Saab 900i 16 (1992) #2

autoreview

Saab 900i 16 (1992)

Signalement

Uitvoering900i 16
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf287.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eindelijk weer een Saabje

  • 287.250 km

Na lange afwezigheid staat er eindelijk weer eens een mooie klassieke 900i voor de deur, of beter gezegd, in de garage want het schuifdak lekt nogal. De Saab dient als boodschappenauto voor m'n vrouw. Het is een scarabee groene 5-deurs zonder achterspoiler, dat vind ik zelf wel zo fraai. De wielen eronder lijken me origineel, maar ze vullen toch de wielkasten nogal, volgens de vorige eigenaar zijn het oorspronkelijk velgen van een 9000. Het staat in ieder geval wel aardig.
Los van de lekkage van het schuifdak (bij Saab Potze de afvoer door laten blazen, hopen dat dit helpt, anders maar binnen laten slapen) gaat er zo nu en dan een lampje met een verontrustende tekst over de engine branden. De engine gaat echter vrolijk door zonder olie of koelvloeistof te lekken dus het zal wel een los contactje van een oud sensortje zijn, vermoed ik.
Wel apart: eind tachtiger jaren kocht ik m'n eerste 900, een groene EMS van 1980, en er is verheugend weinig veranderd sinds die tijd, eigenlijk alleen de twee joystickjes voor de buitenspiegels. O ja, die eerste roestte als een gek, deze vrijwel niet. Beiden hebben de bizarre tegenstelling tussen (forse) buitenafmetingen en (matige maar gezellige) binnenruimte gemeen. Samen met de Volvo 240 estate blijft dit toch een absolute favoriet, ik ben de Mercedes 220TE die ik als intermezzo had gekocht al bijna weer vergeten. Zal als het goed weer is een paar foto's toevoegen.
Toevallig iemand tips over de reden van het motorstoringslampje? Of nog andere tips om het schuifdak lekvrij te krijgen?
Nog wel aardig: vrijwel alle documentatie zit nog bij de auto. Er zijn in de loop der jaren verbijsterende bedragen in het onderhoud gaan zitten. Aan de andere kant: hij is nu geloof ik ook wel echt goed.

De Saab is zonder problemen door de apk gekomen, alleen wist de garage (Saab Potze) me te melden dat er voor de volgende keuring toch echt een nieuw stuk in de bodem gelast moet worden bij de voorwielophanging, dat is natuurlijk een kleine tegenvaller, maar dat zien we volgend jaar dan wel weer. Het schijnt nogal een klus te zijn: de voorwielophanging moet er compleet onder vandaan en dan kan er voor zo'n € 150 nieuw blik in gelast. Nog nooit gehoord, heeft iemand anders hier ervaring mee? (en ja, dank voor de tip, ook op het saab-forum aangemeld, maar nog niets van gehoord, wordt vervolgd)

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.