Saab 900i 16 (1992) #3

autoreview

Saab 900i 16 (1992)

Signalement

Uitvoering900i 16
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf373.160 km
KM-stand laatst385.150 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fijne, wendbare en licht sportieve auto

  • 381.100 km

Saab 900 i 2.0 16 V vijfdeurs, handgeschakeld.

Deze origineel Nederlands Saab heb ik in 2018 ingevoerd in Duitsland, waar hij met relatief gemak door de Vollabnahme ging. Km stand toen 373.000, met NAP. De auto heeft relatief lang stilgestaan (8 jaar) en is flink opgeknapt in 2017, voor 3900 euro maar liefst.

Die Vollabnahme-keuring heb ik wel eens anders meegemaakt. Nu was het vooral een schakelaar die ik zelf in mijn handen uiteen zag vallen (binnenwerk was aan elkaar gekit) en een defect alarmlicht. Verder het oliefilmpje aan de onderzijde. Gefixt en gekeurd.

De Saab 900 rijdt erg goed. De wegligging is strak, de zit is comfortabel en hij laat zich goed door de bochten duwen. Het vermogen houdt niet over, maar maakt wel nieuwsgierig naar de prestaties van een 900 turbo.
De Saab verstouwt veel in zijn kofferruimte; de bank kan plat en dan is er genoeg plek.

Er zit een originele Saabtrekhaak op.
Er zijn wat roestproblemen, niet rond de asdoorvoeren, maar wel bij de achterwielophanging en tussen het binnen- en buitenplaatwerk rechtsvoor en linksachter.

Tussen 2018 en 2020 het volgende aangepast en verbeterd:
-originele lichtmetalen velgen, zwart, i.p.v. stalen velgen;
-originele achterklep van een turbo gemonteerd (de oude lekte);
-roest rond de wielkast binnen laten aanpakken;
-wielophanging linksachter rustproof gemaakt.
De specialisten in Ooij en Voorst ingeschakeld.
In 2020 weer gekeurd voor twee jaar, zonder grote problemen of bijzondere adviezen. Remblokken lopen wat aan, is gerepareerd. Waarschijnlijk ook een gevolg van stilstand: die doet de Saab geen goed.

Kleinere werkzaamheden

  • 384.400 km

De 900 heeft rond de kerstvakantie wat extra aandacht gekregen: ik had een vochtige kofferbak. De achterklep moest opnieuw afgesteld worden. De lekkage bleek dus niet te komen van poreuze pakkingen van het ventilatierooster achter, wat ik vermoedde. Ik heb zelf de ophanging achter aangepakt, ontroest en beschermd. Saabworld Voorst heeft de achterklep gedaan, de bumpersteunen tegen roest beschermd evenals de asdoorgangen. Verder weinig problemen: starten, rijden, geen accuproblemen door lekstroom. Typisch is dat een van de ruitewisserbladen zich losmaakt van de ruitewisserarm. Dat moet ik nog beter aanpakken. De vorige poging leverde alleen tijdelijk iets op. Het volgende punt is mogelijk de brandstofpomp die wat lawaaiig is naar mijn smaak. Maar misschien is dat wel normaal. Verder is er een voorband die langzaam leegloopt en is een van de luidsprekers aan gort. Hij rijdt prima, zeer tevreden.

Wasstraat

  • 384.600 km

Lekker door de wasstraat want de liggende delen werden wat vlekkerig. Een achterlichtrubber vond het niet zo fijn, bungelt nu. Nieuwe foto (nr. 1) nu met originele velgen (in zwart weliswaar) en achterspoiler. Enkele dagen weggezet in een garage; daarna was het weer starten/rijden.

Keuring netjes doorstaan

  • 385.150 km

Het was weer tijd voor tweejaarlijkse Duitse keuring. Het stickertje is weer binnen! Oliezweten op de motor en een heel licht beginnende speling op de voorwielophanging rechts. Verder niets. Keurmeester: "perfekt". Ik had wat meer problemen verwacht i.v.m. roest. De dreunende luidspreker rechtsvoor is vervangen door een Pioneer. Dat pastte netjes. Tip van de garage: een aftermarket luidspreker met een flink magnetisch veld kan bij de Saab verstoring van de metertjes geven. Dus ik heb het lichtste exemplaar gemonteerd. Op het to do lijstje staat nog het bevestigen van de binnenbekleding van de achterklep, roestpreventie deuren en licht koelwaterverlies. Het koelwater komt ook niet meer lekker op temperatuur.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens