Saab 9000 CSE 2.3 Turbo (1993)

autoreview

Saab 9000 CSE 2.3 Turbo (1993)

Signalement

Uitvoering9000 CSE 2.3 Turbo
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf301.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik was al een tijdje aan het kijken naar een 9000 turbo, maar had me nog niet zo goed voorbereid. Ik ging samen met een vriend even eentje bekijken in Zoetermeer. Groen metallic, crème leer, climat control, om kort te gaan full option. Naar mijn mening de mooiste Saab ooit gemaakt. Luxe en snelheid. Het is een echte wolf in schaapskleren. Dus gekocht...

De kilometerstand was met 3 ton enigzins hoog, maar met goed onderhoud kan een Saab het lang volhouden. Nadat ik ’m gekocht had heb ik ’m direct naar IJdorff in achterveld (goeie Saab specialist) gebracht om ’m helemaal na te laten lopen en te laten maken wat er mis zou zijn. Toen bleek dat ik me toch wel even verslikt had. Het bleek dat mijn overigens goed rijdende Saab nogal wat achterstallig onderhoud had in te halen. Maar ja onderhoud is alles bij deze auto. Ik heb in de eerste twee maanden 4 keer bij de garage gestaan en nog eens het aankoop bedrag van 2250,- euro erbij gelegd. Hij heeft dus in z’n totaliteit € 4600,- gekost. Het heeft me toen bijna tot wanhoop gedreven, maar de afgelopen 4,5 maanden is het een feest geweest en vorige week is ie zonder problemen door de keuring gekomen.

Het rijden is verder een heerlijke belevenis. Het acceleren houdt gewoon niet op. Van 0 naar 100 in 8,5 seconden en een top van 235 km/u zijn prima prestaties voor een auto van 1400 kg. De automaat is bij het opschakelen zijdezacht en schokt soms een beetje bij het terugschakelen, maar het is niet hinderlijk. Het enige minpuntje is een algemeen 9000 probleem, het windgeruis. Door de naad van deur aan de voorzijde van de carroserie te plaatsen is dit altijd een probleem. Tevens is het onderstel soms iets aan de weke kant.

Al met al is deze auto een tot aankoop. Voor relatief weinig geld rij je in stijl en hoog comfort. Het is echter wel een auto om van te houden, want hij heeft veel aandacht en zorg nodig. Maar daar geeft ie dan ook weer een hoop voor terug.

Update 18 januari 2008 / km-stand 325.000
Over het gehele jaar 2007 bezien heb ik ongeveer 3500,- euro uitgegeven aan onderhoud van mijn Saab. Momenteel ben ik me aan het beraden op de koop van een 9-5, maar dan moet ik eerste een goed beeld van de kosten hebben. Ondanks de kosten is het rijden in zo’n dikke turbo het geld dubbel en dwars waard.

PROBLEMEN

Zoals gezegd kwamen de meeste zaken aan het licht in de eerste twee maanden. Let dus extreem goed op het onderhoudsverleden. Tevens kun je beter het type van na 1994 aanschaffen. Mijn versie is uit 1993 en heeft nog wel eens last van het TCS systeem, anti-lock, limp-home mode en andere electrische kwaaltjes. Dit is vanaf type 1995 verholpen.

In de eerste twee maanden heb ik het volgende laten vervangen:
- alle olie in de hele wagen, waarbij voor de olie voor de automaat belangrijk is
- middendeel van de uitlaat
- Dynamo
- Brandstofpomp
- meganiek electrisch raam bestuurderszijde
- gordelmeganiek bestuurszijde i.c.m. herstel SRS-systeem
- accu vervangen
- nieuwe voorbanden en remblokken
- Veiligheidsklep vacuumsysteem TCS systeem
- meerdere keren laten uitlezen en afstellen
- gescheurde radiatorslang
- tweetrapsregelaar voor de coolingfan
- witte knipperlichten
- verder nog een volledige check-up en beurt
- nieuwe einddemper
- lampje in bestuurders portier vervangen
- TCS en anti-lock problemen, nog niet opgelost ondanks meerdere pogingen.

Het heeft me de eerste twee maanden dus redelijk wat geld en moeite gekost, maar uiteindelijk heb ik de afgelopen 4,5 maanden probleemloos gereden en dan is de pijn weer snel vergeten. Wat als ie eenmaal goed rijdt dan is het een fantastische wagen!

Update 18 januari 2008 / km-stand 325.000
Laat ik beginnen met aan te geven dat ik nog steeds met veel plezier rond toer in mijn Saab. Er is inmiddels echter wel weer wat geld tegenaan gegaan om ’m goed te houden. Helaas heeft ie een kwaaltje gekregen waar meer 9000 turbo’s uit de periode ’92 - ’94 last van hebben. Tegenwoordig gaat vaak de TCS bij het optrekken branden, wat als gevolg heeft dat de auto inhoud. Daarnaast is er iets mis in het anti-lock systeem. Lampje brand en auto gaat soms bij het aanremmen op de abs. Erg vervelende problemen die de monteurs niet kunnen oplossen.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens