Saab 9-3 S 2.2 TiD (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 9-3 S 2.2 TiD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 240.000 km |
KM-stand laatst | 255.000 km |
- 255.000 km
In juli 2008 kwam na een korte zoektocht voor een tweede auto (eerste auto is lease) de Saab 9-3 in beeld. De diesel had natuurlijk al de nodige kilometers op de teller staan (om en nabij 240.000) maar ik dacht dat de Saab degelijk genoeg zou zijn om zonder veel problemen nog eens 100.000 kilometer te kunnen rijden.
De 9-3 is een mooie auto, zowel van buiten als van binnen. De lak (kleur zwart, uiteraard) zag er nog best aardig uit en het interieur idem.
Het SID (Saab Information Display) toverde niet meer alle LED'jes op het display waardoor het wat lastig wordt om temperatuur etc... af te lezen. Dit is een bekend euvel (ouderdom) en ik heb voor een redelijke prijs een vervangende SID weten te kopen (de dingen zijn redelijk goed verkrijgbaar, zie Google).
De stoelen van de Saab zijn redelijk, maar bijvoorbeeld een lendensteun ontbreekt. Je zit niet echt in de stoelen maar meer erop. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar maar alleen in de allerlaagste stand zat ik niet met mijn benen tegen het stuur. Desondanks kon ik een redelijke zithouding vinden.
Het dashboard is degelijk en mooi te noemen. Al met al geeft de Saab een huiskamer gevoel, een plek waar je je thuis voelt.
De Saab rijdt super. De Opel diesel levert niet heel veel pk's ten opzichte van de motorinhoud maar de diesel trekt wel degelijk als een lier. Een erg fijne soepele motor die ook met 130 km/uur op de snelweg nog wel wat in te brengen heeft. De Saab is gemaakt voor de snelweg en voor het comfortabele, ontspannen rijden. De auto houdt niet heel erg van bochten maar daarvoor is ook geen noodzaak. De auto rijdt dus niet sportief maar wel erg rustgevend.
De auto trilt behoorlijk bij optrekken vanuit lage toerentallen. Dit zal ongetwijfeld met de ouderdom te maken hebben. Heel irritant is het niet.
Schakelen gaat met korte slagen en redelijk trefzeker (zeker voor de leeftijd).
De auto is na een jaar verkocht vanwege een de volgende problemen:
- kapotte brandstofpomp (duur)
- kapotte oliekoeler
- kapotte handremkabel
- een reeks van kleine dingen waardoor de auto niet door de apk kwam
- de verwachting dat in 2010 de schokdempers aan de beurt zouden zijn voor vervanging
- een 'zwetende' stuurbekrachtiging (dus ook aan vervanging toe).
Dit alles plus nieuwe banden voor (Bridgestone Turanza) en de vervanging van de SID was voldoende om op zoek te gaan naar een auto die op jaarbasis minder dan 3.000,- euro aan onderhoud zou kosten. Het laat zich raden dat de Saab is ingeruild voor een Toyota (Avensis).
Voor wie de kosten niets uitmaakt is deze Saab volgens mij een heel fijne auto om in te rijden. De algemene kwaliteitsindruk en het weggedrag van een Saab 9-3 uit 2000 ligt bijvoorbeeld een stuk boven dat van de Renault Megane uit 2006.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.