Saab 900i 16 (1992) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | 900i 16 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 373.160 km |
KM-stand laatst | 400.000 km |
Fijne, wendbare en licht sportieve auto
- 381.100 km
Saab 900 i 2.0 16 V vijfdeurs, handgeschakeld.
Deze origineel Nederlands Saab heb ik in 2018 ingevoerd in Duitsland, waar hij met relatief gemak door de Vollabnahme ging. Km stand toen 373.000, met NAP. De auto heeft relatief lang stilgestaan (8 jaar) en is flink opgeknapt in 2017, voor 3900 euro maar liefst.
Die Vollabnahme-keuring heb ik wel eens anders meegemaakt. Nu was het vooral een schakelaar die ik zelf in mijn handen uiteen zag vallen (binnenwerk was aan elkaar gekit) en een defect alarmlicht. Verder het oliefilmpje aan de onderzijde. Gefixt en gekeurd.
De Saab 900 rijdt erg goed. De wegligging is strak, de zit is comfortabel en hij laat zich goed door de bochten duwen. Het vermogen houdt niet over, maar maakt wel nieuwsgierig naar de prestaties van een 900 turbo.
De Saab verstouwt veel in zijn kofferruimte; de bank kan plat en dan is er genoeg plek.
Er zit een originele Saabtrekhaak op.
Er zijn wat roestproblemen, niet rond de asdoorvoeren, maar wel bij de achterwielophanging en tussen het binnen- en buitenplaatwerk rechtsvoor en linksachter.
Tussen 2018 en 2020 het volgende aangepast en verbeterd:
-originele lichtmetalen velgen, zwart, i.p.v. stalen velgen;
-originele achterklep van een turbo gemonteerd (de oude lekte);
-roest rond de wielkast binnen laten aanpakken;
-wielophanging linksachter rustproof gemaakt.
De specialisten in Ooij en Voorst ingeschakeld.
In 2020 weer gekeurd voor twee jaar, zonder grote problemen of bijzondere adviezen. Remblokken lopen wat aan, is gerepareerd. Waarschijnlijk ook een gevolg van stilstand: die doet de Saab geen goed.
Kleinere werkzaamheden
- 384.400 km
De 900 heeft rond de kerstvakantie wat extra aandacht gekregen: ik had een vochtige kofferbak. De achterklep moest opnieuw afgesteld worden. De lekkage bleek dus niet te komen van poreuze pakkingen van het ventilatierooster achter, wat ik vermoedde. Ik heb zelf de ophanging achter aangepakt, ontroest en beschermd. Saabworld Voorst heeft de achterklep gedaan, de bumpersteunen tegen roest beschermd evenals de asdoorgangen. Verder weinig problemen: starten, rijden, geen accuproblemen door lekstroom. Typisch is dat een van de ruitewisserbladen zich losmaakt van de ruitewisserarm. Dat moet ik nog beter aanpakken. De vorige poging leverde alleen tijdelijk iets op. Het volgende punt is mogelijk de brandstofpomp die wat lawaaiig is naar mijn smaak. Maar misschien is dat wel normaal. Verder is er een voorband die langzaam leegloopt en is een van de luidsprekers aan gort. Hij rijdt prima, zeer tevreden.
Wasstraat
- 384.600 km
Lekker door de wasstraat want de liggende delen werden wat vlekkerig. Een achterlichtrubber vond het niet zo fijn, bungelt nu. Nieuwe foto (nr. 1) nu met originele velgen (in zwart weliswaar) en achterspoiler. Enkele dagen weggezet in een garage; daarna was het weer starten/rijden.
Keuring netjes doorstaan
- 385.150 km
Het was weer tijd voor tweejaarlijkse Duitse keuring. Het stickertje is weer binnen! Oliezweten op de motor en een heel licht beginnende speling op de voorwielophanging rechts. Verder niets. Keurmeester: "perfekt". Ik had wat meer problemen verwacht i.v.m. roest. De dreunende luidspreker rechtsvoor is vervangen door een Pioneer. Dat pastte netjes. Tip van de garage: een aftermarket luidspreker met een flink magnetisch veld kan bij de Saab verstoring van de metertjes geven. Dus ik heb het lichtste exemplaar gemonteerd. Op het to do lijstje staat nog het bevestigen van de binnenbekleding van de achterklep, roestpreventie deuren en licht koelwaterverlies. Het koelwater komt ook niet meer lekker op temperatuur.
Roest en water in de deur
- 390.006 km
Door een bekende Saabspecialist een aantal zaken laten verbeteren. De schakelaar van het achteruitrijlicht, een stofhoes, de handremwerking, dus kleinere dingen.
