Rover 620 Di (1996) #2

autoreview

Rover 600-serie

Signalement

Uitvoering620 Di
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf165.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Update: Ik heb deze auto 3,5 jaar gereden en daarin ruim een ton afgelegd. Bij 268.000 is hij in aug 05 in goede staat verkocht. Ik heb er met plezier in gereden en rij momenteel een rover 75 CDT waar je ook mijn review over kan vinden

in t kort:
Ruime comfortabele auto die ook goed te rijden is met een bescheiden budget. Het model dateert uit 93 en de dieselmotor uit 95, maar toch kunnen beiden nog redelijk mee anno 2005.

Algemeen:
De Rover 600 is eigenlijk gewoon een Honda Accord. Hij kwam uit in 1993 en rover heeft alleen invloed gehad op details. De auto’s hebben o.a.zelfde interieur(behalve de kleur), onderstel en motoren (accord is alleen weinig als diesel geleverd). De benzineversies zijn geleverd met mooie Honda-motoren (1.8 2.0 2.0 16V en 2.3), de diesel is van Rover net als de niet in Nederland geleverde 2.0 ti (benzine turbo). De afspraak was: rover zou de auto niet in de VS mogen leveren en moest Honda benzine motoren leveren. Diesel had honda niet dus die heeft rover zelf laten ontwerpen. Je zou kunnen zeggen dat de Rover 600 de eerste Japanse auto is met een modernere dieselmotor. Een mooie combi.

De 600 Diesel:
Rover heeft dit blok zelf laten ontwikkelen ism Bosch en een Zwitsers ingenieursbureau(AVL) en zonder de hulp van VM, Perkins, Honda of BMW. Uiteraard was in 1995 het VAG TDI blok de maatstaf en daar heeft dit blok veel overeenkomsten mee (zelfde Bosch inspuiting bv). Destijds was de rover diesel dus stukken moderner dan bv Peugeot, Renault, Fiat, Ford en anderen die pas veel later met directe inspuiting kwamen. Mede hierom is voor de budget occasion zoeker de rover diesel vanaf 1995 een tip, alhoewel de auto ook gewild is voor de export waardoor de prijzen niet extreem laag worden.

Is er dan geen kritiek op deze motor?
Natuurlijk! Anno 2005 is dit geen dieseltopper meer. Maar dat was t zeker wel in de periode 95-99. Zo heeft dit blok minder koppel onder de 2000 toeren dan de modernste diesels. Ook is hij zeker niet stil, alhoewel mij het motorgeluid niet irriteert. Wel heb je 105pk ter beschikking en haal ik altijd wel de 1:16(en vaak zuiniger), ook bij gebruik van airco en hogere snelheden. Onderhoud beperkt (bv dist riem 140.000km!) en zijn veel km’s geen probleem (ik ken meerderen boven de 4 ton en zelfs 1 met 1 miljoen!)

Rover?
Het is duidelijk dat Rover in de jaren 90 zwaar leunde op Honda maar naar mijn mening is dat geen schande. De 600 is misschien wel de betrouwbaarste en fijnste rover ooit. Niet alles komt van Honda, Rover was een echte diesel pionier met de eerste innovatieve directe diesel die al in de Rover Countryman/ Montego lag(1989). Helaas is er na 1995 bar weinig gebeurd met dit blok. De 45 heeft een iets modernere Bosch inspuiting maar verder is wat je anno 2005 bij rover koopt erg vergelijkbaar met wat je in 1995 kon kopen. (de 75 uitgezonderd) Al met al niet raar dat ook Rover het niet alleen kan redden in deze wereld.

Prijs en aankooptips:
Toen ik de auto destijds kocht was t aanbod vooral veel ex-lease, nu natuurlijk niet meer. Aanbod is kleiner dan een aantal jaren geleden en t prijsniveau lijkt niet meer te dalen. t ligt ongeveer op zo’n 3k euro. Er is een aardige exportmarkt en daarom zijn de oudere exemplaren(95,96)niet veel goedkoper dan nieuwere (98,99).
Gezien de technische wijzigingen raad ik een exemplaar van na april 96 aan.

De Rover 400 is relatief goedkoper en doet ook moderner aan, kofferbak is evengroot (sedan) maar achterin is de 400 kleiner en wegligging is minder. De 45 is wel wat verbeterd tov 400 maar daardoor ook zwaarder en natuurlijk nog steeds kleiner dan de 600. De wegligging is ook minder door de kleinere wielbasis (de 400 is gebaseerd op een Honda Civic)

In april 96 zijn er enkele onderhuidse technische verbeteringen geweest aan de 600. Interieur is meestal creme (Leer is ook veel geleverd) alhoewel je hier en daar nog een donker interieur ziet (zoals de accord dat ook heeft).

Mijn ervaringen

Positief:
- Comfortabele wegligging
- goed, mooi, licht, orgineel en luxe interieur
- Prima stoelen (nog geen enkele slijtage te zien)
- 105PK diesel, vlot en goede trekker
- betrouwbare auto
- weinig afschrijving (goedkoop in aanschaf en redelijke restwaarde door exportmarkt)
- verbruik 1:16 of zuiniger
- grote kofferbak
- compleet aangekleed: centr. vergr., el. antenne, el. ramen, airbag (mijne ook met airco)
- distr. riem gaat 140k km mee
- degelijk. Bij mij werkt alles nog als nieuw, nix afgebroken of rammelig.

Rekening houden met:
- ingericht op comfort. Helt wat in bochten en wil nog wel es over voorwielen glijden mij nat wegdek. Bij normaal rijden geen probleem overigens.
- Bekleding is mooi en slijtvast maar door lichte kleur snel vies.
- nogal wat windgeruis
- motor niet erg stil
- motor onder de 2.000 toeren suf (turbo begint dan pas)
- erg grote draaicircel
- Mooie auto, maar door relatief lage prijs begint imago nu wel minder te worden en ook beginnen de jaren te tellen.

De balans is erg positief. Ik rijd elke dag met plezier en comfort en toch met lage kosten!

update

Ik zit dit verhaal van 7,5 jaar geleden te lezen. Het is wat ingehaald door de tijd maar klopt toch nog wel.
Terugkijkend heb ik er een fijne auto aan gehad. Wat ik niet in de review heb geschreven is het onderhoud. Ik heb in die 100.000 km weinig bijzonders gehad. Vervanging koppeling en ook een keer de stang tussen bak en pook. Slave cylinder van de kopppeling (revisiesetje).
Hardnekkiger was een lekkage op de keering op de aandrijfas (tussen bak en blok).
Dit is veel voorkomend en te herstellen door de carterpan er af te halen en via die kant te dichten. Nettere manier is natuurlijk door de bak er af te halen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.