Saab 9000 CS 2.0i (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9000 CS 2.0i |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 60.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een van mijn medewerkers is Saab-gek. Daardoor aangestoken heb ik in 2001 een 9000 gekocht. Het is een mooie statige auto. Een toekomstige klassieker zoals iedereen mij wist te melden. En de door mij bereden uitvoering is voorzien van bijna alle comfort. Zelfs een standkachel veraangenaamt het rijden in deze auto. Alleen de leren zetels moet ik met de hand verstellen.
Toch knaagt er ontevredenheid aan mij. De auto kostte mij een slordige 40.000,= gulden. Ik verwachtte daarvoor een goede auto en veel service van de garage. Naïeveling. De aflevering liet een maand op zich wachten. Kreeg wel 2 jaar garantie. Die had ik erg nodig. Afgezien van de vele ergernissen die vooral met de dealer en de achterliggende organisatie te maken hebben, rijdt de auto prima. Niet zo lekker strak als de BMW´s of Peugeot die ik daarvoor heb gehad of de Matra Murena die ik ook bezit, maar comfortabel zeker wel. Het meest gelukkig ben ik met de stoelverwarming en de standkachel (waarvan de afstandsbediening het overigens bij -0 perfect liet afweten).
Het is een lange afstandswagen. Naar mijn stulpje in Frankrijk is gewoon 1.200 km feest, al ligt er dan wel een kussentje voor extra steun. En wat een ruimte zit er in die achterbak. De koelbox kan netjes tussen de kinderen in, die trouwens met gestrekte benen de voorstoelen nauwelijks kunnen aanraken. Zoef... 160 is een mooie snelheid zeker op de péage en met de cruise control aan. Prima constante snelheid. Dat is bij inbouw achteraf in mijn ervaring toch altijd een probleem. In mijn Peugeot werd ik gewoon zeeziek.
Ook op de korte afstand rijdt deze auto als een limousine. Dat is een frans woord, maar die Zweden kunnen er ook wat van. En nu na twee jaar tobben met de garage is het echt een prima en betrouwbare auto geworden.
PROBLEMEN
Het grootste probleem is de dealer geweest. Verkopen is een ding, service bieden totaal iets anders. Zo heeft de standkachel 2 jaar niet naar behoren gefunctioneerd. De airco (ACC) is te koud, of te warm. Verder zijn er veel mechanische problemen: 3 x terug voor niet goed functionerend alarm. Zonneklep was zonder aanleiding lam (niet op voorraad). De verder soepele maar iets te lichte 2.0i motor loopt stationair onregelmatig wel naar ’gekeken’ niet verholpen. De kilometerteller stopte ermee en pas na drie weken en 1 boete kon mijn auto de dealer in ´t Gooi terecht. Daar heeft de auto anderhalve week en 500 euro autohuur moeten staan omdat ze niet het juiste onderdeel hadden.
Remklauwen zaten vast, waar ik achterkwam toen ik de auto toch maar bij de ANWB liet keuren. Moeilijk, moeilijk deed de dealer. Uiteindelijk toch beide klauwen voor vervangen.
Tenslotte het navigatiesysteem. Door de dealer ingebouwd en zeker vier keer teruggeweest. Na iedere ´nakijkbeurt´ kon het systeem mijn huis niet eens terugvinden. Pas de laatste keer is het probleem opgelost en vind ik de weg weer. Die is voor mijn volgende auto zeker niet naar de saabdealer - die in een adem vertelde dat het jammer was van de ellende maar dat ik toch wel voor 45.000 euro bij een mooie 9-5 kon kopen. Ik denk toch dat ik ga voor de dernière des Matra´s, de Avantime. Heb ik, net als met de 9000, een klassieker van de toekomst.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.