Later kreeg ik in de ineens in gaten dat er zich water verzamelde in het achterportier. Bleken er roestvlokken voor de afwateringskanalen te zitten. Na de regen van april en nog twee keer wasstraat stond het zo'n 10 centimer hoog. Doorgeflost en nu maar snel schoonmaken en behandelen.
Een leuke accessoire gevonden, tweedehands natuurlijk: een origineel zwart hondenrek dat met twee steunen wordt vastgezet in de bevestigingssleuven van de hoofsteunen achter. Ik mis nog een afstandhoudertje/plastic beschermbuisje. Dat moet ik maar even zelf uit een slang snijden. Lichte gebruikssporen en wat oppervlakkige roest.
Twee weken geleden nog een leuke rally gereden door de Bommelerwaard. De beoogde auto startte niet, maar gelukkig is de Saab altijd betrouwbaar.
Dynamo geeft de geest
- 392.700 km
In april 24 de auto weer door de DEKRA laten keuren, De remmerij was niet in orde, waarschijnlijk door relatief veel stilstaan. Dus de achterremmen remden onvoldoende en de handrem had te weinig kracht. Laten repareren en weer voor twee jaar goedgekeurd.
De uitlaatgaswaardes waren ook fraai: bij stationair toerental (830) was er 0,14 vol-%CO (max. 0,5 is toegestaan). Bij verhoogd toerental 2750 toeren 0,22 met max. 0,3.
Twee maanden later: enkele keren had ik wat elektronische spookstoringen. Uitvallen van de radio, de ruitewissers die niet meer zo goed gingen. Maar na een werkdag geparkeerd te hebben gestaan, startte ie weer en leek er niks aan de hand. Totdat op een zeker moment de accu helemaal leeg was. Aanvankelijk leek het alsof de accu of de dynamo het probleem was. Laten testen en het bleek de accu....dachten we. Nieuwe accu erin. Daarna naar een leuk festival gereden en op de terugweg 's nachts ging alles langzaam uit. Net ergens bij de bebouwde kom gestrand en de auto met de laatste krachten in de berm geparkeerd. Accu later met een andere auto mee en opgeladen en de auto daarna opgehaald. Dat ging prima. Alleen bleek bij de garage dat de dynamo dan weer wel en dan weer niet goed functioneerde, dus daardoor kwam er in eerste instantie geen verdenking op een defecte dynamo bovendrijven. Dus nu zit er een revisiedynamo in. Inmiddels doet alles het weer prima en zijn er ook weer wat langere ritten gemaakt nu de auto betrouwbaarder is. Kilometerstand inmiddels 393.200. Ook filerijden en zo gaat goed, geen rare warmteontwikkeling in de zomerse hitte en de fan springt er op tijd in.
Beter geen E10
- 395.206 km
Een paar honderd kilometer geleden getankt, maar achteraf moeten vaststellen dat het het verkeerde was: E10. De auto begon plots te bokken, toerental helemaal van slag, motorlampje aan, motor sloeg zelfs tijdens het rijden af, scary!
Dat was dus even afzien en niet bepaald relaxed rijden. Ik heb iedere keer de benzine weer verdund met 10-15 liter E5 super+ en een middel toegevoegd dat de effecten van de ethanol wat opheft. Nu is het weer normaal, dus voortaan goed opletten met tanken. Er komt een nieuwe uitlaat (achterdemper) op en verse olie in. (fijne Saabspecialist) Zelf vervang ik de ruitewissers nog, ook de priegelige van de koplampen. Op naar de 400.000!
De 400 duizend kilometers bereikt
- 400.000 km
Toch wel een mooie mijlpaal: 400.000 km. De 900i houdt zich goed. De roest wordt wel steeds meer een probleem. Ik zie nu ook iets van een roestblaas naar buiten treden bij het spatbord linksvoor. Aan de binnenkant is er een uitstulping te voelen. Valt dat nog te stoppen? Het plaatwerk is niet echt rechttoe rechtaan, dus je kunt niet makkelijk zien wat er onderhuids gebeurt. Je komt er ook niet echt goed bij.......Verder eigenlijk weinig problemen. Iets olieverbruik. De nieuwe uitlaat is na een aanpassing nog steeds niet goed onder de auto gemonteerd. Dus na een paar duizend kilometer weer een rammel of trilling bij bepaalde bochten en snelheden. Je merkt wel dat na langere tijd stilstand de Saab wat moeilijker wakker wordt, maar als je 'm dan weer als dagelijkse auto inzet, wordt het totaal wat soepeler. Kleine dingetjes zijn nog steeds de lampjes van de dashboardverlichting en de vibrerende luidspreker rechtsvoor in het dashboard. De Saab heeft nog een jaartje TüV, dus met wat onderhoud kunnen we nog even door.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.