Saab 9-5 2.3 Turbo Aero (2002)

autoreview

Saab 9-5 2.3 Turbo Aero (2002)

Signalement

Uitvoering9-5 2.3 Turbo Aero
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf162.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van een Duitser naar een sportieve Zweed

  • 162.000 km

Omdat ik weinig woon-werkverkeer heb, heb ik tijden in belastingvrije Duitsers rondgereden. Ik begon echter dingen te missen: sportiviteit, hedendaags comfort (zoals climate control), maar vooral veiligheidsvoorzieningen en ruimte in verband met gezinsuitbreiding.
De stap naar een hedendaagse Duitser (BMW of MB) was logisch geweest -ik heb nooit anders gereden-, maar ik vond het tijd voor een uitstapje.

De keuze voor een Saab 9-5 Aero ten opzichte van de concurrentie (w.o. Volvo) was op basis van een aantal zaken:

- gunstige aanschafprijs
- prestaties/aanvaardbaar verbruik
- solide karakter
- bijzondere verschijning
- sportieve uitstraling

Ik wilde zoveel mogelijk richting de Oer-Saabs, dus geen nieuwe editie (met die chromelijsten om de koplampen, dat vind ik teveel GM geworden). En daar begon de zoektocht. Opvallend was dat heel veel Aero's van rond deze bouwjaren behoorlijk in de kilometers zitten. Vaak zelfs 3 ton of meer. Dat geeft vertrouwen, want zegt iets over de levensduur. Ik wilde echter een exemplaar wat ruim onder de heilige 2 ton zat.
Paar maanden (internationaal) gezocht tot ik (zomer 2013) tegen dit exemplaar in Zeeland, bij Sturm in Vlissingen aanliep. Van eerste eigenaar (weliswaar van lease, naar zaak naar privé): kloppend plaatje! Full option versie, slechts twee opties had de auto niet, dat is (grote) navigatie in de middenconsole en electrische stoelverstelling. Gezien die navigatieapparatuur behoorlijk gedateerd is, vond ik dat trouwens niet erg. Ook had dit exemplaar de zgn. "mod6" modificatie ondergaan, om het beruchte "black sludge" te ondervangen (bevestigd door voormalig Saab dealer Wassenaar, te Leeuwarden).
Auto viel direct in de smaak en 250pk rijker! Wat een genot! De auto bleek zelfs weinig gebruikerssporen te hebben. Gezien we bijna 300 km voor de boeg hadden terug naar Friesland een prima rit om de auto goed te kunnen verkennen.
Het is een automaatversie, maar ik vind dit een uitstekende combinatie. Bak en motor reageren goed op elkaar. Stuurpositie was enorm wennen en totaal afwijkend van wat ik gewend was. Echter bleek het stuur meervoudig verstelbaar, dus kon ik de stuurpositie redelijk naar smaak inrichten. Toch was dit wennen!
De rit van Zeeland naar Friesland en de eerste duizend kilometers daarna waren vlekkeloos, geruisloos, snel en comfortabel. Interessante aankoop tot op dat moment! Nadeel van dit exemplaar is de beperkte onderhoudshistorie. Boekjes zijn tot 2005 afgestempeld. Er zit echter wel een NAP rapport bij en ik kreeg het telefoonnummer van de vorige eigenaar (eigenaar transportbedrijf, kocht de auto tezamen met een Scania vrachtwagen in een gunstige deal). De auto zou absoluut aan het onderhoudsschema zijn gehouden. Klein smetje, maar gevoel was goed. Sturm heeft aangegeven dat conform onderhoudsschema de volgende onderhoudsbeurt op 175.000km gepland staat.

Na half jaar in bezit

We gebruiken de auto niet heel veel, want ik reis meestal met het OV. Toch de auto goed leren kennen. Hieronder puntsgewijs wat zaken belicht:

Comfort
Rijdt uitstekend. Onderstel tikkeltje hard en stuurpositie is dus wennen. Stoelen (leer) zijn heerlijk, al mogen ze iets meer zijdelingse steun bieden bij sportief rijgedrag. Voor gezinsgebruik ook prima. Achterin "isofix" aansluitpunten voor kinderzitje en ruim genoeg voor mensen tot 1m85. Kofferruimte is zeer ruim en achterbank is neerklapbaar. Audio (Harman Kardon) is trouwens ook de moeite waard. Afhankelijk van de kwaliteit van de opname, in potentie een prachtig geluid.

Prestaties
Vanuit stilstand geen sprinter. Scoort bij mij de meeste punten bij kickdown vanaf ongeveer 140 km/pu. Tikt moeiteloos de 240 aan. Maximale snelheid niet geprobeerd. De Saab houdt niet van het betere bochtenwerk. Het is een rechtdoor-rijder.

Betrouwbaarheid
Tot nu toe solide. Kleine dingetjes al vervangen. Temperatuursensor toonde gebreken en contactslot doet soms vreemd. Beide zaken vervangen, problemen hiermee opgelost. Ook (soms) pixeluitval in display.

