Seat Cordoba Vario 1.9 TDi 90pk SE (1998)

autoreview

Seat Cordoba Vario

Signalement

UitvoeringCordoba Vario 1.9 TDi 90pk SE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf162.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 250.000 km

Mijn vorige auto was ook een Cordoba. Fijne auto. Niet te groot, maar ook geen kleintje en lekker degelijk. Die had al veel gereden en ik was er daarom des te zuiniger op, helemaal nadat hij in de rubriek Klokje Rond had gestaan (AW 53-2005)
Helaas reed ik hem in een onoplettende bui in de poeier. Op zoek naar iets nieuws.
Ik wilde geen sedan meer zoals de vorige. Helemaal in combinatie met de gastank was het een ramp als je een keer grotere spullen wilde vervoeren. Het liefst een Ibiza, of een Vario met gas maar het was erg moeilijk om een goed exemplaar te vinden. Dan maar een diesel. En als het even kan een TDI, en geen SDI. Ik heb`m gevonden. Voor een goede prijs zag ik een blauwe Vario met TDI blok op Marktplaats.nl. Kilometerstand laten checken en die bleek te kloppen.
Nu heb ik er zo`n 20000 km mee gereden in 10 maanden tijd en ik heb er nog niet echt wat mee gehad. Een kapot portierslotje en een gare uitlaat. Maar dat was al toen ik hem kocht. Daarnaast gewoon het reguliere onderhoud.
Heerlijk, gewoon een auto zonder gedonder. Hij is met z`n 90 pk lekker vlot, vlotter dan de 1.8 die ik hiervoor had, hoewel die ook 90 pk had.
Het was wel wat slikken bij het betalen van de wegenbelasting. Bij de vorige Cordoba met gas (G3) was ik per kwartaal 100 euro kwijt. Nu het dubbele...

Wat ik wel mis is de luxe. De vorige was een GLX, lekker aangekleed. Na de facelift werd de luxe aanduiding van CLX/GLX vervangen door SE en SXE. Die van mij is een kale SE. Wel electrische voorramen, stuurbekrachtiging en CV maar geen CV met afstandsbediening, lichtmetalen velgen, dakraam, velours bekleding, afsluitbaar handschoenenvakje, mistlampen en metallic lak.
Maar wel een auto die lekker ruim is, lekker vlot en vooral; betrouwbaar. Hij ziet er nu nog echt te braaf uit met z`n wieldopjes dus ik ben nog op zoek naar een setje (gebruikt) lichtmetaal en een achterspoilertje.
Bij de bouwmarkt en/of de IKEA en vooral de garage heb ik nu geen problemen meer!

Update
Inmiddels zijn we een paar jaar verder. Grappig om te lezen dat ik toen nog LM velgen en een spoiler wilde. Die zijn er nooit gekomen. De Cordoba is een echt werkpaard geworden. Ik heb hem zelden ontzien; veel gesleept met boot erachter, veel bouwmarkt ritjes en tijdens het klussen regelmatig naar de stort waarbij de auto er niet schoner op werd. Ook zijn we er een aantal keer mee naar Zweden geweest, waar we soms ook wel offroad ermee gingen. Toch onderhoud ik hem netjes. Doe een beurt zodra ik vind dat dat nodig is en als er iets kapot is wat ik zelf niet kan, gaat hij naar de plaatselijke VMBO, afdeling motorvoertuigentechniek.
Het enige euvel wat ik heb gehad was een contragewicht van de versnellingsbak wat steeds stuk ging. Steeds maar weer laten lassen maar na de derde (of vierde) keer laten vervangen.
Inmiddels ziet de auto er wel wat gehavend uit. Vorige week ben ik ermee tegen een paaltje op gereden en heb de bumper daarom met duct tape vast gezet. Gisteren is op een mysterieuze wijze de linkervoorkant ineens mintgroen geworden. Waarschijnlijk een auto de tegen mijn auto is gereden. Het kan me niet zoveel meer schelen. Lelijk is hij nu toch al. Ook omdat de bestuurdersstoel behoorlijk kapot is, het dasboard rammelt evenals de achterklep. Maar technisch is hij nog steeds niet stuk te krijgen. Zover ik weet lekt hij alleen wat olie via de carterpakking. Lig ik ook niet zo wakker van. Ach, op die manier bakent hij gewoon zijn territorium af.

PROBLEMEN

Bij aankoop was de achterdemper lek. Via de sloop heb ik een andere geregeld. (50 euro)
Het rechterportierslot was stuk. Kon niet op slot, wel open. Nadat het linkerslot ook kapot ging heb ik ze beiden laten repareren. 30 euro.
Distributieriem, spanrol, waterpomp, multiriem en v-snaar vervangen (ca 300 euro)

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.