Seat Ateca 1.5 TSI FR Business Intense (2021)

autoreview

Seat Ateca 1.5 TSI FR Business Intense (2021)

Signalement

UitvoeringAteca 1.5 TSI FR Business Intense
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst8.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Review Ateca 1,5 FR

  • 8.000 km

Review Seat Ateca 1.5 FR 2021

Overal beoordeling zou ik het vooral als een goede allround auto omschrijven.
Mijn vorige wagen was een Audi A4 Avant 190pk TFSI en mijn huidige is een BMW 330i. Tussen deze 2 wagen in dus even mogen rondrijden in de Ateca 1.5 FR. En vergeleken met die 2 wagens merk je uiteraard wel verschil dat dit andere klasse is maar zeker een prima auto!

- Wat mij meteen opviel van buiten zijn de toch wel mooie stoere en sportieve uitstraling die de wagen heeft. Qua lak was hij (volgens mij) metallic zwart al had ik in de felle zon het idee dat er ook een mooie subtiele donkerblauwe gloed in de lak verwerkt zat: erg fraai! Ook lagen er mooie 19 inch velgen onder en was hij verder echt compleet aangekleed met alles erop en eraan: Digitale cockpit, verwarmd sportstuur, adaptive cruise control, rode stiksels, schuif kanteldakje etc.
- Digitale cockpit erg mooi en fraai vormgegeven. Leuk detail is dat je cockpit in 3 standen kan zetten waarvan er 1 behoorlijk (uiteraard) op die van Audi lijkt maar de andere geeft je een layout dit op die van BMW lijkt.
- Qua vermogen is de 1.5 een prima motor. Niet snel maar ook weer niet te langzaam. Je kan er prima een gat mee induiken als dat moet en je rijdt vlot met het verkeer mee. In de stad prima zuinig in verbruik en op snelweg op normale snelheid (100) ook prima verbruik.
- Verder was de hoge instap bijzonder fijn (zeker voor mensen die moeilijk ter been zijn of rugklachten hebben is de in-uit stap fijn zoals bij meeste van dit soort modellen). Zitpositie tijdens rijden was ook prima in orde.
- Laadruimte ook prima voor deze klasse en interieur ook netjes afgewerkt
- Opbergklepje voor zonnebril in dak/plafond: dit zouden echt alle merken moeten doen!
- Adaptive cruise control werkte prima en vlotjes. Wel hield hij af en toe in als hij dacht dat er iemand van baan wisselde en remde dan wat af preventief. Op zich goed maar als ik het nu vergelijk met de BMW dan is het systeem van de BMW in dat opzicht beter/vloeiender.
- Qua sturen voelt hij erg licht aan ook met alle instellingen in sport. Het is uiteraard geen wagen die voor bocht smijtwerk zal gaan gebruiken maar desondanks miste je toch wel enig contact met wat er gebeurt onder je. Dit was wel ff wennen.
- Iets wat me wel enigszins stoorde was dat hij in sport modus erg veel vermogen op de voorwielen gooide dat je in stilstand vaak even wat wheelspin had, minder goed voor de bandjes dus en op langere termijn zal dit tot wat minder comfort leiden als de banden vlakker worden hierdoor. In overige standen niks aan de hand. Hij trekt prima en soepel op en ook de automaat doet goed zijn werk.
- Wel heeft de automaat hij net als de Audi enige input vertraging als je het gas indrukt, maar des al niet te min prima en verbazingwekkend soepel qua schakelen (zat vrijwel nooit echt te hoog of laag in de toeren).
- Uitschuifbaar bovenbeen ondersteuning had op de stoelen mogen zitten voor wat meer comfort. Hoofdruimte voor langere mensen prima echter als je ook lange benen hebt kun je op lange ritten die ondersteuning missen
- Mooi vormgegeven afgevlakt sportstuur met veel knoppen die je vrij snel intuïtief weet te vinden. Zelfde geldt eigenlijk wel voor alle bedieningselementen/knoppen. Het zit prima op de plek waar je ze verwacht en ze doen wat je wilt. Dit weten ze bij VAG toch altijd goed voor elkaar te krijgen! Nadeel van het sportstuur was dat hij hoekig vormgeven is ipv rond. Hierdoor ligt hij wat vreemd in de hand en voelde op langere ritten toch wat onwennig. Stuurverwarming is heerlijk en prima gedoseerd (aangenaam warm ipv standje hamburger bakken)
- Iets wat is niet snap is waarom toch de keuze voor alleen een touch display. Dit rijdt totaal niet fijn en een goede fysieke HMI knop is toch wel een gemis (bij veel merken).
- De gebruikte materialen aan de buiten- en binnenkant zijn mooi en afwerking is prima, alleen wordt er toch wel redelijk wat hard plastic gebruikt, maar dat zie je in dit segment wel meer.


Ik heb er slechts een paar 1000 km in gereden en kan dus niet een echt lange termijn ervaring delen, maar omdat hij vrij populair is, dacht ik laat ik mijn ervaring in ieder geval even delen.

Mijn slot conclusie: mooi vormgegeven koets die vooral een sportief uiterlijk heeft en in dit segment zich prima kan meten met concurrenten. Value for money lijkt het wel goed te zitten met de Ateca.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Seat Ateca

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.