Kosten
Nieuw contactslot, temperatuur sensor vervangen, xenon pit. Onderdelen zijn betaalbaar, maar niet goedkoop. Vaste kosten (verz/mrb) zijn goed te doen maar brandstof is grootste kostenpost. Onderhoudsbedrijf is Saab Wassenaar in Leeuwarden. Erg tevreden over!

Afwerking
Wat plasticafwerking dashboard, waar ik liever metaal had gezien. Verder ruim voldoende. Ook valt op dat ruiten traag ontdooien. Klein punt van ergernis, wat duidt op matige engineering op bepaalde vlakken. Paar piepjes en kraakjes wat je niet bij BMW of MB aantreft. Ook is de afstelling van de xenon koplampen niet ideaal, maar dit is geen punt van ergernis.

Verbruik
Snelweg is zuinig, ongeveer 1 op 11 continu. Bebouwde kom is ander verhaal. Gemiddeld 1 op 8. Uiteindelijk rijd ik een ruime 500 km op een tank, wat op een gemiddelde van ongeveer 1 op 9 à 10 uitkomt. Zou ik lange stukken gaan rijden, kom ik ongetwijfeld op +/- 1 op 11 à 12 uit.

Overall waardering
Het zgn. slurpgedrag bij stadsverkeer is de grootste boosdoener in de eindbeoordeling, tezamen met de wat matige afwerking op bepaalde punten. Echter, verbruik is natuurlijk niet te vermijden bij een auto/motor als deze. Dus geen diskwalificatie! Beste punt is rijcomfort in combinatie met prestaties.
Een 9-5 zonder Aero zou in mijn optiek geen interessante aankoop zijn, want ik ben teveel verwend door de Duitsers tot op heden. Zonder 250pk en Aero-uitrusting zouden die superieur zijn aan deze Zweed. Dat verklaart ook de eindbeoordeling op basis van de Autoweek MyReview criteria: ik plaats de Saab op de auto's waarmee ik altijd gereden heb. Niettemin: uiteindelijk ben ik wel gelukkig met de aankoop! Ik blijf 'm ook erg mooi vinden, ook niet onbelangrijk.

En verder?
Chiptuning (Maptun/Hirsch) spookt wel eens door m'n gedachten waardoor de motor bij stabiele snelwegkilometers wellicht nog een fractie zuiniger wordt en tot nog iets meer vermogen leidt. De liefde voor de Aero is verder stevig genoeg om hem langer te houden en wat Duitsers te doen vergeten!

Wordt vervolgd!

NB: kilometerstanden zijn afgerond

Een jaar verder

  • 170.000 km

Ik heb de auto nu een klein jaar in bezit, een mooi moment voor een tussenanalyse. Inmiddels heb ik een andere baan, dus heb ik het openbaar vervoer achter me gelaten en rijd ik 40 km per dag met de Saab. Dat zijn nog steeds geen ideale Aero kilometers. Ten eerste te herkennen aan het verbruik. Gemiddeld kun je spreken van 1 op 9.8, op die afstanden, gecombineerd met regulier boodschappenverkeer. Worden de afstanden groter, wordt het verbruik ook gelijk een stuk aantrekkelijker -namelijk 1 op 11. Ten tweede en wat eigenlijk nog belangrijker is, is dat de auto op deze afstanden niet goed op temperatuur komt. Sportief rijgedrag vermijd ik dan ook. Ik spreek de turbo pas aan na minimaal 40 à 50 kilometer achtereen gereden te hebben.

Aantal kleine tussentijdse puntjes van aandacht:

- airco opnieuw laten vullen
- linker xenon koplamp pulseert soms lichtjes
- zekering aanduiding motortemperatuur laten vervangen
- dakantenne (zgn. haaienvinnetje) is gebarsten

Gelukkig blijft het onderhoud in de marge, geen grote dingen. Duidt op een perfecte Aero met een mooie toekomst voor de boeg.
Gezien de Aero niet ideaal is voor mijn huidige woon-werkverkeer, ben ik voornemens de auto tzt te koop te zetten en over te stappen op een zuinigere, lichtere diesel. De sportiviteit gaat dan tijdelijk de koelkast even in. In mijn situatie is het handiger er iets sportiefs bij te kopen, voor de momenten dat het even kan. En dat heeft alles met brandstofverbruik en representativiteit te maken. Hoewel dat laatste bij de Aero dik en dik in orde is.

Het laatste wat ik graag over de Aero wil vertellen, is het moment waarop deze het beste tot z'n recht komt: opgewarmd, op de snelweg met een gangetje van 80 vol gas geven. Hij trekt in één stuk door naar de pakweg 240. Een enorme kick! Leukste was een sprint tegen een BMW 123d (standaard al 204 pk, 400nm koppel) met M-pakket. Die raakte niet van me los en kon ik boven de 220km p/u voorbij. Daar was duidelijk niet op gerekend door de eigenaar.

Langzamerhand afscheid nemen

Ik heb de auto stilaan te koop gezet en er wordt een diesel aangeschaft. Grootste kanshebber is een Lexus IS250 220d, net zo'n schaarse verschijning als de Saab. In de tussentijd blijf ik er gewoon in rijden.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.