoute schoenen aan getrokken. Ik de hoop dat iemand er wat aan kan hebben.

Iets later (1 maand) dan de oorspronkelijke bedoeling was, dan toch 8 februari 2012 in het bezit gekomen van mijn Seat Exeo ST 2012 2.0 TDI 88kW/120pk.
Gelijk na aflevering de winterbanden eronder laten zetten. Dit wordt verzorgd door de organisatie. Vanwege beschikbaarheid en evt. hergebruik wordt er gekozen voor 16” banden, wel had ik de keus tussen lm velgen zwart of zilver. Een witte auto met zwarte lm velgen geeft stoer uiterlijk. Geen moeilijke keus dus.

De uitvoering (Style) uitgebreid met de volgende opties:
* leerpakket, dit vanwege de comfortstoelen, het zitdeel is langer waardoor de bovenbenen over meer lengte worden ondersteund. Het leer geeft het interieur een uitstraling die stoer en klasse combineert.
* Businesspakket, radio/nav van pioneer. Mooi groot 7” touchscreen met duidelijke bediening. Minpunt, de snelheid van het apparaat na het intoetsen, met name het zoeken van contactpersonen kost te veel tijd. De telefoon werkt goed in de auto, gesprek is goed te volgen en ook de andere kant geeft aan dat ik duidelijk ben te verstaan. Minpuntje is de tijd die nodig is voor het verbinden na het starten van de auto.

Inmiddels medio maart en ca. 5000 km verder.
Destijds een behoorlijke proefrit gemaakt in een Exeo 2.0 105kW/143pk. Wat mij opvalt is het bijna te verwaarlozen verschil in vermogen. Ik moet hierbij toegeven dat ik niet type berijder ben die het onderste uit de “vermogen” kan wil.
Met name onder in het toerengebied, 2e/3e/4e versnelling heeft de auto een mooi stabiele opbouw van het vermogen, wordt het gas ingetrapt dan gaat hij er ook echt wel vandoor.

Vergelijk wat ik heb van de laatste 5/6 jaar, 1x een Jap 2x een Fransoos.
Een opvallend verschil in geluidsniveau in de auto, een stuk stiller. De wegligging is min of meer appels met peren vergelijken, de Seat is minder “zweverig” maar zeker niet minder comfortabel. Het sturen is buitengewoon goed, direct en licht.
De afwerking in het interieur strak en stijlvol, er zijn mooie materialen gebruikt, zeker in vergelijking met de fransen.

Ik heb bij diverse merken auto’s bekeken, Opel, Ford, Volvo, Citroen en dus de Seat, uiteindelijk hebben we de keus gemaakt tussen de C5 tourer Hdi200 en Exeo ST
Het rijgedrag, de afwerking en het feit dat je niet op iedere hoek van de straat over deze auto struikelt hebben voor ons de doorslag gegeven. Vooralsnog een goede keus!

Paar opmerkingen: brandstof verbruik zou wat minder mogen.
Bij 100/110 km (autoweg) in de 6 een licht brommend geluid, waarvan ik wel de indruk heb dat het bij de eerste kilometers erger was dat nu.
Na 2 uur rijden verschijnt er een irritant knipperend tweetje in de display van de computer, een druk op de knop en hij is weg, echter heb ik geen idee hoe je het uitkan zetten?

De waarderingen zijn op basis van 1 maand, nog geen helder beeld dus.
Over een paar maanden zal ik mijn bevindingen updaten

Op naar de zomer

  • 20.000 km

Update juni 2012.
20.000 km.



De zwarte velgen 16” (winterbanden) zijn inmiddels al weer enige tijd geleden, half april vervangen door de standaard 17’ wielen met zomerbanden. Dit is de wegligging nog meer ten goede gekomen.

Eerlijk gezegd valt er weinig bijzonders te melden.

Het irritante gebrom bij 100/110 km is verdwenen. Brandstof verbruik is alleszins acceptabel, gemiddeld tussen 5.8 en 6.2 liter per 100 km. Uiteraard afhankelijk hoe er wordt gereden.

Puntje van kritiek, de radio/nav van pioneer AVIC-F30BT valt zo nu en dan, zeg 1 keer per dag spontaan uit waarna hij zichzelf weer opstart. Dus even geen muziek, navigatie of handsfree tijdens een telefoongesprek. Melding gemaakt bij de dealer, deze was niet bekend met dit voorval. Bij de 1e beurt (30.000 km) zal er na gekeken worden.
Het knipperende 2tje na 2 uur rijden blijft vervelend. Weet iemand hoe dit uitgeschakeld kan worden?
En verder levert de kofferruimte in vergelijk met de voorganger van de Seat, een 308SW toch wel meer beperkingen op dan verwacht.

Al met al een prima auto om in te rijden

Helaas geen autovakantie dit jaar, had ‘m graag bepakt en bezakt willen proberen in de Alpen.

Verder trekt de auto toch wel bekijks, mensen die bekend zijn met EXEO kennen deze uitvoering nog niet, de rest en dat zijn er best veel, denken in eerste instantie dat het om een AUDI gaat. Ik moet ze dan ook "teleurstellen" echter wordt dit meestal niet als een teleurstelling ervaren en is men positief verrast.

Iets wat zeker een muts is bij een volgende auto is de bi xenon verlichting, tjonge wat een licht opbrengst. Tip: bezuinig als het even kan, hier niet op!

De kleur? Ik sta nog steeds achter de keus, maar om het plaatje mooi te houden sta je wel vaker in de wasstraat. Ach ja wie mooi wil zijn……………..

Zo, nu op naar de eerste beurt, ik zal me dan weer melden.

Bijna een jaar verder

  • 56.000 km

Bijna een jaar verder, 4000 kilometer verwijdert van de 60.000. Eens kijken of er tijdens de beurt bijzonderheden zijn. Ik heb ze nog niet kunnen ontdekken.

Heb overwogen om de Exeo te laten chiptunen, echter vanwege de garantie beperkingen (nog) niet laten doen.

Tot na de beurt!

We are going on a summer holiday

  • 95.000 km

Met een retourtje Berlijn en Parijs en 2 onderhoudsbeurten verder met nu ruim 95000 kilometer op de klok.
Eind mei 1 incident met het alarm en/of de centrale portiervergrendeling gehad. Auto was niet af te sluiten met de aftandbediening (batterij was niet leeg). Wanneer de auto handmatig werd afgesloten ging na enkele seconden het alarm spontaan af. Gelukkig kon ik na een telefoontje dezelfde middag nog bij de dealer terecht. Diverse fout meldingen in de computer. Te veel eigenlijk om een duidelijke diagnose te stellen. Een reset en het probleem was opgelost.
Verder behalve de reguliere punten, vloeistoffen en filters zijn er geen bijzonderheden.
Je weet pas wat je mist als je het niet hebt. Wat een verademing als je na een dag vervangend vervoer weer in je eigen auto stapt.
Ik blijf het een bijzondere auto vinden en zou dit model van Seat zo weer nemen.

Sta op het punt om de auto te gaan beladen (kampeer uitrusting). Doel: Toscane!
Heb zelfs voor de voor de gelegenheid besloten om over de Sankt Gotthard te gaan i.p.v. door de tunnel.
Heb er nu al zin. Met een beetje goede wil en de nodige bezichtigingen verwacht ik tijdens mijn vakantie het klokje rond te rijden.

Tot een volgende keer en voor een ieder die nog gaat, een hele fijne vakantie!

Het "einde" nadert

  • 166.000 km

Het einde nadert….

Inmiddels ruim een jaar en een zomervakantie verder. Actueel 166.000 km gereden.

Binnenkort zal ik toch wel met een dubbel gevoel afscheid moeten gaan nemen van mijn Seat Exeo.
Waarom een dubbel gevoel? Enerzijds, ik moet m’n trouwe maatje laten gaan (max aantal kilometers wat ik mag rijden komt in zicht).
Tot op de dag van vandaag is het nog steeds genieten om erin te mogen rijden. Anderzijds met het huidige aanbod van de 14% auto’s is toch wel een soort van “loonsverhoging” wat je jezelf kan toebedelen. Ik heb inmiddels een paar op het oog. Of het waardige opvolgers zullen zijn? De tijd zal het leren.

Terug naar de Exeo. Wat een auto. Geen misslag, geen (grote) gekkigheden……gewoon een klasse auto!
Wat wel? Een piepje/krakje in de bestuurdersstoel in de rug bij oneffenheden in de weg. Gemeld bij een beurt echter de dealer heeft niks kunnen ontdekken en eerlijk gezegd heb ik zelf hierin ook niks gevonden. Omdat het bij je dagelijkse geluiden is gaan horen verneem je het nagenoeg niet meer.
Verder als je vanuit de zes, zeg op de snelweg gas geeft ontstaat er een resonantie in de versnellingspook, hand erop en het is over.

Eind conclusie:
Echt een prima rij/reis auto. Betrouwbaar en mooi in zijn eenvoud, je komt hem bijna niet tegen zeker niet de uitvoering vanaf 2012.
Wat zijn buiten de beurten en de banden om de extra kosten geweest? 2 x een liter olie en 2x een lampje (dan werden gelijk beide vervangen) van de nummerplaat verlichting.
Ik weet zeker dat hier iemand nog heel veel plezier aan gaat beleven! Succes alvast.

Tot een volgende keer met een andere auto 

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens