Saab 9-3 S 2.2 TiD (2000)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 9-3 S 2.2 TiD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 182.000 km |
KM-stand laatst | 218.000 km |
ERVARINGEN
- 182.000 km
Na een BMW nu een Saab. Beetje vreemde keuze: Saab is duidelijk meer op comfort gesteld dan BMW en dat is ook te merken aan zaken als de wegligging. En dan natuurlijk de voorwielaandrijving. Onze Saab is een 9-3 TiD S, voorzien van airco, cruise control, Central Lock met remote en vele andere extra’s. Voor het eerst sinds jaren weer een hatchback. Kofferbak met de bank omhoog is bijna net zo groot als van de BMW touring (dat is voor een station ook geen ruimte monster), alleen met de banken plat kun je in de BMW een paar liter meer kwijt. We hadden altijd een stationwagen vanwege de kinderen en de honden, maar de Saab biedt meer dan voldoende ruimte voor dit geheel. Wel is de drempel naar de kofferbak wat hoger als bij een station wagen.
De 2.2 TiD uit 2000 heeft 116 PK (na 11-2000 is er 125 PK) en 260 Nm trekkracht. Bekend euvel: Als de motor koud is loopt hij lawaaierig, maar als hij warm is is het een mooie, sterk en rustige diesel. Hoewel er tegenwoordig meer PK’s uit een 1500 komen, is dit wel een moderne dieel. Voorgloeien hoeft niet meer.
Het vermogen is ruim voldoende om onze vouwwagen te trekken, maar we zullen dit uitgebreid testen als we dit jaar weer naar Spanje afreizen. Eens kijken hoe snel we onder Luik weer boven zijn en hoeveel moeite dat kost.In ieder geval een stuk beter met de airco aan dan met het schuifdak open.
Tot nu toe te melden:
1: Fantastische stoelen met heerlijke velours bekleding en een perfecte steun.
2: Standaard voorzien van veel veiligheids extra’s (airbags rondom voorin)
3: Goede ’build-quality’. Voelt ’Duits’ aan qua deuren sluiten, motorkap en dergelijke.
UPDATE:
Inmiddels op vakantie geweest naar Spanje met de vouwwagenen verschillende keren naar Frankrijk geweest. Fijne auto, kan erg goed meekomen en ook in heuvels en bergen geen problemen om de vouwwagen te trekken. Inmiddels is de kilometerstand wel wat opgelopen, naar 215.000. Dat betekent na aankoop 2 keer een onderhoudsbeurt en die vielen erg mee. 1e keer nieuwe banden en beide de 2e beurt nieuwe remsblokken, niks speciaals dus, alleen normale slijtage. Verbruik is rond de 1 op 15 en op lange stukken en met rustig rijden haal je 1 op 17, maar dan moet je wel goed opletten.
Tot nu toe nog geen spijt gehad.
Wel een issue: De bnden die er onder zaten waren nogal gecupt. Dit is een vaker voorkomend issue, maaar goed uitlijnen en balanceren heeft dat opgelost.
Hoewel ik teenwoordig veel minder kilometers rijdt en diesel eigenlijk niet zo handig is, bevat de Saab zo goed, dat we hem voorlopig toch wel blijven rijden....
PROBLEMEN
- 182.000 km
1: Kapotte pixels op de SID (Boordcomputer)
2: Losse accupool zorgde dat de auto totaal ’dood’ was. even aandraaien en alles werkte weer, maar dan moet je dat wel even snel vinden :)
3: Onderhoudsbeuten 2 maal, alleen reguliere slijtage (Banden en remblokken)
Diesel ingeruild voor benzine
- 218.000 km
Na ruim een jaar gereden te hebben met de diesel, was er werk dicht bij huis gevonden. De diesel werd dan een onvoordelig en aangezien de verwachting was dat ik heel weinig kilometers zou gaan maken, is de aanschaf van een auto met minder "hersens" en meer "hart" overwogen. Na jaren dieselen en veel kilometers makenzijn we overgastapt op een andere auto. Uiteraard wederom een Saab, maar dan wel de 9-5 AERO....
De 9-3 2.2. TiD was een heel fijne reiswagen. Beperking is toch de matige ruimte achterin, zeker met een paar kinderen van ornd de 18. Wel erg goedkoop gereden qua onderhoud en verbruik. Geen grote onkosten gehad, behalve reguliere slijtage onderdelen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.