Seat Alhambra 2.0 (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alhambra 2.0 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 163.000 km |
KM-stand laatst | 163.000 km |
- 163.000 km
Als gevolg van het krijgen van een derde kind waren we op zoek naar een grotere auto, waar drie kinderstoeltjes op de achterbank geplaatst konden worden. Omdat je dan al snel uitkomt bij een grotere auto, is al snel gekozen voor een auto op LPG. Er werd een Alhambra gekocht bij de Seat-Dealer in Eindhoven.
De wagen werd afgeleverd met een grote beurt, 6 maanden garantie en een nieuwe distributieriem. Na een dag rijden kwamen er problemen. Tijdens een regenbui bleek dat de ruitenwisser het niet deed. Volgens de wegenwacht bleek er een schroef niet aangedraaid. Dit euvel was dus snel verholpen. Nog een dag later begon de motor te schokken en gaf de wagen aan dat er een motorstoring was. We zijn toen direct teruggegaan naar de dealer. Het bleek dat er een paar kabels verkeerd lagen waardoor er een storing kwam bij lage toeren en bij een scherpe bocht. Dit is goed opgelost door de dealer.
De schrik zat er natuurlijk direct in en we vroegen ons af wat voor een auto we gekocht hadden. Echter ik moet zeggen dat na deze valse start de wagen ons niet meer in de steek heeft gelaten. Het is een zeer ruime wagen, waar je goed in zit en je hebt vooral veel ruimte. Zo kan ik mijn mountainbike rechtop in de kofferbak zetten zonder een stoel te verplaatsen en de achterklep kan nog dicht ook nog. De Alhambra heeft wel een slechtere wegligging dan een stationwagon, maar goed dat was ook te verwachten met zo'n hoge wagen. Het verbruik valt natuurlijk ook tegen. We rijden veel in de stad en dan haal je de 1:8 niet. Op de autoweg haalt hij met moeite de 1:9. Echter als je de LPG dan weer gaat afrekenen aan de Belgische pomp, dan maakt dit niet veel uit. Verder is het op vakantie gaan met deze auto een plezier. We hebben de eigenschap om iedere vakantie te veel spullen mee te nemen, maar dit ging goed in de wagen, waarbij je ook nog vrij zicht naar achteren had. Zo zie ik nog steeds het gezicht van mijn buurman op de camping in Italie, toen ik de bagage klaarzette om naar de auto te laten brengen. Hij vroeg of we met twee auto's waren gekomen. Hij ging mee naar de wagen en verbaasde zich dat alles er zo gemakkelijk in ging.
Tijdens de grote beurt van maart 2011 bleek dat er motorisch niets aan de hand was. Alleen bleken de banden kaal. Deze zijn vervangen door 4 zomerbanden. Vooral door de banden kostte de grote beurt bijna € 800,00.
In de zomer van 2011 bleek de airco kapot te zijn. Dit is een bekend euvel van de Alhambra. De reparatie kostte bijna € 600,00. Aangezien de wagen zo veel glas heeft, en dus snel warm wordt, hebben we de reparatie laten uitvoeren.
In januari 2012 bleken na een zeer koude nacht de ruitenwissers het niet meer te doen. Volgens de garage stond deze waarschijnlijk nog op interval waarna de motor kapot is gevroren. De vervanging kostte € 550,00.
In maart 2012 stond de grote beurt gepland. Tijdens deze beurt zijn er geen bijzonderheden geconstateerd.
Samengevat vinden we de wagen nog steeds een goede aanschaf. Het overzicht is goed. Mijn vrouw, die in eerste instantie huiverig was voor zo'n grote auto, kan er perfect in rijden. De kinderen hebben alle ruimte om zich te bewegen. Ik hoop dan ook dat we nog lang van deze wagen mogen genieten.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren