Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002) #2

autoreview

Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

Signalement

Uitvoering9-5 Estate 2.3 Turbo Aero
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf233.000 km
KM-stand laatst233.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo weg, Saab binnen

  • 233.000 km

Ben na ruim 14 jaar overgestapt van een Volvo S60 163pk diesel naar deze Saab 9-5 HOT Aero combi uit 2002.
Heb deze Saab 9-5 altijd 1 vd mooiste sportieve stationwagens gevonden. Verder rij ik dagdagelijks een pak minder dus begin de zoektocht naar een roestvrije (roesten doen ze blijkbaar graag!) Saab 9-5 Aero. Eerst ben ik gaan kijken naar de laatste facelift (>2006), namelijk de “Dame Edna” modellen met het zilveren biesje rond de koplampen en 10pk extra (260 ipv 250pk). Vond deze minder mooi maar ze waren wel Euro4, wat mss handiger is id toekomst echter geen absolute must daar ik zeer zelden in LEZ steden kom.
Na een paar Dame Edna facelifts gezien te hebben was ik echter redelijk teleurgesteld. Vond de gebruikte materialen in de wagen cheap, ook het leder vd stoelen van een bedenkelijke kwaliteit, en vooral…heeeeeel veel roest aan de meeste exemplaren….daar wilde ik absoluut niet aan beginnen. De slechte invloed van goedkope GM materialen was hier al duidelijk merkbaar, niet echt Saab-waardig. Totdat ik op het einde vd dag een telefoon kreeg van een Saab specialist die ik aangeschreven had die een mooie (oorspronkelijk zwitserse) 2002 had staan met redelijk recente LPG installatie met klepsmering (LPG was geen must maar mooi meegenomen). Gaan proefrijden en wat me opviel is dat deze oudere pré facelift “dame edna” exemplaren veel betere materialen intern hadden, leder vd stoelen echt top, de wagen reed ook uitstekend, onderaan niets roest, wel een beetje ad doglegs maar dat hebben ze allemaal en is niet al te duur op te lossen. Enkel had hij een klein olielek. Dat heeft de specialist eerst voor me opgelost, leek nog niet zo eenvoudig te vinden. Nadat zowat alles aangepakt was waar ze kunnen lekken bleek het uiteindelijk een vriesplugje te zijn ih blok. Nu na 1 maand alvast nog geen lekkage kunnen bespeuren en heb er 3 maanden garantie op gekregen. Niet slecht voor zo’n oude wagen.
Hij rijdt verder uitstekend op LPG, nergens iets van schokjes ofzo, je merkt er eigenlijk niets van en deze recente G3 LPG installaties hebben ook totaal geen verlies aan vermogen. Remmen doet ie prima al mochten ze iets harder bijten, zeker voor een wagen met zulk vermogen. Hier ga ik mogelijks id toekomst een upgrade doen (remmen vd 9-3 turbo x/aero plaatsen). Verder heeft de 9-5 een heel korte tussentijdse kleine facelift gehad met de gekende sharknose bumpers en sideskirt in 2004/2005. Deze vond ik echt de allermooiste. En heel toevallig kon ik voor een prikkie een zelfde kleur 9-5 aero uit 2004 kopen met heel wat meer kms en heel wat meer afgeleefd waarbij ik alle bumpers en knalpot overgezet heb op mijn 2002 exemplaar. Mijn 2002 ziet er trouwens vanbinnen uit als een plaatje, bijna fabrieksnieuw. Ad buitenkant wat steenslag en hier en daar klein deukje maar niets wat een uitdeuker zonder lakken en spotrepair niet kan oplossen. De sharknose bumpers vd donorauto moeten overigens nog eens gespoten worden, hebben ook wat krassen.

Wagen is trouwens full full option inclusief Harman Kardon AS3 geluidinstallatie en stoelverwarming en stoelkoeling. Enige optie die ik niet heb is een schuifdak.

Pré 2004 modellen konden overigens last hebben van “black sludge” problemen door slecht ontworpen carterventilatie. Hierdoor kon mogelijks de oliepomp verstopt geraken met catastrofale gevolgen. Saab heeft hiervoor een aanpassing gedaan vanaf 2004 en op eerdere modellen was een aanpassing mogelijk (MOD6). Dit is op de mijne reeds uitgevoerd.

Nog te doen: heavy duty veren en bilstein schokdempers plaatsen vanwege het gewicht vd LPG tank, audio/navi update geven (spotify, waze, etc), chippen richting de 300 pk,…

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.