Saab 9-3 S 2.2 TiD (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 S 2.2 TiD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Alweer 3 jaar staat de Saab 9.3 tid in "S" trim voor onze deur. De auto bevalt goed. Pluspunten zijn de grote, goed toegankelijke kofferbak, en de goede stoelen. De 5e deur is zeldzaam in deze klasse, maar wij waarderen het zeer. We hadden een paar storingen: de sensor van de luchtmassameter ging kapot, en dat gebeurt vaak bij deze motor. Reparatie viel onder de garantie.
De motor is niet zeer modern; commonrail techniek ontbreekt. Dat merk je: met 125pk. is de 2.2tid minder krachtig dan de 2.0-dieselmotoren van de concurrentie. Het verbruik is met 1: 15 acceptabel. De motor is een tikje lawaaiig, met name bij koude start en lage toerentallen.
Een duidelijk nadeel is de onderhoudsgevoeligheid: om de 15.000 km. moet de Saab naar de garage. Deze motor verbruikt veel olie, en dat is een groot nadeel. Aanvankelijk bedroeg de olieconsumptie ca. 1 liter op de 3000km. Dat is verbeterd tot ca. 1 liter op de 7500 km. Dit hoge olieverbruik schijnt alleen voor te komen bij de diesels van bouwjaar 2001. We hadden er ook last van toen we nog Opel reden (de 2.2 diesel van Saab komt van Opel).
Verder waarderen we de karakteristieke vormgeving, en het verzorgde dashboard. Een nadeel is het gebrek aan opbergvakken in het interieur. De speakers van de (dure) audioinstallatie zijn slecht.
PROBLEMEN
Hoog olieverbruik
Luchtmassameter (3 keer)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren