Saab 9-5 2.2 TiD Arc (2004)

autoreview

Saab 9-5 2.2 TiD Arc (2004)

Signalement

Uitvoering9-5 2.2 TiD Arc
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf238.500 km
KM-stand laatst432.600 km
Lezerswaardering: 86%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het eerste half jaar met een Saab 95 TiD (2004)

  • 255.000 km

De Saab 95 2.2 Tid is aangeschaft in januari 2011. Uitvoering onbekend.Ik denk een ARC omdat er zoveel extra's op de auto zitten.
Reden aanschaf: aan mijn vorige auto, Saab 93 2.2 TiD moesten een aantal reparaties gebeuren om door de APK te komen. De auto had levenservaring. Ik heb besloten om deze kosten aan een andere auto te besteden. Saab 93 exit.
Gezocht: een comfortabele auto, lage aanschafprijs, verwachte lange levensduur, cruise control, airco, centrale afstandsbediening, trekhaak.
Gevonden: dezelfde avond via internet een, door een handelaar aangeboden, Saab 95, 2.2 TiD, 2004, 231.500 km, blauw metalic, alles er op en er aan, garantie tot aan het eind van de straat.
Zaterdagmiddag: proefrit zeer positief. Rustige, respectvolle handelaar. Buitenkant auto zeer netjes, de lichte bekleding enigszins smerig. Een voorlopige prijs afgesproken…het totale plaatje klopte: verhaal handelaar, ervaring proefrit, verwachting van mij, de prijs. Dit zou em kunnen worden…
Maandagochtend: telefoontje gepleegd. Nog ietsiepietsie van de vraagprijs afgekletst en ik was de nieuwe eigenaar. De handelaar wilde mijn oude Saab zelfs nog inruilen (let wel: meer dan 390.000 km!!!).
Auto: Saab 95 sedan, 2.2 TiD.
Met c.c., a.b. centraal, climat control, open dak, trekhaak, beide voorstoelen in alle richtingen verstelbaar incl. hoogte, VDO routeplanner, standkachel, lichtmetalen velgen (zonder beschadigingen), stoelverwarming. Zonder garantie. Achteraf gevonden: complete onderhoud t/m 200.000 km afgestempeld + 3 garagerekeningen vanaf januari 2010 horend bij de laatste 30.000 km (gr. beurt, APK, herstelwerkzaamheden achterlichten).
De handelaar had in de tijd dat de auto te koop stond zelf 7.000 km met de auto gereden. Daarom ook de stand van 238.500 km van de auto bij de aanschaf. Via de boardcomputer kon ik zien dat hij de laatste duizenden km’s gemiddeld 8.2 l/100km had verbruikt (1 : 12,2).
Eerste ervaringen:
Na 5.000 km noteer ik een gemiddelde van 1: 15,5 km. De laatste tankbeurt was al 1 : 16,6 (let wel, de koudere periode in het jaar, 1550 kg, airco altijd aan). Ik ben een rustige chauffeur. Geen olieverbruik waar kunnen nemen. Na 2.000 km merkte ik een oliespoor onder de motorkap op. Bleek een turboslang provisorisch hersteld te zijn en nu echt kapot. Een nieuwe besteld en er op gezet (door garage). Opvallend: wel oliesporen onder de kap, maar geen daling oliepeil ?!?! Stom ding.
Ik heb bewust naar een Saab met deze motor gezocht. Deze motor is t.o.v. de huidige stand van dieselmotoren ouderwets, traag, “zwak”. Ik heb daar geen moeite mee. Hij is oerbetrouwbaar. Dat telt voor mij. Ook is de auto NU relatief goedkoop (een afschrijving van meer dan € 35 k in 7 jaar!!!) Ik was serieus op zoek naar een Honda diesel. Maar had daar het geld gewoon niet voor. Op vrijdagmiddag gehoord dat de Saab 93 hoge kosten voor de APK zou opleveren, beslist dat er een andere moest komen, vrijdagavond de Saab 95 gevonden op internet, zaterdagmiddag proefrit, maandagochtend gekocht. Zo kan het gaan…
Na 2 maanden en 5.000 km ervaring de auto voor een APK en grote beurt naar de garage gestuurd. Voordat ik tot koop was overgegaan nog even een belletje naar hen gedaan. De verkoper van de garage meldde mij dat de prijs top was, dat hij niet scherper kon leveren, maar natuurlijk op mijn verhaal afging. Hij had de auto niet ervaren, alleen op internet gezien… Tijdens de grote beurt de gewone vloeistoffen en filters vervangen. Enige extra waren 2 stabilisatorstangen voor. De oude stangen veroorzaakten geluid wanneer je op klinkers reed. Nu weer voorbij. Bij de uitleg over de werkzaamheden van deze beurt vertelde dezelfde persoon van de garage dat het in zijn ogen een prima aankoop is geweest. Zo denk ik er ook over. De grote beurt met APK (incl die rubberslang van de turbo) kostte € 570,=. Tot nu toe een goede koop: lage prijs, geen garantie, grote beurt met APK waarbij nauwelijks problemen geconstateerd zijn.
Het grote genieten mag beginnen. Ik ben benieuwd hoe lang we van deze comfortabele relaxbak gaan genieten. De start is veelbelovend. Over 5 jaar kan ook op deze auto een stand van rond de 390.000 km staan. Als ‘ie het net zo goedkoop doet als z’n voorganger, teken ik ervoor. Misschien dat mijn kinderen er ook mee gaan rijden. Wat voor invloed dat gaat hebben, zal de toekomst leren. (mijnoudste dochter zal binnen een paar maanden afrijden).
In de meivakantie naar Frankrijk geweest. 2000 km gereden met de caravan er achter. Het rijden is eenvoudiger dan met de Saab 93. Ik denk dat dat komt doordat er een zwaardere massa als trekker fungeert. Verbruik 1 : 10,5. Door de climat control en/of open dak is het in deze auto tijdens de lange rit makkelijker uit te houden. Voor ons een nieuwe ervaring. Ik rijd stug 95 km op de snelheidsmeter. VDO dayton geeft dan 90 als snelheid. Is voor mij een prima snelheid.
255.000 km. De eerste 16.500 km zitten er op. De auto een half jaar in mijn bezit. Voorlopige conclusie: goede auto, voldoet aan de verwachtingen, relaxbak, luxe, relatief zuinig (1 : 16,1 gemiddeld tot nu toe,vind ik heel goed voor een 1545 kilo zware ouderwetse diesel), prima caravantrekker.
Dochterlief heeft haar rijbewijs gehaald. Zij maakt nu ook de nodige kilometers in deze auto.

Januari 2012 271.000 km
Ik heb de auto een jaar in mijn bezit. De auto voldoet aan de verwachtingen,maar…een serieus probleem heeft zich voorgedaan. De auto wil zo nu en dan niet meer doortrekken in toeren. Bij 2.000 houdt het op. Je kan dan gerust in een hogere versnelling weer optrekken, maar weer hooguit tot 2.000 toeren. De motor schiet in een zgn. noodloop. In het dashboard verschijnt een oranje lichtje: motorstorting. Even motor opnieuw starten en het probleem is voorbij…totdat het zich opnieuw manifesteert. Controle garage. Advies: nieuwe brandstofpomp. Klacht is dat er problemen zijn met de onderdruk. Nieuwe pomp kost inclusief arbeidsloon en opnieuw inlezen € 4.000,= !!! Ik ben niet zo snel ergens van onder de indruk, maar dit vind ik een belachelijke prijs. Bij alle instanties die ik om raad heb gevraagd is de reactie hetzelfde: dat zijn Saab-prijzen…Lang verhaal kort: voor er een nieuwe brandstofpomp in te laten zetten, de verstuivers laten controleren. Voor de verstuivers te laten controleren, het systeem op lekkage laten controleren. Resultaat: er is lekkage geconstateerd bij de luchtkoeler en nog ergens. Ik heb opdracht gegeven om dit te repareren. De dieselspecialist vertelde de medewerker van garage Horjus dat onderdrukproblemen kunnen worden veroorzaakt door andere dan brandstofpompen. Het zou kunnen dat door vervanging van de luchtkoeler en de EGR-klep het gehele probleem weg is en geen andere brandstofpomp aangeschaft hoeft te worden. De garagemedewerker gaf zelf aan niet in defecte verstuivers te geloven omdat deze in de Saab mechanisch zijn. Bij mechanische verstuivers moet het probleem zich dus continu voordoen en niet zoals nu, zo nu en dan… Mijn beslissing: de twee lekke onderdelen vervangen en dan doorrijden. Mocht het probleem niet veranderen dan leer ik daarmee leven. Gewoon motor herstarten en doorrijden. We zien wel waar het schip dan strandt.
De uitvoering van deze Saab is volgens reageerder xm9-5 een “lineair business”. Mooi, weet ik dat ook weer. In zijn verslag las ik dat duurdere brandstof brandstofpomp-problemen kan voorkomen. Dat zou dus prima kunnen kloppen, want ik tank altijd de goedkoopste die ik kan vinden en heb nu brandstofpomp-problemen. Ik durfde goedkope brandstof te tanken, omdat mijn vorige auto (saab 93 TiD) daar 392.000 km’s prima op liep… Maar nu is het dus anders…
Februari 2012 273.000 km
De intercooler is vervangen, een nieuwe EGR-klep. Maar geen verbetering van het onderdrukprobleem. Kortom, de auto stottert nog regelmatig tussen de 1700 en 1900 toeren, in elke versnelling. Je hebt er last van als je precies dit toerental wilt rijden. Als je optrekt merk je niets. Ik heb een andere rijstijl ontwikkeld: hoger in toeren. Niet conform het nieuwe rijden, maar het voorkomt nu ergernis. Kost iets meer brandstof, het zij zo.
Bij de grote beurt (en APK) is ook nog een kapotte sensor ontdekt (foutmelding in de computer) en vervangen. Voor de rest 2 nieuwe voorbanden. Deze auto is minder vlekkeloos dan de 93. Toch ben ik wel tevreden: het is gewoon een luxe onthaast-mobiel die, als ’t moet, heel gemakkelijk grote hoeveelheden kilometers verslind. Een echte reiswagen. Ook werd meegedeeld door de monteur dat er misschien een kans is op een prijshalvering van brandstofpomp-revisie. Het nummer van de brandstofpomp is doorgegeven aan een deskundige. Ben benieuwd wat hier uit komt. Ik laat het herstellen als het voor de helft van het eerder genoemde bedrag kan. Als de problemen dan voorbij zijn, heb ik nog voor de komende 125.000 km een prima auto… Nogmaals, ben benieuwd.
Conclusie na iets meer dan een jaar gebruik (34.500 km):
- Goede reiswagen
- Prettig verbruik: 1 ltr : 15,5 km
- Nauwelijks waarneembare olieverbruik: halve ltr op 29.500 km (niet bijgevuld dus)
- Dure SAAB onderdelen: intercooler, EGR-klep, turbo-slang, brandstofpomp (kleine € 4.000,=!!!)
- Niet dure onderdelen: stabilisatorstangetjes.
- 2 Michelin banden, 2 ruitenwissers € 55,= (duur, maar zéér tevreden, piepen is verleden tijd)

Zo dat was het voorlopig. Ik zal rond de zomervakantie weer een update plaatsen (+/- 288.000 km)

3e verslag

  • 291.000 km

Soap “brandstofpomp”:
Bij de specialist gemeld: Je moet 100 % zeker zijn dat de problemen voorbij zijn als je een nieuwe brandstofpomp plaatst. Na alles nagelopen te zijn meldde de specialist dat het niet anders kon dan dat de pomp de kwaaie Piet was. Dan vervangen, was mijn antwoord. Nadat de pomp door de specialist verwijderd was bleek dat er onder deze pomp iets met kleppen zit. Een klep bleek afgebroken, een tweede voor de helft. Gelukkig is de afgebroken klep niet de motor in gekukeld. Dan had je lekkere schade gehad. Kleppen vervangen (400,=) en de motor liep weer als een zonnetje.
Inmiddels de meivakantie weer achter de rug. In een week 2300 km gereden, waarvan 1900 met caravan. Geen centje pijn. Alleen blijkt dat met constant 95 km/u (GPS) en forse tegenwind de tank snel leeg is. 1 op 8 á 9…Bij thuiskomt loopt de motor mooier dan ooit. Compleet schoongebrand, kan niet anders. Wat is deze auto perfect voor langdurende reizen: comfortabel door de uitstekende stoelen, airco, goede muziekinstallatie en een moeiteloos caravantrekkende en rustgevende dieseldreunende motor
In juni 2012 zijn de schokbrekers achter en de bussen van de achteras en vier draagarmlagers vervangen. Gevolg: het comfort is terug (400,=)
Toch een dure auto want de afgelopen 50.000 km zijn er voor beurten, slijtage (banden, schokbrekers, draagarmlagerslagers, ruitenwisserbladen) en defecten (turboslang, EGR klep, intercooler, kleppen) maar liefst € 4.000,= uitgegeven.
September 2012 291.000 km
Zeer tevreden. Groot comfort. Relaxed rijden. Starten en lopen. Alleen of bepakt en bezakt op vakantie (met caravan), de auto blijft een plezier om in te rijden.
Tijdens de vakantie het brandstofverbruik bijgehouden. Met sterke wind tegen en 90 km (GPS) constant een verbruik van 1 : 10. Tijdens de terugreis was het windstil (alle luchtzakken hingen slap), 90 km constant en een verbruik van 1 : 12,5. Wat een verschil!
Olie bijvullen niet nodig.
Conclusie na dik anderhalf jaar 95 bezit:
- Relax auto
- Toch wel veel onkosten gehad tijdens 53.000 km
- Start altijd
- Verbruik rond de 1 : 15,5 km
Verwachting:
Als ik alleen nog slijtage-vervangingen tegenkom denk ik nog wel 4 jaar te kunnen profiteren van deze auto. Dan denk ik dat de km-teller op 400.000 km zal staan.

"4e verslag" - (2 jan '13 - 299.000 km)

  • 299.000 km

December 2012 299.000 km
De kilometers gaan moeiteloos. Het verbruik houd ik niet bij, daar ga ik binnenkort weer mee beginnen. ’t Is alleen starten, tanken, stoppen, bandenspanning controleren, ruitensproeiervloeistof bijvullen (ideale grote voorraad trouwens). Trouw controleer ik het oliepeil. Eigenlijk totaal nutteloos. Een keer per jaar een oliewissel (om de 30.000 km) en er hoeft nooit olie bijgevuld te worden.
Kosten over 60.000 zijn 21,8 ct per km (reparatie/onderhoud, verzekering, brandstof en wegenbelasting). Nu nog excl. afschrijving. Deze bereken ik pas wanneer de auto de deur uitgaat. De km prijs zal de komende tijd dalen, denk ik, want ik verwacht de komende kilometers geen onverwachte reparaties tegen te komen.

vijfde verslag (304.400)

  • 304.400 km

Maart 2013 304.400 km
Ik heb het verbruik de afgelopen tijd weer bijgehouden: 1 op 16,3. Een heel goede waarde, vind ik. Mijn dochter rijdt er momenteel 750 km per 2 weken mee. Zij rijdt wat sneller dan mij, maar probeert wel zo constant mogelijk te rijden. De constante snelheden op de 4 baans-wegen doen het goed bij het gemiddeld verbruik. De laatste 13.000 km geen bijzonderheden. Deze maand moet de APK uitgevoerd worden. Ik denk dat de voor- en achterbanden gewisseld gaan worden, als het qua profiel nog kan. Kortom: tevredenheid alom.

6e verslag

  • 306.250 km

Maart 2013 306.250 km
APK: geen enkel probleem…9 jaar oud en 3 ton op de teller…Gewoon een grote beurt zonder poespas: olie, filters, remmen reinigen, watersproeier-reservoir vullen. € 400,=. Wat maakt het dan duur als er niets kapot is? De filters. De banden moesten niet gewisseld worden. De achterbanden (reeds 80.000 km ervaring) zijn gecupd. Als je die om de vooras zet gaat het stuur te veel trillen. Achter maken ze alleen wat meer lawaai, meer niet. Geen probleem voor ons. Een beurt per jaar, 30.000 km, geen olie bijvullen. Nog bij geen enkele voorgaande auto meegemaakt (mijn eerste auto, Peugeot 104, was de oliewissel om de 5.000 km!!!)

7e verslag

  • 321.123 km

oktober 2013 (321.123 km)
Saai, niets te melden. De laatste 30.000 km geen problemen. Al vaker geschreven: tanken, ruitensproeier bijvullen, bandenspanning controleren, en maar gaan. Dat willen er vast wel meer, denk ik. De km.kostprijs over 82.000 km is nu 18,5 cent.
Is alles koek en ei? Nee, ‘k heb de afgelopen tijd in te veel auto’s gereden die (veel) stiller zijn. Het gaat opvallen. Het comfort is goed, maar het kan beter. Hier merk je de snelle ontwikkeling in de autowereld.
Conclusie: zeer tevreden over de onverstoorbaarheid van de auto. Gematigd tevreden over het (geluids)comfort.

8e verslag

  • 333.500 km

8e verslag

maart 2014 (333.500 km)

Twee nieuwe banden zijn er in december jl. aangeschaft. Slijtage. De APK met grote beurt zorgde voor onkosten, meer niet. Geen bijzonderheden. Heb wel opdracht gegeven om ook aan de achteras 2 nieuwe banden te plaatsen. Deze zitten er meer dan 100.000 km op en hebben altijd “lawaai” veroorzaakt (gecupped).
In februari 90 km gereden in een Polo (2008) met 1.4 motor. Wederom confronterend hoe stil deze auto was t.o.v. de Saab. Ik hoop op een stillere auto.
Na de APK: Zo, eindelijk een veel stillere auto. Dat een paar autobanden zoveel verschil kunnen uitmaken. Ik probeer altijd met minimale kosten mijn auto te onderhouden, maar stille en comfortabele banden (Michelin) zijn me veel waard. Dit had ik echt eerder moeten doen.

Afgelopen weekend naar Genève geweest (autosalon). In drie dagen 2000 km gereden. Geen enkel probleem voor deze 10 jaar oude auto. Ik heb deze auto nu meer dan 90.000 km in bezit en nog nooit een druppel olie hoeven bijvullen. Modern? Nee, dat is de auto niet meer. Een hedendaagse middenklasser heeft minimaal dezelfde “extra’s”.

Conclusie:
Comfortabele auto. Nu weer stil. Betrouwbaar. Luxe. Relatief goedkoop.
Eigenaar is zeer tevreden.

9e verslag

Augustus 2014 (350.000 km)

