Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TTiD 180pk Aero (2009)

autoreview

Saab 9-3 facelift
Saab 9-3Saab 9-3 faceliftSaab 9-3Saab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3Saab 9-3

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Estate 1.9 TTiD 180pk Aero
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf140.000 km
KM-stand laatst180.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring

  • 144.100 km

Begin juli 2015 haalde ik mijn 'nieuwe' Saab 9-3 op. Omdat ik van baan ben gewisseld en geen auto van de zaak meer heb moest ik na heel veel jaren weer zelf een auto kopen.

Omdat ik altijd al gecharmeerd ben geweest van Saab en Volvo ben ik op zoek gegaan naar een Saab 9-3 of een Volvo V70. Het kost dan ook wat tijd en vooral geduld om voor een redelijke prijs een leuke aangeklede auto met een acceptabele kilometerstand te vinden.

Het is dus een Saab 9-3 Estate geworden. Een mooie en fijne auto. Deze ex-Italiaan is Zwart met beige leren bekleding. Verder voorzien van full navigatie syteem, Bose geluidssysteem en 18" lm-velgen.

We zijn er 'direct' mee naar Andorra en Noord Spanje geweest. Wat opvalt is de rust in de auto. Mijn vergelijkinsmateriaal is een Jaquar X-type en de Octavia RS. De RS is in vergelijking met de 9-3 sportiever en laat zich strak sturen. De Jaquar is meer een limousine en wat zweveriger.

De Saab rijdt gewoon heel erg comfortabel en ook het gezin gaf aan dat de auto erg fijn is. Het lijkt alsof je veel rustiger rijdt dan met de Jaquar, terwijl je al snel harder rijdt.
We genieten van de luxe en alle automatische liflafjes. De kofferbak is in vergelijking met de Jaq en RS net zo groot en de beenruimte voor en achter is ook gelijkwaardig.

Na zo'n 5000 km is het verbruik 1:15, dat valt niet mee en niet tegen. In de bebouwde kom en met kortere ritjes in het Franse heuvelland is het al snel 1:12, lange ritten op de snelweg makkelijk 1:16,5 met 135 op de teller, maar boven de 150 merk je het gewicht weer en stijgt het verbruik. Vooral de power die je voelt op de snelweg bij het snel doortrekken is erg prettig.

Bij mijn zoektocht heb ik ook dankbaar gebruik gemaakt van de reviews die hier op de site staan. Er staan 2 reviews op van een 1,9Ttid 180pk, de motor die ook in de Saab van mij is gelepeld.
Wat is mij opgevallen aan de auto in vergelijking met de reviews?
1. Navigatie werkt prima, alleen niet neer up-to-date. Ik ben al op zoek naar recentere software (nog niet kunnen vinden)
2. Knoppen inderdaad al beschadigd
3. Kraken/piepen van met name de afdekhoes in de kofferbak
4. Een superfijne reiswagen met een supersterke motor

Eerste 12.500Km

  • 156.500 km

Tijd voor een volgende update na 12.500Km

Onderhoud:
Bij Km-stand 150.000 zijn de riem, spanrollen en de waterpomp vervangen. Alvorens dit te laten doen heb ik eerst rondgebeld naar (voormalig) Saab dealers. De prijzen varieerden van € 550 tot € 675.
De auto is inmiddels in onderhoud bij een voormalig Saab dealer net over de de grens in Duitsland (afstand tot de grens is minimaal). Helaas bleek de accu ook overleden (zat nog de originele in) en dat kostte iets meer dan € 100.
Ook zat er een kleine trilling in het stuur. Waarschijnlijk het gevolg van een kleine aanrijding? De standaard 18" velgen vertonen dan ook de nodige beschadigingen. Bleek de tussenas iets krom te zijn. Omdat de 180Pk uitvoering in NL niet heel veel verkocht is, is een gebruikte as niet te vinden. Een nieuwe set kost ruim €1000, en dat is toch wel fors. Via het web kwam ik in Zweden uit en daar is het geen probleem om je hele auto in onderdelen te kopen. Ook de prijs voor de tussenas bleek zeer acceptabel. Net iets meer dan € 100. Probleem is nu opgelost.

Winter in aantocht:
Onder vrijwel alle auto's die ik inmiddels heb gehad had ik winterbanden. Dus ben ik op zoek gegaan naar velgen en banden. Via de dealer kon ik goedkoop een setje 17" lichtmetalen velgen (op marktplaats echt niet goedkoper gezien) kopen. Daar heb ik Vredestein banden op laten zetten. Kost compleet toch een ruime € 800 (slik...)

Rijervaring:
De auto rijdt heerlijk en het beschikbare vermogen is af en toe daar waar nodig heerlijk. Denk aan het invoegen op de snelweg of even mee met de snelle stroom op de linkerzijde op de Duitse autosnelweg. In Duitsland ook maar eens geprobeerd hoe snel de Saab kan, dat bleek 245Km op de teller.

Ook krijg ik de nodige complimenten van mensen over de auto nadat ze erin hebben gezeten. Ik rijd op zaterdag regematig mee met het voetbalelftal van de kinderen. Mensen geven aan dat ze niet hadden verwacht dat de Saab zo comfortabel rijdt en zo luxe is van binnen :-)

Verbruik:
Aangezien ik voor het woon-werk verkeer over 80Km wegen moet rijden is een verbruik van 1:17,5 zeer goed haalbaar. Als je dan in Duitsland ook nog voor € 1,06 p/l kunt tanken dan is het allemaal goed te doen. Nu maar hopen dat de brandstofprijzen nog even op dit niveau blijven.

Ik benieuwd hoe de Saab zich gaat houden in de komende winter....

Verkocht!

  • 180.000 km

Gedurende de winter geen problemen gehad met de Saab. Ook tijdens de wintersport in de bergen genoten van de trekkracht van de auto, heerlijk!

In April heb ik een enorme noodstop moeten maken. Een mede weggebruiker lette niet goed op en wou met een gangetje van 30 tot 40 km p/u invoegen op een weg waar je 80 mag en iedereen gemiddeld net iets harder rijdt. Auto vol in de ankers en het hart in de keel, op letterlijk 2 cm van de andere auto stond ik stil.
Het gevolg was dat in de weken daarna de auto bij het schakelen en remmen niet lekker voelde. Toch maar even naar de dealer. Een eerste diagnose leek te wijzen op een problemen met het ABS systeem. De kosten zouden kunnen oplopen tot honderden euros. Ook was de auto toe aan nieuwe zomerbanden en een grote beurt. Al met al zou dit flink in de papieren gaan lopen.

Na er over nagedacht te hebben toch maar besloten eens om heen te kijken. Inmiddels ben ik minder Km gaan rijden en dat zal ook wat minder blijven en zullen de meeste KM woon-werk zijn.
Ik heb gekeken naar een andere Saab 9-3 maar ik kon geen Estate vinden van na 2008 met een voor mij acceptabele KM stand en prijs. Toen besloten te gaan voor een auto die ik erg mooi vindt, een Alfa Giulietta.

De Saab was een heerlijke auto om in te rijden!

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.