Saab 9-5 Sport Estate 1.9 TiD Vector (2006)

autoreview

Saab 9-5 Sport Estate
Saab 9-5 Sport EstateSaab 9-5 Sport EstateSaab 9-5 Sport EstateSaab 9-5 Sport EstateSaab 9-5 Sport EstateSaab 9-5 Sport EstateSaab 9-5 Sport EstateSaab 9-5 Sport EstateSaab 9-5 Sport Sedan - interieurSaab 9-5 Sport Sedan - interieur

Signalement

Uitvoering9-5 Sport Estate 1.9 TiD Vector
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf177.000 km
KM-stand laatst248.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Diesel Krachtpatser

  • 248.000 km

Na ruim één miljoen km verdeeld over 6 benzine - Saabs, waarbij het jaarkilometrage gemiddeld boven de 40.000 uitkwam, uiteindelijk besloten een diesel Saab aan te schaffen!! Met mijn vorige 9000 Lpt heb ik als 1e eigenaar 14 jaar, 588.000 km gereden!
Ik wist dat het 1,9 liter diesel blok ontwikkeld was voor / door Alfa Romeo. In de kritieken kwam dit blok uitstekend naar voren (in de Alfa's dus).
De gok genomen. Dit voelde toch een beetje als merkverraad: wel weer een Saab (mijn 7'de in nu 30 jaar), maar voor de eerste keer geen Saab blok, maar een dieselblok van Alfa origine.

Ik ben uitgekomen op een 4 jaar oude 9.5 Sport Estate in de top - uitvoering, de Vector, met automaat. Bovendien was het blok getuned door Hirschmann, de huistuner van Saaab. Alle mogelijke extra's zaten er op: o.a. super geluids systeem, navi, leer met verwarmde en geventileerde (sport) stoelen.
Ik heb bij de aflevering als voorzorg de tuimelaars van de nokkenas laten vervangen: het enige punt dat bij deze motoren problemen kan opleveren. Je kunt het dan beter vóór zijn dan dat je met hoge kosten strandt.

Mijn rij - ervaringen:
Wat rijdt dat heerlijk met een automaat, wat zitten die stoelen perfect, wat een fantastisch geluidssysteem. Wat een trekkracht levert zo'n getunede diesel op! Puntje: je hoort de motor brommen, zeker bij het optrekken: maar dat wendt.

Ik ben geen liefhebber van leer (schuiven op je stoel in snel genomen bochten, koud in de winter, heet in de zomer), maar met geventileerde en verwarmde stoelen is dit probleem volkomen opgelost. Wat een genoegen om in de hitte van de laatste dagen de stoelventilatie aan te zetten.

Brandstofgebruik: als ik overwegend lange stukken rij: 6,5 liter / 100 km. Bij meer korte stukken: 7,5 liter / 100 km. Daar ben ik zeer tevreden over: met een automaat en een auto van bijna 1600 kg.
Na 75.000 km. nog geen onkosten gehad, nog niet tussen de service beurten door naar de garage moeten gaan!

Conclusie: dus ook met een diesel Saab is het heerlijk probleemloos toeren. Wat een prachtig model, die 1e 9.5 station!
Wat een sof dat Saab het loodje heeft gelegd en dat GM er op tegen is dat er een doorstart wordt gemaakt. Voorlopig zie je mij de komende jaren echter nog wel Saab rijden.

Ik hou jullie op de hoogte.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.