Saab 9-5 2.0 t SE (1998)

autoreview

Saab 9-5

Signalement

Uitvoering9-5 2.0 t SE
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf216.000 km
KM-stand laatst327.111 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop Saab 9-5 in 2 etappes

  • 216.000 km

Nadat ik in mijn Saab 9-3 erachter kwam dat veel kilometers rijden gecombineerd met mijn benen in een net niet goede ruststand leidde tot knieklachten, bedacht ik dat ik een grotere Saab wilde. Een 9000 is moeilijk te vinden, dus een 9-5.

Voordat ik ging zoeken, had ik al besloten dat het een auto van een particulier moest worden, die de auto langere tijd heeft gehad, en weinig eigenaren. Met een omschrijving die wijst op aandacht.

Dat bleek wat lastiger, want auto's van ongeveer 20 jaar hebben meestal 6 eigenaren gehad. Op een gegeven moment zag ik een 23 jaar oude 9-5, stond al langere tijd te koop, 8 jaar van de eigenaar. Voor 600 euro. Waarom was die nog niet verkocht, al was het maar voor een carbagerun? Telefonisch goede indruk van de eigenaar gekregen, dus proefrit gemaakt. En ja hoor, trillingen tijdens het rijden. Afknapper. De eigenaar beweerde dat dat kwam nadat een band was verwisseld. Afscheid genomen met de tip om eerst de band te wisselen, en dat leek het einde. Terwijl het verhaal van de auto nog beter was: de eigenaar had de auto overgenomen van zijn vader toen die ziek werd, uit verplichting, en daarna gebruikt als 2e auto. Nou ja, op zoek naar de volgende. Of niet?

Na 3 weken werd ik gebeld: band verwisseld, trillingen waren weg, en prijs nog steeds 600 euro. En de proefrit bewees dat. Bleef natuurlijk een risico. En de rechter buitenspiegel bleef kapot, de elektrische ramen hadden nieuwe rollers nodig, en pas nadat de garage uitgebreid onderzoek (turbo, Black sludge..) doet, weet je precies wat er aan schort. Maar de lage prijs gekoppeld aan wat de eigenaar vertelde, gaf voor mij de doorslag om de koop te sluiten en het erop te wagen. (Spoiler: ook na meer dan 3 jaar en 110.000 km nog steeds tevreden)

En het is de uitvoering met een viertraps automaat.

Aankoop blijkt verantwoord!

  • 216.137 km

Na de aankoop direct naar de garage gereden, voor een uitgebreid onderzoek. Is deze auto geschikt om 30.000 km per jaar te rijden, hoe is het motorisch en qua roest, en is het de moeite waard om de spiegel, de elektrische ramen, en wat er verder wordt gevonden, aan te pakken?

Na langdurig onderzoek: Ja!

En nee, 1.000 euro is niet niks, maar voor de 600+1.000 euro heb ik wel een auto met:
- turbo die goed blijkt te zijn
- een motor zonder Black sludge
- nieuwe draagarm voor
- nieuwe rechter buitenspiegel
- werkende elektrische ramen
- bijgewerkte beginnende roestplekken bij wielkasten
- gespoelde automaat
- subframe gecontroleerd en goed bevonden
Een auto die klaar is om nog veel (vooral) snelwegkilometers te maken.

Alleen de airco aan de bestuurderskant werkt niet goed: het lijkt alsof de klep is afgesloten en alleen de buitenlucht wordt aangezogen.

Al met al krijg ik thumbs up van de garage. De monteur is een Saab-enthousiast, en ik vertrouw erop dat hij de auto goed blijft onderhouden. En ik wil goed onderhoud, ook preventief.

Investeren, of afschrijven?

  • 235.112 km

Na de eerste controle leek deze Saab 9-5 dus technisch een goede aankoop. Maar een auto van 1.500 kg op E98, weliswaar met een (vooral snelweg)verbruik van 1 op 11,5 , is toch te duur als er bijna 30.000 km per jaar mee worden gereden. Hoe prettig die kilometers ook gemaakt worden.

Om deze auto langer aan te houden moest ie nog steeds goed blijken te zijn als ik er zelf een tijd mee had gereden. Dus na 20.000 km en iets meer dan een half jaar rijden, werd alles nogmaals goed nagekeken in de garage, gericht op " kan deze auto technisch nog jaren veel voornamelijk snelwegkilometers maken?".

En natuurlijk verwacht ik geen garanties, maar wel een eerlijke inschatting. Met van mijn kant regelmatig een onderhoudsbeurt laten doen, en ook preventief onderhoud.
En ja, ik rijd voorzichtig en dat betekent dat ie rustig op temperatuur komt, dat er weinig stoplicht sprints worden gedaan, en dat de cruise control overuren maakt. Overigens, met 150 pk en een automaat doe je prettig mee in het verkeer maar meer niet. En zeker niet onder de 2.000 toeren.

Het oordeel van de monteur: vooral doorgaan!

Toen kwam de echte investering: inbouwen van een lpg-tank.

Helaas geen Vialle want die zijn gestopt, maar eentje van Prins. De grootst mogelijke want ik wil zo weinig mogelijk bij de pomp staan.
En (voor mij vanzelfsprekend) ook direct zwaardere achterveren.
En voor de zuinigheid: tuning door Dion HPT, maar dan wel beperkt (25% extra dus 300 Nm) want rekening houdend met het zuinige rijden op lpg. En ja, je merkt wel dat je (boven de 2.500 rpm) een stuk vlotter vertrekt.

Het bijzondere, en misschien ook sowieso wel goed, van deze lpg-installatie is dat er ook klepsmering wordt ingebouwd. Die elke 20.000 km moet worden gecontroleerd.

Investering gedaan, en klaar om veel prettige kilometers te maken!

Op lpg 40.000 km verder

  • 275.655 km

Een update nadat er 40.000 km op lpg zijn gemaakt.

Rijden op lpg is me ontzettend meegevallen: gemiddeld verbruik 1 op 10,6. Wat wel opvalt is dat, omdat ie start op benzine, er jaarlijks toch ongeveer 2x een tank E98 bij komt qua kosten.
En de prestaties? Mede dankzij de tuning komt ie nog steeds goed mee met het verkeer.

En wat zijn de andere kosten, behalve de regelmatige onderhoudsbeurten?
Voor 1.000 euro het volgende:
- nieuwe remblokken voor
- extra zware accu
- nieuw contactslot
- roestbehandeling bij de wielkasten
- Waxoyl behandeling voor de buitenkant

En nieuwe deurgrepen voor, grijs, kosten 125 euro, want de beige deurgrepen zijn er zo slecht aan toe. Het lijkt net alsof ze huilen en vervormen in de loop van de tijd. Geen blijvertje, helaas.

Na in totaal 60.000 km nog steeds blij met deze Saab!

Weer 25.000 probleemloze kilometers

  • 302.761 km

De zomerbanden zijn er weer op gezet, de 20d km controle voor de lpg is gedaan, en weer een grote beurt. De vele snelwegkilometers lijken weinig sporen achter te laten

Tsja, het is geen nieuwe auto

  • 327.111 km

Tot nu toe was het onderhoud voorspelbaar gegaan: bij aankoop een inhaalslag, en daarna de grote onderhoudsbeurt afgewisseld met een kleine beurt, en elke twee jaar de auto op de brug waarbij alles extra wordt bekeken maar ook de olie van de automaat wordt vervangen.

Voorspelbaarheid leek de regel te zijn. Maar de uitzondering bevestigt de regel. Tenminste, zo zie ik het nu, ik hoop dat ik niet teleur gesteld wordt.

Wat ging er mis: de draagarm achter bleek roestig te zijn. Zoveel roest, dat er per direct nieuwe draagarmen achter nodig waren. Blijkbaar kan ook bij serieus preventief onderhoud de (roest)verrassing toeslaan. Gelukkig geen schade of ongeluk, maar ik werd er wel bij bepaald dat dit een auto van 26 jaar oud is.

Betekent dit iets voor mijn rijplezier: nee. Maar ik wil aan de ene kant het preventieve onderhoud voortzetten zodat ik van deze auto kan blijven genieten, maar aan de andere kant ga ik bij onverwachte kosten nog bewuster de afweging maken om wel/niet een andere auto te zoeken.

Ik zie in verschillende reviews dat opeenvolgende kosten logisch worden gevonden en dat de toon positief blijft, maar dat er dan (voor mij als lezer toch nog onverwacht) bij een nieuwe tegenslag opeens naar boven komt dat het eigenlijk al eerder genoeg was. Die les wil ik vermijden.

O ja, als ik nu afscheid zou moeten nemen van deze auto, dan zouden de kosten per kilometer net geen 25 cent zijn. En ja, dat is inclusief de lpg-tank. Veel kilometers, op lpg, en een lage aanschafprijs, leiden tot een voor mij verantwoorde (en plezierige!) investering. En nog 100.000 kilometer erbij ervaar ik niet als straf.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.