Saab 900 Turbo 16S (1987) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | 900 Turbo 16S |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1987 |
Jaar van aanschaf | 1991 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 285.000 km |
Mijn eerste Saab
- 285.000 km
Dit is een onderdeel van mijn "autobiografie die hier geplaatst staat:
http://www.saabforum.nl/viewtopic.php?f=16&t=124421
In 1991 was ik eindelijk zo ver dat ik aan een echte auto toe was.
Kompier in Heerlen had een 900 T 16S staan, een echte. Kenteken RN-09-HJ. Het was een auto die oorspronkelijk gekocht was door een Amerikaan die op de NAVO-basis in Brunssum werkte. Dat betekende natuurlijk dat alles er op en aan zat:
Leer, airco, cruise control, elektrische spiegels, ramen en schuifdak. Ik vind de combinatie van een zwarte carrosserie (zonder zijskirts, zonder whaletail), met cognac-kleurig leer eigenlijk nog steeds de mooiste: stoer en toch vriendelijk.
http://img153.imageshack.us/img153/5460 ... 55fxtv.jpg
Ik heb helaas geen foto van de auto (en ook niet van de andere, alles voor 1997 is in een boedelscheiding blijven hangen, en van de auto’s daarna heb ik eigenlijk zelden foto’s genomen)
De auto was van 1987, maar was nog een steilneus. Bovendien had hij zgn. sealed beam koplampen.
Dat zijn koplampen waarbij huis en lamp één geheel vormen. Ze geven een hogere lichtopbrengst dan gewone lampen, maar gaan elke 50.000 km kapot en zijn dan duur om te vervangen. Om de een of andere bureaucratische reden zijn ze in Nederland verboden. Dat wist ik niet en Kompier heeft het me nooit verteld. Ook niet bij de APK’s. Kennelijk hebben ze altijd gedacht: bij een controle verwisselen we ze snel…
Ik heb er dus altijd een vermogen voor betaald (fl 175 per stuk of zo). Pas toen ik de APK ergens anders liet doen kwam ik er achter. Kompier heeft toen tegen materiaalkostprijs de lamphuizen vervangen.
Toen ik de auto kocht stond er 85.000 km op de teller. Ik heb er van 1991 tot 1997 mee gereden. Toen ik hem verkocht was de stand 285.000. Ik heb hem gekocht voor fl 32.500 (waarbij de inruil van die Hyundai dus compenseerde voor de fl 5.000 die Kompier te veel vroeg.
In mijn herinnering is de auto technisch eigenlijk probleemloos geweest; wat ik me herinner zijn wel terugkerende airco-problemen, en van tijd tot tijd versleten slangen (heb je weleens onderin een veerboot naar Kreta gestaan dat de koppeling niet werkt omdat de slang een lekje heeft en enkele hele hele boze Griekse zeelui staan te schelden (rtfm) op je dat de auto nu toch echt weg moet rijden (omdat er tientallen auto’s achter staan…).
We hebben nogal met de auto door Griekenland gezworven: vooral veel vasteland, Peleponesos, Kreta (waar uiteindelijk de Saab-garage in Heraklion (eigenlijk een GM-garage met wat 900 NG-saabs) ontdekte waar het lek zat (als je 10 keer pompte met de koppeling had je wel weer druk, dus het moest ergens in de leidingen zitten)
Het rijden was natuurlijk fantastisch. De eerste zomer met de auto door Griekenland (heen rijden naar Brindisi, daar oversteken, rondtoeren over Kefalonia, Zakynthos en de Peloponesos, in een auto die juist de kleinere bergwegen fantastisch vindt, maar ook een lange Italiaanse snelweg :O: niet schuwt. (en dan in een slaperig Italiaans dorpje helemaal in het zuiden lunchen. In zo’n stadje waar je voelt dat de maffiade baas is, en waar je een restaurant zoekt met een bewaakte parkeerplaats…).
In dat soort plaatsen is natuurlijk het mooie stoere brommen van de Turbo-uitlaat prachtig; als dat in zo’n slaperig stadje tussen de huizen doorbromt.
In Griekenland ging ik terwijl mijn vriendin lag te zonnen regelmatig met de auto een ommetje maken door de bergen:
Dak open, airco aan, en dan volgas. Is er iets leukers?
Ook aanbevelenswaard is: heen rijden naar Brindisi, oversteken met de boot. Zwerven door Griekenland, terug van Igoumenitsa met de boot naar Venetië en dan ontdekken dat je op 150 meter voor het San Marco plein langsvaart
Ook voor mijn werk was de auto perfect: ik woonde toen in Nuenen (bij Eindhoven) en werkte in Venray: in die tijd kon je nog langs allerlei plattelandswegen scheuren die niet omgebouwd waren tot 60 kilometerwegen.
In 1997 was de auto echt aan het verslijten: turbo, airco etc. Ik heb toen een andere auto gekocht en deze te koop gezet:
Op mijn advertentie in het Eindhovens dagblad (fl. 5.500 voor een tien jaar oude 900 16 TurboS met 285.000 km.) werd ik om half 8 op zaterdagochtend wakker gebeld. De auto was verkocht zei de enthousiaste meneer. Gevolg: vier of vijf anderen afgezegd.
De man had een grote Jaguar maar wilde altijd nog Saab rijden.
Helaas zag hij er na bezichtiging van af…
Gelukkig was hij zo sportief om me fl 500 te betalen als schade voor het niet verkopen.
Ik heb de auto toen voor fl 4.500 verkocht aan een meneer van Rotocars uit Oss.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren