Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

autoreview

Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

Signalement

Uitvoering9-5 Estate 2.3 Turbo Aero
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf91.000 km
KM-stand laatst135.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 131.000 km

Na ruim 8 jaar met verschillende lease auto’s gereden te hebben was het, na onze verhuizing naar Zweden, weer eens tijd om een eigen auto uit te zoeken. Vaak is het uitzoeken meer pret dan het feitelijke bezit, zo niet met deze auto ! Ik was op zoek naar een veilige, ruime auto met uitstekende motorische prestaties, zeker in tussen accelaratie.

Dat brengt je al gauw bij een Volvo V70 T5 of SAAB 9-5. Modellen die hier (gebruikt) ruim beschikbaar zijn tegen redelijke prijzen. De contacten met de locale Volvo dealer vielen tegen en toen we bij de SAAB dealer gingen shoppen waren we op slag ’verkocht’, zeker na de proefrit.

Het is een SAAB 9-5 2,3 Turbo Aero geworden in de kleur ’zand metallic’. De snelste uitvoering die SAAB in 2002 leverde. Exterieur: Aero kit, 17’ Saab aluminium velgen, dakspoiler en 4 extra schijnwerpers onder de nummerplaat. In de auto: zwart leder, alu dashboard met AS3 stereo (Harman & Kardon versterker), stoelverwarming, gescheiden A/C en het beroemde nightpanel (schakelt alle verlichting in de auto uit, behalve de snelheidsteller). Maar nu het mooiste; motorisch ... 250 PK Full Presure Turbo met een top van 250 km/u en een werkelijk angstaanjagende tussen accelaratie 60-140 ... de auto is niet de limiet, maar jouw eigen durf.

Bij normaal gebruik is de auto de rust zelve. Comfortabel en stil als je van een auto in deze klasse mag verwachten. Het gemiddeld verbruik ligt rond de 8.7l/100 km. De stereo is van absolute topklasse, een hele verademing na de Sony in mijn vorige auto. Wel is het vervelend dat er geen betaalbare oplossing is om je iPod aan de fabrieksradio te koppelen, ook niet after market. Het sportonderstel is hard afgestemd, waaraan ik moest wennen en ook de servo stuurbekrachtiging is
licht, en vergt gewenning. De stoelen zijn comfortabel, maar niet ’over comfortabel’ zoals de Volvo fauteuils, je zakt er niet in weg en dwingen je tot een actieve zithouding. De verstelbaarheid is uitstekend, al had het (leren) stuur nog wel wat verder naar binnen mogen komen. De cruise control bediening zit op de richtingaanwijzer en is niet impulsief qua bediening, ik heb de knoppen liever op het stuur. Het dashboard kastje is claustrofobisch klein (wel gekoeld) en er is weinig aflegruimte voorin. Achterin is het comfortabel toeven. 2 ruime zetels met armleuning, eventueel kan een kind het in het midden wel even uithouden, met een eigen hoofdsteun. De bagageruimte is zeer ruim en heeft een doorgeef luik. De opklapbare afdekklep is verwijderbaar evenals het oprolbaar bagagenet. De trekhaak is afneembaar (en blijft lekker in zijn zakje zitten als ik ’m niet nodig heb)

Update 11-01-2008:
Als je de auto op z’n max gaat rijden vallen een paar dingen op. Het wat zoekerige gedrag op de voorwielen. Dit komt omdat de volle 250 pk op de voorwielen worden losgelaten, wat in natuurkundige termen wel zo’n beetje het maximum is. In het begin schrik je er van, ik geef de auto dan ook niet graag mee aan \'onervaren’ piloten. Op den duur wen je er aan.

Toch zie ik het nut van 4wd in bij dit soort krachten, en mijn volgende auto zal dit absoluut een overweging zijn. In een ijzige april maand heb ik een paar keer mijn hart in mijn keel gevoeld. SAAB levert nu eindelijk ook 4wd op de 9-3, maar alleen nog op de 2,8 V6 Aero. Volgens mijn SAAB dealer wordt dit medio volgend jaar ook leverbaar op de andere modellen, als zal het op de 9-5 wel moeten wachten tot de nieuwe uitvoering er eindelijk een keer komt. De nieuwe 9-4X die zal ik t.z.t zeker gaan uitproberen. Ook geef ik een van de onderstaande schrijvers geen ongelijk om eens een Audi Quattro uit te proberen. Helaas vindt ik de A4 te klein, en de A6 te log; dus ik wacht op de 9-4X. De vering is stug, zeker in stadsverkeer (sportonderstel), maar op hoge snelheden had het wat stugger gemogen en gaat de auto wat deinen bij 200+ snelheden. Tot slot de remmen ... die geef ik een ’matig’. Vergelijkbaar materiaal wat ik gereden heb (oa. Audi, VW en Mercedes) is vele malen beter in orde. Ik vind ze wat zompig aangrijpen en bij hoge snelheden wat minder vertrouwen geven.

Natuurlijk rijd ik niet dagelijks op hoge snelheden, al ben ik wel regelmatig in de gelegenheid. Al met al ben ik zeer tevreden, de acceleratie (met name in 2 en 3) geeft me nog altijd een grote grijns op het gezicht. Inhalen is een makkie en draagt bij tot het algehele veiligheidsgevoel wat de auto mij geeft. Comfort, accessoires is dik in orde en als ik de Aero op een parkeerplaats zie staan, ben ik nog steeds trots op.

update 106.500
Een aantal cosmetische probleempjes (zie hieronder), die ik voor de winter oplos, de SAAB is nog steeds in top staat en dat hou ik graag zo, ook de volgende eigenaar moet er plezier van hebben. De auto is recent voor de jaarlijkse billprovningen (apk) bezichtigd en kwam er met glans doorheen. Helaas ben ik iets meer ’dorpsverkeer’ gaan rijden en ik zie het verbruik droppen naar 1:9.5 - 1:10 waar ik iets minder blij mee ben. Nog steeds ben ik tevreden met de Aero en op een trip naar Nederland heb ik een aantal duitsers lekker de stuipen op het lijf gejaagd op ’hun’ autobahn :-)

Update 108.750
Ik overweeg ethanol (E85) tuning door Nordic Tuning (zie www.nordictuning.se). Recent zijn ze gercertificeerd door de Zweedse overheid en met de huidige benzine prijzen wordt het zeker interessant. De kosten zijn hiervan ca 750 euro en de investering verdient zich terug na ca 12.500 km.
De linker schokdemper bleek lek te zijn, inmiddels heb ik beide achterste schokbrekers laten vervangen, wat een verschil zeg ... alsof ik met een nieuwe auto op pad ben. Overigens merk ik ook op dat het rijden op E98 een verbruik oplevert van ca 8,9l/100 km en E95 tegen de 10l/100 km. De 4 cent verschil, zijn dus wel de moeite waard.

update 115,000
Voorlopig afgezien van ethanol tuning. Ik ben er niet van overtuigd dat dit de auto ten goede komt, en wat het doet voor de eventuele inruilprijs.
Na een langdurige onderhandeling met de locale Saab dealer, heeft deze toch besloten om de achterklep te repareren en over te spuiten en zodoende alle roest klachten te verhelpen onder coulance, ondanks het feit dat de officiele Saab garantie van 6 jaar inmiddels overschreden is. Netjes en zeer klantgericht! Al met al was ik de auto 1,5 week kwijt, daar ik ook de 110k service heb laten uitvoeren. Dit was een erg kostbare servicebeurt, maar gaf een merkbare verbetering in rijgedrag aan (soepel, rustiger etc). Tevens de duurste onderhoudsbeurt die ik ooit had ... 1600 EURO (zie hieronder voor details)!!! De kosten voor overspuiten waren en reperatie waren ca 2000 euro en zijn dus onder garantie verholpen.
Helaas hadden ze een van de voorwielen niet goed aangedraaid, wat een ratelend geluid gaf. Hierdoor werd ik afgeleid en kwam ik zachtjes in aanraking met een motorfiets voor me. Wederom naar de schade werkplaats. Gemiddeld verbruik loopt inmiddels tegen de 9 a 10l/100 km, veel beter wordt het de laaste tijd niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat mijn vrouw de auto nu ook regelmatig in het dorp moet gebruiken.

Daar we toch vaker dan verwacht tussen NL en Zweden pendelen (zo'n 3x per jaar) overwegen we een zuinige diesel i.p.v. de Aero.

Update 131.000 km:
Inmiddels weer ruim 15k verder zonder noemenswaardige problemen. Het onderhoudsoverzicht hieronder bijgewerkt. De aanschaf van een diesel hebben we even uitgesteld, ik kan me er niet toe zetten om de Aero in te ruilen. ik heb mezelf verwend met een MX5 voor in de zomer, dat heeft de aandacht afgeleid. Mocht ik een zwarte Aero in full options in 'Dame Edna' uitvoering voorbij zien komen, dan ben ik misschien wel te verleiden ,-)
Hebben inmiddels half europa af gereden van de zomer op zomervakantie en familiebezoek, maar de conclusie is dat dit een erg fijne auto is, met name op de snelweg. Op kronkelende bergweggetjes en franse dorpjes voel je wel dat je in een log slagschip rondrijd maar op de Peage ben je de koning te rijk!

Onderhouds overzicht

  • 132.000 km

De auto is aangeschaft bij de SAAB dealer en deze heeft een volledige onderhouds historie. De vorige eigenaar was een collega van mij, die zeer tevreden de Aero heeft ingeruild op een nieuwe 2.3t BioPower (en best wel een beetje terugverlangt naar mijn Aero)

90.000 :
* grote beurt, 2 nieuwe voorbanden, poot stab. stang.
92.000 :
* nieuwe voorlampen (verademing, kan je gewoon zelf doen) en
* extra verstralers laten monteren onder nummerplaat, vanwege donkere en lange Zweedse winter, en het staat goed
102.000 :
* lekke brandstof filter door straatafval veroorzaakt ca 90 euro helaas afslepen door SAAB ASSIST.
* olie en filters laten vervangen ca 90 euro *)

*) i.v.m. het risico op Black Sludge hanteer ik 10.000 km olieverversing en niet
de 20.000 km. Dit in overleg met specialist.

106.000 :
* nieuwe voorband rechtsvoor (oude kapotgereden op een kei)
106.500 :
* knipperlicht cassette rechts voor, viel er spontaan uit. Plastic pal afgebroken.
* gerepareerd met wat ducktape, wat al 2 jaar houd en geen problemen geeft.
* 2 winkelwagen deukjes en roest op achterklep, naast nummerplaat een blaasje onderrand
108.750 :
* schokdempers achter laten vervangen
115.000 :
* voorgenoemde roest schade laten repareren door SAAB dealer
* 2 nieuwe achterbanden (voor en achter gewisseld)
* 2 nieuwe remschijven en blokken voor
* 110,000 service beurt door SAAB dealer incl. distributieriem, spanrol en alle vloeistoffen
* totale kosten ca 1,600 euro
127,046 :
* Saab service (olie en filters)
* 2 nieuwe remschijven en blokken achter
* pixelstoring in SID, kan verholpen worden bij specialist, niet bij dealer
* batterij sleutel vervangen (10 euro!!)
* nieuwe ruitenwissers voor (50 euro)
* totale kosten ca 450 euro

Olieproblemen - Verkocht

  • 135.000 km

De aanhoudende problemen met het olieverbruik hebben mij doen besluiten om deze Aero in te ruilen. Circa elke 2,500 km nam de Aero minimaal een liter olie tot zich en dat werd toch wel een dure drinkert. De dealer had geen direkte oplossing voor het probleem en vermoede ofwel een komende defekte turbo ofwel black sludge, beide dure reperaties. Mijn ervaring is dat het begin van dure reperaties meestal ook een financieel einde is. In combinatie met het feit dat er nieuwe zomerbanden onder moesten, er een aantal kleine schades op zaten en weer een grote onderhouds beurt aankwam heeft mijn doen omkijken naar een nieuw dagelijks vervoermiddel.

De briefing : Plaats voor de labrador, Comfortabel op snelle ritten, snelle acceleratie (ivm de vele provenciale wegen), automaat, pdc en vol leder was dit keer de zoekopdracht. De 9-3 sportscombi werd na een proef weekend te klein bevonden en ook minder comfortabel. Een mooie V70 AWD glipte door mijn vingers vanwege een zakenreis. De XC70 werd goedbevonden, maar zijn hier redelijk aan de prijs met hoge km standen. Een Discovery (must have in your life) werd uitgesteld, daar er in mijn budget alleen maar een TD5 beschikbaar was en die is zooooooo langzaam...

Wat het geworden is ... ik blijf bij Saab ... wederom een 9-5 Aero; dit keer een modeljaar 2004 (zonder black sludge reputatie), full option, anyway ... lees de volgende review maar.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.