2 x naar Frankrijk met de caravan erachter en 1 x naar Oostenrijk. Dat waren de grote klussen die geklaard moesten worden. De motor is door de stevige belasting lekker schoongebrand. Het gevolg is dat langere ritten in Nederland (dochters “even” van en naar Schiphol brengen, 125 km enkele reis) een verbruik opleveren van 1 : 17 en dan worden de max. snelheden gereden (130 k/u). Olieverbruik is niet meetbaar. Bandenspanning wordt regelmatig gecontroleerd, vaak nog goed op spanning. Afgelopen week de autoramen en dak ’s nachts niet gesloten gehad. Een stevige regenbui gehad. De rechterkant van het interieur was kletsnat. 2 dagen het interieur in de zon laten drogen met de ramen en deuren open zodat de wind kon meehelpen de zaak weer droog te krijgen. De 2 voorstoelen waren al lelijk door vlekken, nu ook de achterbank. Je denkt dat die vochtkringen er na het drogen wel uitgaan, maar niets is minder waar. Nu toch maar naar stoelhoezen gaan kijken…
In juni de motor, na goed warm gereden te hebben, behoorlijk op z’n donder gegeven door bij elke keer optrekken steeds tot bijna rood op de toerenteller door te halen (in 2, 3 en 4). Aan het eind ging het oranje motorlichtje in het dashboard branden…hmmm. In de garage waren ze het met me eens dat het goed is de motor zo nu en dan even lekker schoon te branden, maar dat er daardoor problemen komen is minder mooi. Tijdens de rit naar de garage hield de motor ook een paar keer gevaarlijk in bij ander verkeer inhalen! Zeer gevaarlijk. Een turboslang of sensor kapot, ik weet niet exact welke, moet nog eens navragen wat het nu precies was, In ieder geval waren de onkosten € 55,-. Dit waren de afgelopen 60.000 km de enige onkosten, naast voor de rest regulier onderhoud (lees: olie, filters en nwe banden). . Ik overweeg wel eens een veel lichtere diesel ivm. de belachelijk hoge wegenbelasting (€ 1.600,- per jaar) van deze zware auto (1545 kg). Maar daarna maak ik me steeds maar wijs dat deze Saab nauwelijks onderhoud behoeft in een jaar. Dat wat ik me bespaar bij een andere lichte diesel, moet ik dan extra in onderhoud stoppen. Als ik het maar vaak genoeg zeg en schrijf, dan geloof ik het waarschijnlijk ook nog . Nee, alle gekheid op een stokje, de saab 93 en 95 met een ouderwetse 2.2 tid motor zijn voor mij heel beste auto’s. Bij deze 95 gaat er ook nooit problemen bij de accessoires: airco, elektrische zaken, afstandsbediening, standkachel.
Conclusie: Nadat de auto weer veel stiller is geworden sinds maart, rijd ik er weer met veel meer plezier in. Gemiddelde verbruik is ongeveer 1 : 16. Voor de rest geen omkijken naar. Nog steeds: betrouwbaar, luxe, comfortabel, relatief duur (maar geen afschrijving meer!). Maar deze conclusie kent u ondertussen al.

10e verslag

  • 355.000 km

Oktober 2014 (355.000 km)
Jawel, er is iets kapot gegaan. Na 64.000 km met alleen regulier onderhoud, is er nu een onderdeel van de auto kapot:
Na het starten klonk er een geratel, 2 rode lichtjes gingen branden in het dashboard: er werd geen stroom meer opgeladen. Zal wel een kapotte dynamo zijn. De garagist was heel snel ter plekke (bravo Garage Swart uit Wijckel, zaterdagmiddag 13.00 uur). Hij vond een losse multi riem. Bleek niet geknapt, maar losgelopen van de poelie. Poelie kapot. Gerepareerd. Starten, lopen, grijns op m’n gezicht. Onkosten: € 315,-
We gaan weer vrolijk verder. Conclusie na elk verschil blijft gelijk, tevreden dus.

11e verslag

Februari 2015 (365.000 km)
Vandaag APK, geen enkele reparatie, geen enkel aandachtspunt. Grote beurt laten uitvoeren. Één keer per jaar een beurt, meer niet. ‘k Ben echt heel tevreden, over bijna de hele linie. Tevreden over de storingsongevoeligheid, brandstofverbruik (1:16), met gemak veel mensen of dingen vervoeren, zware last kunnen sjouwen, zonder vermoeid te raken als bestuurder veel km’s op een dag afleggen.
Ontevreden over de wegenbelasting. Die is absurd. Maar daar heb ik geen invloed op, dus neem je verlies of koop een lichte auto…ontevreden over de cuppende banden. Na een klein jaar plezier beginnen de achterbanden weer te zingen. Jammer, maar helaas.
Als u de 11 verslagen over deze Saab achter elkaar aan leest zult u veelal dezelfde opmerkingen lezen, saai waarschijnlijk. Teruglezend naar eerdere verslagen besef ik dat het doel met deze auto al voor 4/5 deel is gerealiseerd: begin 2016 al 5 jaar een Saab 95 hebben die dan zo rond de 390.000 km afgelegd zal hebben, tegen zo weinig mogelijke kosten.
Ik heb in oktober, toen de auto 125.000 km in mijn bezit was, de km kostprijs berekend:
Onderhoud: 4,2 ct/km
Brandstof: 8,4 ct/km
Wegenbelasting : 5,1 ct/km
Afschrijving: 3,8 ct/km
Verzekering: 0,6 ct/km
Totaal: 22,1 ct/km
Wil je goedkoper rijden, moet je een net zo betrouwbare auto zoeken die zuiniger brandstof verbruikt, maar bovenal minder weegt, waardoor er (veel) minder wegenbelasting betaald hoeft te worden. Daar heb ik nu een jaar de tijd voor. Want zo rond de komende jaarwisseling zal ik zeer waarschijnlijk een andere auto kopen.
Conclusie:
Een kopie van het 9e verslag, met een stukje minder rijplezier wegens de geluiden veroorzaakt door de achterbanden. Algehele tevredenheid is dus toch nog een 7,5. Voor mijn proefwerken, 30 – 35 jaar geleden, was dat een TOP-cijfer!

12e verslag

  • 380.000 km

12e verslag
Juli 2015 (380.000 km)
De Saab is onverstoorbaar. Sinds het vorige verslag heeft ‘ie alleen een grote beurt en APK gehad. De kosten waren € 440,-. Voor het derde achtereenvolgende jaar geen gekke dingen. In deze periode, van 290.000 tot 380.000 km, 3 x een grote beurt met APK, onkosten tussen de € 400,- en € 500,-. Daarnaast 4 nieuwe banden, één of andere sensor en een kapotte poelie, samen voor € 900,-. De grote beurten en 4 banden zijn regulier onderhoud. Aan onvoorziene uitgaven dus maar een kleine € 400,-! Gezien de kilometerstand is dit gewoon héél goed.
Mijn vorige auto, een Saab 93, was ik heel tevreden over. Deze nog meer. De start was vervelend, met nogal onkosten, maar de laatste 3 en een half jaar, top!. Omdat ‘ie zo probleemloos is, is het ook moeilijk afscheid nemen. Immers , 30.000 privé kilometers per jaar, € 1.700,- wegenbelasting per jaar, is toch wel een behoorlijk deel van mijn inkomen. Maar het gemak hè? Hij doet het gewoon altijd, onverstoorbaar…
Ik heb 2 auto’s voor de deur. M’n privéomstandigheden zijn veranderd. Ik moet zo rond de jaarwisseling een keuze maken, de Saab der uit of nog een jaar er aan vast plakken. Die andere auto, een Toyota Starlet uit 1994, doet het óók gewoon altijd. Rijdt gemiddeld óók 1 : 16, maar dan op benzine, met maar € 245,- wegenbelasting per jaar. Als de Saab der uit gaat, betekent dit dat het verstand deze keus heeft gemaakt en het gevoel heeft verloren. Ach, we zien wel.
De kilometers gaan hard. Dochterlief rijdt even naar Lowlands met vrienden, hup 450 km erbij. Naar vriend in Duitsland, hup 450 km erbij. Een paar weekenden later wéér, weer 450 erbij. Andere dochter een week op vakantie naar zuid Duitsland, en daar veel rondtoeren, hup 2700 km erbij. Ik kan er ook enorm van genieten. Ze stappen gewoon in, rijden weg, komen terug en hebben alleen brandstofkosten te betalen, prachtig toch? En de Saab, o die doet het gewoon, geen omkijken naar.
Inmiddels is de km-stand de 380.000 gepasseerd. Moeiteloos. Ik ben benieuwd wat de stand rond de jaarwisseling is. De 4 ton zal alleen gehaald worden als er een gevoelsmatige keus gemaakt wordt.
Conclusie: je zal maar zo’n auto hebben! Cijfer: een dikke 7,5!

13e verslag

  • 388.000 km

November 2015 (388.000 km)

Ik heb de auto in de garage laten controleren. Mijn gevoel wilde de auto houden, maar mijn verstand telt ook, die wilde een controle laten uitvoeren. Uitslag: ik had gewoon op mijn gevoel af mogen gaan.
Motor okay, uitlaat goed, veren en schokdempers goed, geen ruimte op lagers of wat dan ook. Alleen de banden. Vóór aan vervanging toe, achter vervanging wegens cuppen.
Daarop direct 2e hands banden laten monteren. En het luxe gevoel is weer helemaal terug. Een véél stillere auto, net als 2 jaar terug.
O ja, de airco moest ergens lekken. Er zat helemaal geen vloeistof meer in. Lekkage dus. Dat laat ik niet meer repareren. Mij te duur, dat geld zet ik liever om in brandstof. De kachel lekker warm en het schuifkanteldak op een kier, is ook een fijne combi. Airco is beter, maar zo moet het dan maar.
Ik zal het gaan beleven: een auto bezitten die 4 ton heeft gereden. Ergens in 2016. Als ' t zover is, meld ik me weer.
'k Had niet gedacht ooit een betere auto dan de Saab 93 te bezitten, maar deze is tóch beter...
Conclusie: Zeer tevreden.
En die wegenbelasting? Waar ik in vorige verslagen het (te) vaak over had? Daar moet ik me maar overheen zetten. De gemiddelde c-klasser diesel is ongeveer € 300,- op jaarbasis minder duur qua wegenbelasting. Nou, dan toch liever deze zware luxe relax bak.

14e verslag (397.500 km)

  • 397.500 km

Maart 2016 (397.500 km)
Gisteren is er een nieuwe APK op gekomen. Deze is uitgevoerd in combinatie met een grote beurt. Nadat er achter 2 nieuwe remblokjes geplaatst waren en er een nieuwe turboslang opgezet was (er zaten een paar scheurtjes in, ik heb er niets van gemerkt???), was de lijst met herstelwerkzaamheden weer klaar. Gehele controle en nieuwe filters en olie, APK erop en gaan met die banaan. Haaah, ik vind het mooi en heb bewondering voor de auto. Mooi omdat er op deze manier weinig kosten zijn, bewondering omdat er zo weinig mankementen optreden.
Ik kan me voorstellen dat lezers die dit verslag volgen er niets meer aan vinden. Er gebeurt bijna nooit iets met deze auto. En dat vind ik juist bijzonder. Hij staat buiten, in weer en wind. Tijdens de warme dagen wil ik em nog wel eens wassen en schoonmaken. Voor de rest doe ik er niets aan.

Hooo, even te snel. Vorige week de plastic koplamp"glazen" laten schuren, polijsten en een nieuw laagje blanke lak erop. Schitterend resultaat. Maar... Bij het brengen en halen naar deze reparatie: de blazer van warme lucht hield ermee op?? De accu was leeg, de motor weigerde te starten?? En als laatste een erg lege achterband. Met een quick starter was het starten opgelost. De blazer doet het ineens gewoon weer?? En die lege achterband, daarvan was een spijker de oorzaak. Zo heb je nooit wat en zo 3 dingetjes. Weet ik ook weer dat het een auto is.
Die koplampen laten herstellen. Prachtig resultaat, raad ik iedereen aan. Nu net als alle auto's die me op de snelweg inhalen, een goede lichtopbrengst. Heel vaak dacht ik bij inhalende auto's: Oeps, die heeft wel heel veel meer licht voor de auto, maar op een of andere manier liet ik er niets aan doen. Wel zelf 2 x aan de slag geweest met een poetssetje van een gerenommeerd merk, maar dat was een lapmiddel voor 2 á 3 maanden. Er moet gewoon een laagje blanke lak overheen gespoten worden ná de schuur- en polijstbehandeling. Ben je van t gesodemieter af. Bij deze.

Ik ben van plan er weer een jaar in te gaan rijden. Deze week komt er nog een 2000 km bij: retourtje autosalon Genève. En dan tikken we de 4 ton aan. M'n derde auro die meer dan 375.000 gedraaid heeft, m'n eerste die 400.000 draait. Gewoon leuk.
Het zoeken naar een andere auto is weer geheel gestaakt. Zal over een half jaar wel weer beginnen te kriebelen. Zien we dan weer verder.
De boordeling over deze auto pas ik aan:
Comfort: 3 ***; er rammelt gewoon te veel, de airco is kapot (moet ik em maar laten repareren, Not)
Prestaties: 3 ***
Betrouwbaarheid: 6 ******; Autoweek moet voor de combi Saab en de oude 2.2 tid motor, een oude Opel motor, een uitzondering maken: de optie om meer dan 5 sterren geven.
Kosten: 4****; hoge vaste lasten, maar zeer lage onderhoudskosten.
Toch gemiddeld 4 ****. Net als de vorige beoordeling. Maar wel nuance verschil.
Conclusie: Zeer tevreden. Trouwe lobbes van een auto, met een grindmolen onder de motorkap die, als 'ie lekker warm is, heerlijk is. Ik vergelijk deze auto maar met die heerlijke slobbertrui of ouwe spijkerbroek die zo lekker zit: zo langzamerhand ziet iedereen de sleet, maar wat zit het lekker en voel je je er goed in.
Kom op Saab 95, nog maar weer een jaar.

15e verslag

  • 403.000 km

April 2016 (403.000 km)
En dan is het zover. Rijdend op de A6 richting Lemmer staat er een 4 als begincijfer van de kilometerstand. Leuk. Ondertussen rijdt de Saab gewoon zijn km's. Het is eigenlijk ook niets bijzonders. Gewoon een km stand. Alleen de mens staat er even bij stil, verder draait de wereld gewoon door. Over de wereld gesproken. 4 ton aan afstand, dat is toch 10 x een rondje om de wereld...
Was ik op deze website onlangs aan t lezen, schrijft iemand doodleuk over zijn Volvo, 8,5 ton. Om alles even in perspectief te zetten....
Via Aliexpress een mooie leren stuurhoes aangeschaft. Na anderhalf uur borduren werd het aangezicht mooier (vind ik) en voortaan het vastpakken van het stuur een stukje fijner. Mooi zwart met een rode rijgdraad. Ik had het eerder moeten doen,
want het sturen ansich past nu beter bij mijn greep.
Verder geen bijzonderheden.

16e verslag

  • 422.500 km

Januari 2017. (422.500 km)
Wat heb ik veel naar andere auto s gekeken op internet. Ik heb de Saab in januari 2017 al weer 6 jaar. Tijd voor n andere. De noodzaak voor een grote zware auto is er niet meer. Kortom, een andere.
Maar...de Saab blijft maar doorstampen, start altijd, weliswaar na 2 seconden aandringen ipv direct, maar dat doet ie al jaren. Loopt in eerste instantie als n herriebak, maar als de motor warm is, luister je naar een prettige dieseldreun, helemaal niet vervelend of storend. En het zit nu eenmaal niet in me om iets te vervangen als dat niet noodzakelijk is.
Dus de auto naar de garage en laten kijken naar "te verwachten dure reparaties". Dan kan ik op tijd de auto van de hand doen als blijkt dat me die reparatiekosten te hoog zijn. Wel, dat bleek zó goed uit te pakken, dat ik het serieus kijken naar een opvolger ben gestaakt. Ik plak er nog n jaar achteraan.
Tijdens de grote beurt met APK is er naast regulier onderhoud een nieuwe accu geplaatst, een vacüum slang vernieuwd en een deeltje brandstofleiding vernieuwd.
Die vacüum slang moest vernieuwd worden omdat in de oude scheurtjes zaten waardoor de motor niet hoger dan 3000 toeren wilde klimmen.
Ik heb het al meerdere keren vermeld in deze review: dr gaat wel heel weinig kapot aan deze auto en onderdelen als uitlaat, veren en schokbrekers zijn zeer solide want die heb ik nog nooit vervangen.
Er is echter een mankement nog niet gerepareerd. De blazer van de kachel. Deze doet het soms wel en soms niet. De garage komt met een offerte. Mankement heeft te maken met koolborstels. Zal wel. Je kan mij hier alles over wijsmaken.
We rijden weer vrolijk verder. Ik doe geen uitspraak meer over deze SAAB en de toekomst. Ik zie het wel.

Ik heb nogmaals alle repapraties op n rij gezet:
2011:
-nieuwe turboslang
- 2 stabilisatorstangetjes
2012:
- intercooler nieuw
- egr klep vervangen
- wervelkleppen
- "een" sensor
- schokbreker-bussen in de draagarmen
2013:
- geen mankementen
2014:
- " een" sensor
- kapotte poelie
2015:
- geen mankementen
2016:
- 2 remblokken
- nwe turboslang
- koplampen gepolijst
2017:
- Accu
- Vacüum slang
- Deel brandstofleiding
Conclusie:
We blijven rijden in deze relax-bak. Ik ben heel tevreden over de onverstoorbaarheid van kilometer verslinden, over de betrouwbaarheid van functioneren en de storingsongevoeligheid van deze auto.

17e verslag

  • 432.000 km

Mei 2017 (432.000 km)
Net een reis naar de Dolomieten achter de rug. Gedurende de vele beklimmingen en afdalingen merkte ik dat het stuur steeds meer begon te trillen. Direct na aankomst in Nederland naar de garage gegaan. Uitkomst: versleten lagers ( l&r ) en een aantal kapotte rubbers in de ophanging. Eigenlijk niet eens veel, maar de offerte meldde wel meer dan € 1.000,- (arbeidskosten en dure Saabonderdelen).
Hierop besloten de auto zonder reparatie verder te rijden en om mij heen gaan kijken naar de opvolger. Ik ben geen grote zware auto meer nodig en het is wachten op de volgende reparaties/vervangingen.
Ik heb met belangstelling de video op Autoweek bekeken van een Saab 95 stationwagon die ook 430.000 km ervaring had. Ik herkende de strekking: je merkt niet dat de auto door veelvuldig gebruik langzaam maar zeker op heel veel punten slijt. Om dit weer echt goed te krijgen moet er toch behoorlijk geld achteraan. Dat doe ik niet.
Het afsluitende stukje review zal ik noteren na aankoop van mijn volgende auto.

Eindverslag

  • 432.600 km

Mei 2017 (432.600 km)
Ik heb de vervanger gekocht. Een Peugeot 205, 1998, 85.400 km.
De Saab is verkocht aan een opkoper. Ik heb er nog €500,- voor gekregen, €0,30 per kg gewicht.... Net als bij mn vorige Saab, er komt een moment waarop je moet beslissen om de auto de deur uit te doen. Dat is t moment wanneer er door het vele gebruik de reparaties zich aandienen die heeeeeeeeel lang uitgesteld zijn omdat je heel zorgvuldig omgaat met de auto (met natuurlijk de extra portie geluk, vergeet dat niet).
Het is heel normaal dat een auto met meer dan 4 ton ervaring nieuwe ophangrubbers nodig heeft en 2 nieuwe lagers vóór, inclusief nieuwe ashoezen. Maar als je dat gedaan hebt, weet je dat er ook zeer waarschijnlijk op termijn nieuwe veren/schokbrekers/uitlaat(delen)/schijfremmen en blokken e.d. aan de beurt zijn. Kortom, onderdelen die tot nu toe nog nooit vervangen zijn (gedurende de periode dat de auto in mijn bezit is), maar gezien de km. stand logischerwijs binnen nu en afzienbare tijd zich gaan aandienen.
Daarom de beslissing genomen en afscheid genomen.
Ik heb nu 13,5 jaar Saab gereden. Heb genoten van de rust die deze 2 wagens mij hebben gebracht. Ik ben van een gejaagde bestuurder veranderd in een relaxte bestuurder die zo nu en dan de auto met warme motor stevig op zn donder gaf. Dan werd de motor even schoongebrand. Voor de rest genoten van de overstoorbaarheid en luxe. Met de 95 heb ik 194.000 km gereden, met de 93 waren dat er 210.000.
Mijn conclusie over de 95 heb je verschillende keren in ditverslag kunnen lezen. Mijn eindconclusie is daaraan gelijk.
Het zal me niet verbazen dat deze Saab met teruggedraaide km stand in een ander land, met nieuwe rubbers en lagers alsnog een nieuwe baas vindt. Ik zou het leuk vinden.
Zelf ga ik de km stand in de Peugeot 205 die ik gekocht heb de komende tijd richting de 100.000 km rijden. Misschien ga ik van deze auto ook weer n verslag schrijven.

Lezers, bedankt voor jullie aandacht. En voor liefhebbers voor een Saab met n ouwe Opel dieselmotor... Koop m en geniet ervan. Ze zijn echt goed.

Oant safier.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.