Saab 9-3 2.0 t (2002)

autoreview

Saab 9-3

Signalement

Uitvoering9-3 2.0 t
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf74.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Heerlijke auto

Na jaren kleine auto's gereden te hebben (net afgestudeerd en eerste baan etc) was er ruimte en noodzaak (gezinsuitbreiding) voor een wat grotere auto. Ik had zo een € 20.000 te besteden maar het hoefde uiteraard niet allemaal op. Ik was heel erg gefocused op een Volvo v-70 of een XC-70 en ging daar het eerste naar kijken. Ik vond (en vind) het mooie auto's van de buitenkant en ze leken mij ook heel praktisch met veel ruimte. Het interieur viel mij echter behoorlijk tegen en echt "fun to drive" vond ik het ook niet.

De Saab 9-3 had ik al vaker gespot en ik vond het echt een heel geslaagd ontwerp maar ik dacht dat het buiten mijn budget lag en dat hij weinig (koffer)ruimte zou bieden. Niets bleek minder waar. Wat een ruimte in de kofferbak zeg (bijna 500 liter) en wat een koopje gebruikt. Ik zag een schitterende zwarte 9-3 uit 2002 staan met 74.000km op de teller die ik uiteindelijk voor 12.500 euro mee kon nemen.

De proefrit:

Ik was inmiddels tijdens mijn zoektocht naar een 9-3 zo enthousiast geraakt dat het feit dat het stuur alleen in diepte te verstellen is en dat dit toch een beetje lastig is als je lange benen hebt voor lief nam. Die proefrit was eigenlijk een formaliteit want ik was al verkocht. Ik ging samen met een goede vriend de proefrit maken en tijdens een aantal acceleraties dacht ik toch echt een turbofluitje te horen (wat volgens mij niet eens kan met een low-pressure turbo) zo enthousiast was ik over de auto.
Toen ik de auto op kon halen was ik de koning te rijk, ik zou ook met niemand geruild willen hebben; als ik de keuze had een jaar lang gratis rijden in de saab of een jaar lang in een auto naar keuze, hoe duur ook, had ik toch voor de saab gekozen.

WOW!!

Deze auto heeft/had echt de wowfactor. Hoewel ik een redelijk goede baan heb (architect) hadden vrienden en bekenden echt zoiets van: "een Saab, waar doe je het van". Dit is wel heel grappig want vrienden van ons hadden net een nieuwe peugeot 307 gekocht en dat maakt geen indruk terwijl die toch een stuk duurder was dan mijn gebruikte Saab. Voor de duidelijkheid ik heb een van de laatst geproduceerde 9-3 hatchbacks want de nieuwe 9-3 die ook in 2002 uit kwam vind ik niets "eigens" hebben terwijl mijn hatchback echt nog een Saab-look heeft.

Comfort en interieur:

De stoelen zitten buitengewoon heerlijk; ze zijn heel zacht en hebben een aangename pasvorm.(ik heb wel eens ergens gelezen dat de stoelen uit de Saab werden gestolen omdat ze zo lekker zitten) Ik heb regelmatig een extra rondje gemaakt (vooral met slecht weer) omdat ik zo lekker in mijn auto zat er niet uit wilde. Ik voel mij ook heel velig in de Saab omdat hij zo degelijk aanvoelt met z'n zware kluisdeuren. De materialen die binnen gebruikt zijn zijn ook dik in orde, bijna nergens lelijk hard plastic maar zachte kunststoffen. De vering is zeer comfortabel, hierdoor is de auto geen bochtenridder maar wel lekker relaxed afgestemd.

De typisch Saab dingen ben ik echt gaan waarderen, zoals de wijzerplaat waar de snelheid die je het meest gebruikt tot (140) op een veel grotere schaal is weergegeven dan de snelheden waar je zelden aan toekomt en met alle snelheidcomtroles is het toch wel handig om het verschil tussen 50 en 60 duidelijker te zien dan het verschil tussen 150 en 160. Ook de middenconsole spreekt mij (ergonomisch) aan met het contactslot en alle raambedieningen op dezelfde plek. Het materiaal (hard plastic) is dan wat minder maar voor de rest is dit de enige plek waar dit zit. Het nightpanel is wel grappig maar ik vind veel verlichting juist fijner als ik moe ben dus dit gebruik ik eigenlijk nooit.



Maten:

voorin zit je ook als lang persoon goed maar als je erg lange benen hebt is het wel een gemis dat je het stuur niet in hoogte kunt verstellen. Wel in diepte overigens. Achterin houdt de ruimte niet over maar voor kinderen onder de 12 is het prima te doen en hoe vaak vervoer je nou volwassenen achterin op lange stukken als gezin. Ik ben blij dat ze de wat krappe achterbankruimte ten gunste hebben doen komen van de kofferbakruimte. Van de buitenkant zou je het niet zeggen, maar wat gaat er veel in die bak zeg! Volgens de autoweek carbase statistieken zelfs net zoveel (give or take 10 liter) als in een volvo V-70 van dezelfde generatie. Kortom als gezinsauto voldoet hij zeker de eerste jaren uitstekend.

Motor:

De twee liter low pressure Turbo voldoet uitstekend. Volgens fabrieksopgave in 8.5 sec op de honderd maar volgens mij red ik dat sneller, tot de 100 in z'n 2? no problemo. Met een warme auto op de autobahn is ook fun, vrachtwagen voor je irritante bmw 5 serie achter je die een modale motor heeft maar kennelijk nog nooit van Saab heeft gehoord en je lekker zit op te duwen; vrachtwagen gaat naar rechts Bmw zit al te seinen "ga weg" maar dan rond de 90 in zn 3 tot 130 en dan in zn 4 tot 170 en "auf wiedersehen" Bmw. Beetje kinderachtig maar wel erg bevredigend.
Mijn verbruik is gecombineerd met sportieve rijstijl 1 op 10.

Kosten:

Ik laat mijn auto dealer onderhouden en behalve de reguliere dingen en een kapot display heb ik nog geen extra kosten gehad, iets wat mij erg meegevallen is.

Conclusie:

Ik heb er nu 50.000 kilometer op zitten en ik houd deze auto, tegen de tijd dat ik een nieuwe auto nodig heb haal ik hem van kenteken af en gaat hij de garage in. Echt een heerlijke auto in alle opzichten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.