Saab 9000 CSE 2.3i (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9000 CSE 2.3i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 338.000 km |
KM-stand laatst | 339.000 km |
ERVARINGEN
- 339.000 km
De 9000 is mijn vijfde Saab. Mijn vorige auto was een Citroën AX die ik heb gekregen van mijn vader, om mobiel te blijven tijdens mijn studie. Een geweldige gift en probleemloos bovendien, maar nadat ik was gestopt met mijn studie, wilde ik toch graag weer een auto rijden van het mij zo vertrouwde merk.
Zodoende startte mijn zoektocht naar een goede en betaalbare Saab.
Bij de Saab-specialist waar ik al menig Saab heb gekocht en laten onderhouden (Jaap Hoogeveen te Smilde), stuitte ik op een 9000 CSE 2.3-16 van december 1992. Zeker in de kleur donkerblauw een zeer chique automobiel en betaalbaar uit een niet al te groot budget. Deze wagen was door de specialist onderhouden en zodoende wist hij mij het één en ander te vertellen over de historie van de auto. Er was het nodige aan vervangen en gerepareerd (o.a. de koppakking) en dat heeft me doen besluiten de auto te kopen.
De eerste kilometers bevallen uitstekend. Ik ben geen veelrijder (zo\'n 10.000 km per jaar), maar hecht wel waarde aan comfort, prestaties (i.v.m. veiligheid wil ik graag iets over hebben) en betrouwbaarheid. Daarin heeft geen enkele Saab mij ooit teleurgesteld.
Tijdens het rijden valt meteen op dat de Saab 9000 vooral is afgestemd op comfort. De stoelen zitten perfect en alles is verstelbaar voor het vinden van de optimale rijpositie (axiaal verstelbaar stuur, in hoogte verstelbare stoel, lendesteun). Daarnaast valt op dat alles, ook na 16 jaar, nog prima werkt. Wat te denken van automatische climate control die perfect functioneert, ABS, stoel- en spiegelverwarming en cruise control?
Ook in het interieur is het degelijkheid troef. De gebruikte materialen zijn van uitstekende kwaliteit en aan de bekleding kun je niet zien dat deze auto al bijna drie en een halve ton achter de kiezen heeft. Alles in prima staat. Bovendien hoor je nergens in de auto een rammeltje of een kraakje, wat toch wel aangeeft, zeker gezien de leeftijd, dat je met een kwaliteitsproduct onderweg bent.
Natuurlijk kun je merken dat je op weg bent met een oude auto. Op snelheid is er het nodige windgeruis, de centrale vergrendeling heeft géén afstandsbediening en het interieur ziet er ietwat gedateerd uit. Tja. Dat moet je maar voor lief nemen.
Zaken als het verbruik heb ik nog niet berekend, maar binnenkort volgen de eerste gemiddelden. Eerst even inrijden!
Update 4 november 2008:
De kilometerstand is nu bijna 341.000 km. De auto doet het nog steeds uitstekend en de eerste verbruikscijfers zijn binnen. Ondanks dat ik heel veel korte ritten maak (hoofdzakelijk woon/werkverkeer: 3 km heen, 3 km terug), valt het me aardig mee. 1 op 9 gemiddeld over de afgelopen periode, met af en toe een wat langere rit. De brandstofmeter vertelt trouwens niet altijd de waarheid: na zo\'n 400 km geeft die aan dat er nog slechts 10 liter brandstof in de tank zit. De eerste keer schrok ik daar enorm van, maar ik hoefde maar 40 liter te tanken. Er gaat totaal 66 liter in die tank, dus niet erg nauwkeurig. Als je het maar één keer weet...
PROBLEMEN
- 339.000 km
De eerste dag na aanschaf liep de motor warm. De thermoschakelaar bleek defect te zijn waardoor de fan voor de radiateur geen seintje kreeg dat hij moest gaan draaien. Direct vervangen en sindsdien werkt het allemaal weer prima.
Wat nog opgelost moet worden, is dat de radio (overgebouwd uit vorige auto) niet uit kan. Ook al druk ik op \'off\', de radio blijft spelen. Alleen wanneer het contact wordt uitgezet, gaat de radio uit. Een elektrisch grapje, waar de specialist z.s.m. naar zal kijken.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren