Saab 900i (1988)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 900i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1988 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 283.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze auto hebben we sinds april niet meer. Hij werd helaas te duur. alleen voor mijn werk rijd ik nu alleen al 350km per week en dat kon ik niet meer betalen. Nu rij ik in een 1987 Suzuki Alto, die geen 1 op 10 rijdt maar 1 op 18, is betaalbaarder. Misschien koop ik later weer eens een saab, het bloed kruipt soms waar het niet gaan kan...
HIERONDER MIJN OUDE REVIEW
Het moest een Saab worden. Na een vakantie in Zweden en het bezoek daar aan het Saabmuseum in Trollhattan, waren we verkocht.
Nadat we een particulier aangeboden exemplaar hebben bezichtigd, werd duidelijk dat het niet zo makkelijk is om een goede oude Saab te kopen als je zelf geen verstand van deze beestjes hebt.
Gelukkig hebben we uiteindelijk een Saabspecialist gevonden die er heel wat had staan. We hebben een prachtig ’embassy blue’ expemplaar gekocht.
De nadelen van een Saab 900i classic zijn eigenlijk legio. Het is een grote, logge bak die van binnen bedroevend weinig ruimte biedt. De auto zuipt benzine (een op tien), en levert met 110 pk naar tegenwoordige maatstaven middelmatige prestaties. Het schakelen is ook een probleemverhaal, de extreem lange schakelpook blijft in elke versnelling kleven. De gevoelige versnellingsbak moet niet de geest geven, want deze zit ONDER de motor gemonteerd en dat kan een dure grap worden.
Maar nu! Voordelen, die zijn er ook. Ik vind het een auto met een hele unieke, sympatieke, individualistische uitstraling. Ik wordt blij als ik naar de auto kijk, en kan echt genieten van het lijnenspel van dit model. Andere mensen ’vinden’ er ook altijd iets van, en het is misschien krap op de achterbank, maar dat wordt gecompenseerd door een heel grote kofferbak, en door een ruime bestuurderspositie. Het is een echte rijdersauto, de besturing is heerlijk direct en de vering is comfortabel maar niet deinerig.
Vind je er een voor een billijke prijs? Geef hem een kans! Maar zoals een Saab 900 gebruiker op www.carsurvey.org zei ... ´It´s an automotive labrador, but you need a friendly vet´... Daar kan ik me bij aansluiten.
PROBLEMEN
Bijna geen, maar we hebben hem nog niet zo lang.
Vanaf het moment dat we hem hadden, reed hij soms heel moeilijk, vooral in lage toerentallen haperde de hele auto. Het bleek dat er een bougiekabel stuk was. Deze is kostenloos vervangen.
Er misten wat chromen strips (voor- en achterbumper) Deze zijn nog te koop, en prima zelf aan te brengen, met dubbelzijdige tape voor buiten.
Update 1 november 2004: Vorige week is de auto voorzien van een nieuwe APK. Hij heeft nu een Kmstand van 301000 zonder veel kuren te hebben gehad. Voor de APK is er een rem gangbaar gemaakt en er zijn olien bijgevuld en de bodem is bijgewerkt met tectiel. Ook is er iets aan de handrem gedaan. de kosten: 200€! Dat is niet veel voor zo’n oude auto.
Update 13 juli 2005: De auto heeft net een grote beurt gehad. Deze kostte weer slechts 220E. Dat komt ook omdat we zelf ook wat dingen hebben gedaan, zoals het vervangen van de bougies, verdelerkap en luchtfilter. Heeft nu 310500km op de teller en maakt zich op voor een grote reis naar scandinavie!
Update 1 november 2005: Auto is weer APK gekeurd; deze keer was de schade 190E, er hoefde buiten een nieuwe remkabel rechtsvoor (preventieve vervanging) haast niks aan te gebeuren. We zijn nog steeds hartstikke blij met deze auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren