Rover 420 SDi (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 420 SDi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 180.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Rover 420SDi is een onopvallende middenklasse auto met een eigen ’brits’ karakter. Vroeger werd het merk Rover terecht gezien als een van de betere merken maar dat is vandaag de dag niet meer het geval. De rover 420SDI is helaas een ondergewaardeerde auto geworden.
De Rover 420SDI voelt luxe en chique aan.
Dit komt om te beginnen door de verchroomde dorpelbeschermers, crème lederen bekleding, hout op de deuren, hout op het middenconsole en het dashboard.
Verder is deze Rover fabriek-af voorzien van een alarmsysteem met startonderbreker, dubbele airbags, verstelbare stoelen, ABS, airco en een in hoogte verstelbaar stuur.
Het vermogen van de dieselmotor is 105PK. Dit is ruim voldoende om lekker vlot door te kunnen rijden. Wel jammer is dat de turbo pas bij 1900/2000 toeren begint te werken. Dit ’probleem’ heb ik kunnen oplossen door de motor voor een paar honderd euro te chippen. Vermogen is toegenomen naar 136PK en de turbo reageert nu veel eerder. Het is na het chippen echt een genot om in de auto te rijden, het gaspedaal reageert heerlijk vlot en direct!
De wegligging en de vering zijn goed, niet te hard maar ook niet te zacht, eigenlijk er net tussenin! Nooit last gehad van overhellen en soepel de bochten door. Sturen voelt direct, dit komt mede door het feit dat de stuurbekrachtiging genoeg aan de bestuurder overlaat!
Wat ik zelf als een nadeel ervaar aan de Rover 420SDI is dat het koppelingspedaal redelijk hoog staat en je je voet niet goed kunt laten rusten op het pedaal.
Vooral in de file kan dit irritant zijn.
Verder ben ik erg tevreden over de auto en heb ik ondanks de vele kilometers die ik in korte tijd gereden heb met deze auto geen ernstige problemen gehad.
Pluspunten:
- Interieur is luxe
- rijgedrag en wegligging
- lage aanschafprijs (€ 4750 met 3mnd garantie)
- Pittige dieselmotor
Minpunten
- Status
- Dure onderdelen
- Hoog koppelingspedaal
PROBLEMEN
Het volgende heb ik tot heden moeten vervangen/repareren:
- turboslang gesprongen (onder garantie)
- aandrijfashoes vervangen links + rechts
- startmotor vervangen (onder garantie)
- remblokken vervangen
- gloeibougies
- koppelingsplaat vervangen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren