Saab 900c (1989) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 900c |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1989 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 247.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Oke, het is niet de meest vlotte Saab, maar de prestaties zijn voldoende om in het huidige verkeer mee te kunnen komen. Deze basis Saabs zijn behoorlijk comfortabel - een beetje stug rijgedrag, maar de uitmuntende verwarmde voorstoelen maken dat meer dan goed. Door deze voorstoelen is dit één van de weinige auto"s van deze leeftijd waar je een hele dag zonder rugpijn in rijdt. Met andere worden, een prima compromis tussen comfort en rijeigenschappen - een auto kan in mijn ogen ook te comfortabel zijn.
Opvallend is het stugge karakter van de versnellingsbak, vooral wanneer de motor/bak koud zijn. Vergeleken met de versnellingsbak is de motor vrij soepel, met als specifiek aandachtspunt de demperolie in de carburateur. Deze dient regelmatig gecheckt te worden; een te laag niveau leidt tot "bokken".
De interieurruimte is over het algemeen ruim voldoende, behalve op de achterbank. Daar gaat het er krap aan toe. De kofferbak daarentegen heeft meer weg van een balzaal. Wanneer de achterbank naar voren wordt geklapt, is er nog maar weinig wat je niet kunt vervoeren: hele bedden hebben erin gelegen terwijl de achterklep gewoon dicht kon.
Het dashbord is prima ingedeeld; tijdens het rijden kun je overal goed bij en de indirecte groene verlichting geeft een rustig beeld: erg prettig tijdens nachtelijke ritten.
In een notedop: een heerlijk comfortabele en praktische kilometervreter met een stijlvol en apart design. Een auto die vooral gedurende lange snelwegritten met hogere kruissnelheden in z"n element is.
PROBLEMEN
Forse problemen heb ik met deze wagen niet gehad. Het onderhoud tot nu toe is regulier onderhoud, geen negatieve uitschieters en het blijft binnen budget. Dat is één van de zaken die ik aan de Saab zeer waardeer: gewoon stevige techniek die met normaal onderhoud tot zeer hoge kilometerstanden in staat is. Wat echter wel tegenvalt is de roest. Op zich is roest bij deze leeftijd niet echt vreemd, maar een gat in de bodem en bij de wielkasten doen toch afbreuk aan het kwaliteitsaspect. Overigens valt dit prima te lassen, maar met een grondige keuring op roestontwikkeling kan de toekomstige eigenaar van een Classic 900 veel ellende besparen - genoeg info hierover op de verschillende liefhebberssites.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren