Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Intro Edition (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Estate 1.8t Intro Edition |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 166.000 km |
KM-stand laatst | 238.000 km |
Aanschaf
Na 3 jaar in een Fiat Grande Punto te hebben gereden was het tijd (en er was natuurlijk ruimte) voor wat anders. Het moest een comfortabele station worden. We zijn gaan zoeken naar een Audi A4, BMW 3, Volvo V50 of een Saab 9-3. De Audi en BMW waren voor ons helaas te duur voor wat je ervoor terugkreeg. Dan was het kiezen tussen de Volvo en Saab.
De Saab heeft een eigen karakter en bood het meest recente model van 2008 wat binnen het budget viel. Daarnaast vind ik het een mooie auto met een redelijk tijdloos ontwerp. De Volvo is geen verkeerde auto maar oogde toch wat gedateerd en heeft minder ruimte, hij is wel wat luxer en degelijker van binnen. Daarnaast was wat meer vermogen ook zeker een pré. Het totaalpakket van de Saab heeft uiteindelijk de doorslag gegeven. We vonden er een in Lemmer met de goede opties, mooie kleur en een 1.8t motor. De 1.8t met 150pk is niet heel vlot maar heeft wel de fijne rij-eigenschappen van een turbo motor. De auto zag er zowel van binnen als van buiten netjes uit en de onderhoudshistorie klopte. De 160.000 gereden km's waren wel wat aan de hoge kant maar dat betekend wel dat hij altijd relatief warm heeft gereden met >30.000 km/jaar.
Gebruik
Ook na langer gebruik blijkt de Saab comfortabel en degelijk. De aanwezige opties zijn zeer welkom, cruise control, stoelverwarming, automatische wissers en de climate control. Dit maakt, met name, de snelwegkilometers ook een stuk prettiger. De rij-eigenschappen zijn prima, hij komt goed door de bocht en de stuurrespons is goed zonder dat hij heel stug geveerd is.
De 1.8t met 150pk is een prima motor met voldoende vermogen om goed mee te komen, verwacht er echter geen topprestaties van. Mede daarom hebben we de auto bij de dealer door Hirsch laten chippen tot 195pk en 320nm. Het is daardoor een heerlijk vlotte auto geworden die vanaf 2000rpm in elke versnelling bij de les is.
Ik vind de auto nog steeds erg mooi, voor de winter heb ik nieuwe origineel Saab 17 inch lichtmetaal op de kop kunnen tikken, dit maakt de auto af. Wat voor mij misschien wel het belangrijkste is bij een auto is dat ik er af en toe naar omkijk als ik hem geparkeerd heb, en dat is bij deze auto zeker zo!
Al met al een zeer fijne wagen met een positief imago, het plan is om deze nog zeker een aantal jaar te houden.
Update
Ruim 80.000 km verder zijn we nog steeds erg blij met de Saab. Ondanks een verwoede poging van een inbreker is hij gelukkig gerepareerd en al weer in ons bezit. Het blijft een prettige wagen en ik vind hem ook nog steeds mooi, misschien ook omdat er geen nieuwe model is. De ruimte op de achterbank valt ons soms weleens wat tegen met nu 2 kinderen onder de 2 jaar. Mede daarom moest onze tweede auto, BMW Z3, plaats maken voor een Volvo V70 waar nog een reviews van volgt.
Conclusie
Wat is goed:
- Uiterlijk en imago
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfortabelheid
Wat is minder:
- Gebruik van goedkoop plastic en de bijbehorende kraakjes interieur.
- Ruimte achterbank
Reparaties tot nu toe
vervangen radiator en stuurpompkeerring €400
Slot portier rechts achter €400
Verkoop
- 238.000 km
Na uiterst trouwe dienst gaat onze Saab helaas in de verkoop. Omdat we nu beide in onze woonplaats werken is het niet meer nodig de Saab aan te houden naast de V70.
Met pijn in ons hart staat hij te koop bij Saab dealer Joel in Groningen, http://www.joelbv.nl/voertuig/saab-9-3-1-8-t-estate-linear-business-195-pk/ voor de geïnteresseerden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.