Saab 9-3 S 2.2 TiD (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 S 2.2 TiD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 145.000 km |
KM-stand laatst | 212.000 km |
ERVARINGEN
Omdat ik voor mijn baas veel moet rijden, wilde ik een betrouwbare diesel van Zweedse makelij. Omdat ik van jongs af aan Saab een magische auto vond en de 9-3, ondanks de hoge leeftijd nog steeds een chique tijdloze verschijning, kwam de 9-3 al snel voorbij als mogelijke optie als kilometervreter. Na een aantal 9-3’s bekeken te hebben viel het me op dat de Saab-dealer de hoofdprijs vroeg en dat het bij particulieren een lastige zoektoch was om niet iets afgetrapts te kopen. Maar na lang speurwerk vond ik een echte Saabliefhebber die een diesel met ’slechts’ 145000 km op de teller te koop had staan. Boekjes erbij, Saab maakte een nette indruk, net als de verkoper. Samen met een goede vriend de auto van onder naar boven onder de loupe genomen en we konden niets raars vinden. Dus we besloten hem te kopen.
Deze 9-3 was op leer na uiterst compleet. Climate control, audiobediening op het stuur, cruise-control, mistlampen, ABS, 4electrische ramen en spiegels, stoelverwarming, complete boardcomputer met signalering voor allerlei storingen, voor en zij-airbags, radio (cassette zelfs) met wisselaar in de achterbak, mooie Saab-Viggen velgen en strak in de lak. Dus eigenlijk op hedendaags niveau als het comfort gaat. Het model is nog een echte Saab, ondanks dat GM ook in deze Saab al de nodige invloed heeft gehad, maar in vergelijking met de 9-3 SportSedan, kan deze 9-3 ruimschoots door de Saab-beugel.
De Saab blijkt een erg fijne reisauto, nadat ik er inmiddels al meer dan 30.000 km op heb zitten. Voor mij viel de keus om liever een wat oudere luxe cruiser te kopen t.o.v. een modale middenklasser als een Golf of een 307 helemaal goed uit! De diesel maakt bij een koude start wel veel lawaai, maar is dankzij de standkachel heel snel op bedrijfstemperatuur. Bij het wegrijden traag, maar eenmaal op stoom is ie heel goed vooruit te stuwen. De diesel doet me denken aan de eerste turbodiesel uit de Fiat Croma van de mid-jaren 80. Gemoedelijk en uiteindelijk best snel. De aanwezige 115 pk is vandaag de dag weinig, maar omdat ik inmiddels zoveel stil sta onderweg, vraag ik me wel eens af wat je met al die extra pk’s zou moeten doen op Neerlands wegen. Beetje een zwak punt is de uitlijning, waardoor ie minder strak aanvoelt als andere auto’s die ik gewend ben. Maar na een paar maanden weet je echt niet beter en is de Saab je beste vriend.
verbruik ligt op de snel weg netjes tussen de 6,7 tot 7,2 liter per 100 km.
PROBLEMEN
- 212.000 km
Eigenlijk heb ik met de TiD geen echte problemen gehad. 2 jaar lang tuffen zonder klachten. Enige vreemde dat gebeurde was het rechter-achterraam dat er op een mooie dag gewoon uitviel en in de deur viel. Bleek een bekend euvel met een afgebroken plastic houder. Vervangen voor 15 euro.
Brandstofpomp. Mijn zwager, die de TiD kocht van mij, had helaas de pech van de defecte Bosch brandstofpomp na een paar maanden. Pomp geeft in veel gevallen na dik 2 ton de geest. Ze hebben het niet allemaal, maar je moet er niet raar van opkijken als het wel gebeurt. Voor 650,- kun je dat laten fixen door een bedrijf in Groningen. (ben de naam kwijt)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Saab 9-3 Coupé 2.3 Turbo Aero | One of a kind |
- 2001
- 257.852 km

Saab 9-3 Cabrio 2.0t S|Leer|Cabriolet|Zojuist APK en beurt gehad
- 2002
- 156.647 km

Saab 9-3 Sport Sedan 1.8t Linear Automaat Ecc Cruisecontrol Leer Stoelverwarming Pdc Xenon Lm Velgen Trekhaak ***Youngtimer***
- 2002
- 155.319 km