Saab 9-3 SE 2.0 Turbo Anniversary (2002)

autoreview

Saab 9-3

Signalement

Uitvoering9-3 SE 2.0 Turbo Anniversary
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf212.000 km
KM-stand laatst280.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Hallo, ik heb deze auto in een opwelling gekocht, wilde namelijk een BMW 3 kopen.
Na zoeken op internet en dealers, niet een geschikte BMW kunnen vinden en een oude (kinder-) wens achterna gegaan om Saab eens te proberen.
Via marktpl. deze gevonden en van begin al fan!
185Pk, goede looks en comfortabel tot sportief onderstel zijn prima eigenschappen van deze auto.

Wat me niet bevalt is de relatief weinig beenruimte op de achterbank en de onhandige manier van de bank ’plat gooien’. De hoofdsteunen achter moet je eerst zelf demonteren, daarna de zitting omhoog klappen en de leuning naar voren. Als de voorstoelen op een normale stand staan, zelf 1.87m, dan kan de leuning niet plat gelegd worden en staat onder een hoek van 45graden. Wil ik deze plat, moet ik de leuning van de voorstoel helemaal rechtop en de stoel vooruit schuiven.

Een kleiner detail waar ik me nog wel eens aan stoor is het wind geruis op hoge snelheid (+150km/h). Ik werk in Duitsland en regelmatig rijdt ik daar iets sneller dan 120km/h in Nederland. Dan valt me op, dat bij zijwind het wind geruis toch redelijk luid is. Niet heel storend, maar had wel beter gekund.

Verder een heerlijke reiswagen, comfortabel, je wordt nooit moe bij lange afstand. Audio systeem is uitstekend (SAAB =Clarion en Bose) en de lampen zijn ook uitstekend.
Wegligging is ook prima; je merkt wel dat het onderstel op comfort beter presteert dan op sportief rijden. Dan voelt de auto redelijk zwaar aan. Besturing is direct en gemakkelijk en koppelen is licht. Ik rijd op Michelins ZR banden, met prima grip. Zeer aan te bevelen bij deze auto.

Al met al in driekwart jaar met 40k kilometers geen spatje spijt van de aankoop. Zeer aan te bevelen als alternatief van leasend Nederland met Audi’s/BMW’s. Zeer onderscheidend ook van deze groep.

Na km stand van 450.000km was de auto aan vervanging toe. Er waren veel slijtage onderdelen aan vervanging toe, zoals koppelingsplaten, koppakking, de injectoren van de LPG, de remmen, etc.
Mijn conclusie is wel dat het een heerlijk fijne rij-machine is. Nu enkele jaren later heb ik nog steeds spijt dat ik hem weg moest doen. Die heerlijke Turbo motor is een gemis.

PROBLEMEN

  • 280.000 km

Bij aanschaf werd verteld dat de kilometers op de teller veelal snelweg waren, maar wel boven de 2ton. Dat resulteerde al gelijk in de eerste maand, na aanschaf, in een nieuwe Airco-pomp...
Deze auto rijdt op LPG en had redelijk vaak last van een defecte injector op cilinder 4. Na veel kilometers gereden te hebben komt het nog wel eens voor, rijdt hij ’op drie poten’ maar na een kleine revisie van de injectors en bougies gereduceerd tot nauwelijks nog dit probleem. Dit probleem doet zich niet voor bij rijden op Benzine.

Nieuw probleem diende zich aan bij het naderen van de 3 ton. De motor haperde en deed niet veel meer, liep op 1 a 2 cilinders. Na een bezoek aan de garage, bleek het de kop te zijn: kleppen volledig versleten en enkele vast in het blok. De kop dus laten reviseren a 3000,- inclusief grote beurt + APK. Duur grapje.
Blijkt nu elke 150.000km te moeten gebeuren en de laatste keer dat het hier was gebeurd was 180.000km terug. De auto rijdt wel weer goed, geen merkbare verschillen, zonde van het geld, had ik misschien ook met een ander merk op LPG gehad.

Reeds 320.000km er op staan, zonder verdere problemen.
Ik heb Flashlube oil geinstalleerd, wat kleine hoeveelheden olie druppeld in het inlaat, zodat het smeert bij rijden op LPG. houdt de kleppen schoon en zorgd voor een betere loop van de motor. erg tevreden over het systeem.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.